Gerdab.IR | گرداب

بازی‌های ٤٧٠ میلیارد تومانی!

تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۵

بازی‌های رایانه‌ای تفریح مورد علاقه یک‌سوم ایرانی‌هاست، البته جالب است که بدانید بیشتر ایرانی‌ها معتقدند بازی‌های رایانه‌ای به دلیل ارزان‌بودن، نقش پررنگی در تفریح خانواده‌های کشور ایفا می‌کند. این درحالی است که بازار بازی در ایران چندان هم ارزان‌قیمت نبوده و ایرانی‌ها نزدیک به ٤٦٠‌میلیارد تومان برای خرید بازی و سخت‌افزارهایش هزینه می‌کنند.

به گزارش گرداب، بازی‌های رایانه‌ای تفریح مورد علاقه یک‌سوم ایرانی‌هاست، البته جالب است که بدانید بیشتر ایرانی‌ها معتقدند بازی‌های رایانه‌ای به دلیل ارزان‌بودن، نقش پررنگی در تفریح خانواده‌های کشور ایفا می‌کند. این درحالی است که بازار بازی در ایران چندان هم ارزان‌قیمت نبوده و ایرانی‌ها نزدیک به ٤٦٠‌میلیارد تومان برای خرید بازی و سخت‌افزارهایش هزینه می‌کنند.

نتایج پژوهش مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک) وابسته به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نشان می‌دهد میهمانی، رفتن به اماکن تفریحی عمومی، تفریحات ورزشی، خریدکردن و پاساژگردی و سفرهای داخل کشور سایر دلمشغولی‌های عمده افرادی است که اوقات فراغت خود را صرف بازی‌های رایانه‌ای می‌کنند.

این گزارش که توسط ١٠٠ پژوهشگر و از جامعه آماری تمام کلانشهرها، شهرها و روستاهای ایران تهیه شده است، همچنین نشان می‌دهد بازی‌های رایانه‌ای تفریح حداقل یک نفر از خانواده‌های ایرانی است و البته از میان علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای در ایران تنها ٣٠‌درصد حاضرند برای بازی کردن پول بدهند.

هرخانواده یک بازیکن

تقریبا یک‌سوم جمعیت ایران درگیر بازی‌های رایانه‌ای هستند. در بررسی انجام‌شده، ٢٣‌میلیون نفر از جمعیت ٧٩‌میلیون نفری ایران بازی‌های رایانه‌ای را تجربه می‌کنند و از این میان بیشتر از نصف یا معادل ٥٣‌درصد بازیکنان بازی‌ها را به صورت مستمر دنبال می‌کنند. ٣‌میلیون بازیکن ایرانی حداقل یک‌ساعت در هفته روی یکی از دستگاه‌های رایانه شخصی، لپ‌تاپ، گوشی هوشمند، کنسول‌بازی یا تبلت‌بازی می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد ٦٣‌درصد بازیکنان مرد و ٣٧‌درصد زن هستند و به عبارتی ٨‌میلیون و٥٠٠‌هزار نفر بازیکن زن درکشور وجود دارد. نکته جالب اینجاست که از هرخانواده ایرانی تقریبا یک نفر بازی‌های دیجیتال انجام می‌دهد.

به عبارتی در ایران حدود ٢٣‌میلیون خانوار وجود دارد که از این میان ٢٣‌میلیون نفر ایرانی درگیر بازی‌های رایانه‌ای هستند. این درحالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد از هر ٥ خانوار، ٤ خانوار حداقل یک دستگاه برای بازی کردن دراختیار دارند.

نوجوانان و جوانان بیشتر از بچه‌ها درگیر بازی

بیشتر بازیکنان ایرانی جوان هستند. بررسی‌های دایرک نشان می‌دهد متوسط سن بازیکنان ایرانی ٢١‌سال است و بازیکنان در ایران به‌طور میانگین از ٦‌سال پیش بازی کردن را شروع کرده‌اند. جالب است بدانید برخلاف تصور غالب که کودکان بیشترین مخاطب بازی‌های دیجیتال را می‌دانند، در ایران نوجوانان و جوانان در بازه سنی ١٩-١٢سال بیشتر مخاطبان بازی‌های دیجیتال هستند. طبق این گزارش ٥ رسانه پرطرفدار در بین بازیکنان ایرانی، تماشای تلویزیون، گوش دادن به موسیقی، بازی دیجیتال، مطالعه کتاب و رفتن به سینماست.

