Gerdab.IR | گرداب

۵۰ میلیارد شیء به اینترنت متصل می شوند

تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۵

رئیس مرکز تحقیقات مخابرات ایران از انجام پروژه مطالعاتی رصد فناوری «اینترنت اشیاء» خبر داد و گفت: مطابق پیش بینی ها تا ۵ سال آینده ۵۰ میلیارد شیء در دنیا به اینترنت متصل می شوند.

به گزارش گرداب؛ محمد خوانساری در گفتگویی، آخرین اقدامات انجام شده برای عملیاتی کردن پروژه راهبردی «اینترنت همه چیز» را تشریح کرد و گفت: این پروژه با توجه به راهبردی بودن آن، در یک اکوسیستم منسجم مطرح و عملیاتی خواهد شد.


۵۰ میلیارد شی ء به اینترنت متصل می شوند

وی با اشاره به پیش بینی های صورت گرفته برای اتصال تمامی اشیاء به شبکه اینترنت، اظهار داشت: براساس این برآوردها که زمانهای متفاوتی را شامل می شود شاید فراگیری فناوری اینترنت اشیاء (IOT ) که نشانه اولیه آن هم اکنون وجود دارد، به ۵ سال آینده، سال ۲۰۲۰ و نهایتا به سال ۲۰۲۵ بر گردد و گفته می شود حداقل ۵۰ میلیارد شی در این بازه زمانی به شبکه اینترنت متصل خواهند شد.

خوانساری ادامه داد: از این رو، موضوعات مربوط به مباحث پژوهشی این پروژه را مانند سایر موضوعاتی که از نظر عملیاتی برای آینده مهم است، در دستور کار قرار داده ایم و با هماهنگی معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات آن را اجرایی خواهیم کرد.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با اشاره به اینکه سیاستهای کلان این پروژه از سوی معاونت نوآوری و فناوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تعیین می شود، تاکید کرد: با هماهنگی شورای راهبری پروژه های راهبردی بخش ICT ، هر بخش سهمی از این پروژه خواهد داشت.

اکوسیستم اینترنت اشیا در کشور ایجاد می شود

وی اضافه کرد: پژوهشگاه ICT طی دوسال اخیر در خصوص موضوعات مطالعاتی این طرح اقدامات خوبی داشته است و هم اکنون نیز پروژه مطالعاتی رصد IOT را در دستور کار دارد. این پروژه زمینه لازم را برای داشتن اکوسیستم منسجم «اینترنت اشیاء» از فعالیتهای پژوهشی گرفته تا ورود به بازار توسط شرکتهای خصوصی دانش بنیان و نیز موضوعات حمایتی، سیاستگذاری و پژوهش و فناوری در مورد این طرح، فراهم می کند.

خوانساری با تاکید براینکه تحلیل ها و رصدهای بین المللی نشان می دهد که موضوع اینترنت اشیاء، در دنیا موجب تحول اقتصادی و رفتاری بر عادات زندگی مردم می شود ادامه داد: با استفاده از این فناوری، زندگی مردم به معنای واقعی دیجیتالی می‌شود. چرا که اشیایی که در اختیار مردم است همه به نوعی به شبکه وصل می شوند. اتصال این اشیاء، تغییر در رفتارها و تغییر در تبادل اطلاعات را به همراه خواهد داشت.

وی گفت: با توجه به تحولی که اینترنت اشیاء در سالهای آتی در دنیا ایجاد می کند ما در ایران در حوزه پژوهش، کسب وکار، زیرساختهای مخابراتی، پردازشی و فناوری اطلاعات و نیز لایه اتصال به مردم، نیازمند انجام پروژه های مطالعاتی هستیم.

تمام اشیاء هوشمند می شوند

به گفته خوانساری در آینده نزدیک هر خدمتی که مردم با آن روبه رو هستند، از لباس پوشیدنی تا لوازم آشپرخانه و محل کار، به شبکه وصل می شوند و هوشمند خواهند شد.

رئیس مرکز تحقیقات مخابرات ایران تاکید کرد: هوشمندی فضایی را به وجود آورده که احساس فرد در فضای دیجیتال درک می شود و انعکاس این احساس به حرکات در محیط دیجیتال تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه کار مطالعاتی برای پیاده سازی اینترنت اشیاء از دو سال پیش در قالب ۳ پروژه مطالعاتی آغاز شد که هدف از این مطالعات، رصد فناوری، شناخت چالش های کسب و کار، حوزه امنیت اینترنت اشیا، ارتباطات و زیرساخت اینترنت اشیا است. هم اکنون نیز پروژه مطالعاتی رصد IOT را در دستور کار داریم .

خوانساری خاطرنشان کرد: در این پروژه سازمانهای مختلفی محورهای مرتبط را در اختیار دارند؛ به نحوی که سازمان فناری اطلاعات در تعیین نقشه راه اینترنت اشیاء سهیم خواهد بود. رگولاتوری هم در حال تدوین قوانین و مقررات درخصوص موضوعات امنیتی و محرمانگی اطلاعات و مسائل حقوقی این فناوری است. در همین حال معاونت نوآوری و فناوری وزارت ICT نیز موضوعات مرتبط با نوآوری را در این طرح برای ایجاد اکوسیستم هوشمندسازی اشیاء به عنوان هدف نهایی آن، به کار خواهد گرفت.