بیشتر ایرانی‌ها غروب تا نیمه‌شب بازی می‌کنند

طبق این گزارش ایرانی‌ها روزانه به صورت میانگین ٧٩ دقیقه بازی می‌کنند. گفتنی است ٦٩‌درصد از بازیکنان ایرانی به اینترنت دسترسی دارند، اما تنها ٣٩‌درصد از بازیکنان آنلاین بازی می‌کنند. نتایج این مطالعات همچنین نشان می‌دهد که ٩٣‌درصد ایرانی‌ها ترجیح می‌دهند تنهایی و در اوقات فراغت خود بازی کنند. ٣٠‌درصد تمایل دارند با اعضای خانواده‌شان مشغول بازی شوند، ١٩‌درصد با دوستان، ١٣‌درصد با اقوام و ٩‌درصد بازی با بازیکنان ناآشنا را ترجیح می‌دهند. ٥٩‌درصد بازیکنان از غروب تا نیمه‌شب، ٣٠‌درصد ظهر تا غروب، ٨‌درصد صبح تا ظهر و ٣‌درصد نیمه‌شب تا صبح بازی می‌کنند. ایرانی‌ها بیشتر در خانه خودشان بازی می‌کنند. ٩٧‌درصد افراد اعلام کرده‌اند منزل خود را برای بازی ترجیح می‌دهند. ٢٦‌درصد اعلام کرده‌اند علاوه بر منزل خود، منزل دوستان را برای بازی کردن ترجیح می‌دهند.

این درحالی است که اماکن عمومی اولویت دیگر ٢٤‌درصد افراد است و وسایل نقلیه اولویت ١٠ درصد، محل کار اولویت ٤‌درصد و محل تحصیل اولویت ٢‌درصد دیگر افراد است. ایرانی‌ها لذت‌بخش بودن، پرکردن اوقات تنهایی و جدیدتر بودن و متفاوت‌تر بودن بازی‌های رایانه‌ای را علت عمده گرایش‌شان به این نوع بازی می‌دانند. البته آنها یک دلیل قابل تامل دیگر را برای علت گرایش‌شان به بازی‌های رایانه‌ای اعلام کرده‌اند و آن امکان هزینه‌بر بودن سایر تفریحات در مقایسه با بازی‌های دیجیتال است.

رانندگی و فرار، ژانر مورد علاقه ایرانی‌ها

نتایج این تحقیق نشان می‌دهد، بازیکنان به ٥ ژانر علاقه نشان می‌دهند. رانندگی، فرار، معما، بازی‌های ترسناک و بازی‌های ورزشی به ترتیب ژانرهای مورد علاقه ایرانی‌ها برای بازی‌های رایانه‌ای است. جالب است که بدانید برای بیشتر ایرانی‌ها رده‌بندی سنی بازی‌ها چندان مهم نیست. از این میان ٤١‌درصد تا حدودی به رده‌بندی سنی توجه می‌کنند، ٣٣‌درصد توجه زیادی دارند و ٢٦‌درصد توجهی ندارند.

 تنها ٣٠‌درصد بازیکنان ایرانی خرج می‌کنند

٧‌میلیون نفر ایرانی حاضرند برای انجام بازی‌های رایانه‌ای هزینه کنند و گزارش‌های آماری نشان می‌دهد ایرانی‌ها مبلغ ٤ تریلیون و ٦٠٠‌میلیارد ریال برای بازی‌های رایانه‌ای هزینه کرده‌اند که این هزینه علاوه بر خرید بازی‌های رایانه‌ای شامل خرید سخت‌افزارهای مربوط به بازی‌ها نیز می‌شود. به عبارتی ایرانی‌ها بیشتر از ٤٠٠‌میلیارد تومان برای بازی کردن هزینه می‌کنند. با این حساب حدود ٣٠‌درصد ایرانی‌هایی که بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهند برای بازی کردن پول پرداخت می‌کنند و سن میانگین این افراد ٢٥‌سال است. از جمعیت بازیکنان ایرانی آقایان با دست و دلبازی بیشتری برای بازی‌های دیجیتال هزینه می‌کنند و ٦٧‌درصد خریداران بازی‌های پولی را مردان تشکیل می‌دهند.

٩٥‌درصد بازار ایران در دست بازی‌های خارجی

با این خیل علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای، تنها ٥‌درصد نیاز متقاضیان از بازار داخلی تأمین می‌شود و ٩٥‌درصد بازی‌های مورد استفاده مردم ایران از بازار خارجی تأمین می‌شود. البته رشد طراحی و تولید بازی‌های ایرانی در سال‌های گذشته قابل توجه بوده است و از ‌سال ٩٠ تاکنون به ٥ برابر رسیده است. درآمد بازی‌های دیجیتال براساس نوع پلتفرم ٦٥‌درصد بازی‌های موبایلی، ٢٠‌درصد بازی‌های رایانه‌ای و ١٥‌درصد بازی‌های کنسولی است. میزان استفاده از بازی‌های موبایلی ٩٤‌درصد اندروید، ٥‌درصد IOS و یک‌درصد ویندوز فون است. این مرکز تحقیقاتی همچنین اعلام کرده که بازی پرمخاطب هر‌ سال را نیز بررسی می‌کند که بازی پرحاشیه Clash of clans درحال حاضر پرطرفدارترین بازی ایران شناخته می‌شود.

منبع: شهروند