Gerdab.IR | گرداب

در حاشیه کنفرانس ایران کانکت؛

توافق انگلیسی با وزارت ارتباطات/ مدیران دولتی ICT چه چیزی را توجیه می‌کنند؟

تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۵

وزارت ارتباطات ماه‌ها پیش با شرکت انگلیسی درباره برگزاری همایشی در تهران به توافق رسید که پیش‌شرط حضور در آن اعمال تحریم مقامات ایرانی بود اما اکنون بعد از رسانه‌ای شدن این شرط، این وزارتخانه با دفاع از مجری انگلیسی همایش اعلام می‌کند شرط مذکور حذف شده است.

به گزارش گرداب، در روزهای گذشته خبری با عنوان برگزاری کنفرانس ایران کانکت 2016 در شهریور ماه در تهران منتشر شد؛ کنفرانسی که مجری برگزار کننده آن یک شرکت انگلیسی است و قرار است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به مدت 2 روزدر تهران برگزار شود.

حضور غول های ارتباطی دنیا و استفاده از ظرفیت لغو تحریم های مالی و اقتصادی ایران از جمله اهدافی بود که از سوی برگزار کنندگان برای این گردهمایی اعلام شد اما موضوع به همین جا ختم نشد چرا که از سوی برگزار کننده این همایش شرایطی برای ثبت نام کنندگان اعلام شد که با اهداف آن در تضاد بود.

آنگونه که اعلام شد میزبانی مشترک این همایش را شرکت  Capacity Media، وزارت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران و شرکت ارتباطات زیرساخت بر عهده دارند و نام نیکولاس هاپتون، کاردار انگلستان در ایران در کنار اسامی محمود واعظی، وزیر ارتباطات و محمد جواد آذری جهرمی، مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت ایران به عنوان سخنرانان همایش ذکر شده است.

در شرایط شرکت انگلیسی برای این کنفرانس اعلام شده که شرکت برای افراد حقیقی و حقوقی که برابر مقررات بین المللی، اتحادیه اروپا و دولت انگلستان در لیست تحریم قرار گرفته اند به هیچ وجه مجاز نیست.

وزارت ارتباطات با این توجیه که این همایش صرفاً رویکرد فنی اقتصادی داشته و به هیچ وجه همایش سیاسی نیست و لذا هیچ یک از مقامات سیاسی یا نظامی درخواست حضور دراین همایش را نداشته‌اند، سعی کرد تا شرط گذاری مجری انگلیسی را عادی جلوه دهد و ادعا کند که با این همایش برخورد سیاسی شده اما با ساده‌سازی اعلام کرد که به منظور رفع هرگونه شائبه ای، این شرط شرکت مذکور حذف گردید.

قطعا برگزاری این همایش فی‌البداهه اتفاق نمی‌افتد و مقدمات برگزاری آن از ماهها پیش فراهم شده اما بعد از خبری شدن این نکات وزارت ارتباطات اطلاعیه صادر کرده و ضمن دفاع از تمام ابعاد این همایش اعلام می‌کند که از این شرط عقب نشینی شده است.

در بندی از اطلاعیه وزارت ارتباطات اعلام شده که  غیردولتی بودن شرکت انگلیسی است که این همایش را برگزار می‌کند؛ حتی در این صورت هم یک سوی ماجرا یک شرکت غیر دولتی انگلیسی است که با شرط یاد شده نشان می‌دهد تا چه حد به سیاست‌های این دولت پایبند است و سوی دیگر این توافق وزارت ارتباطات است که با بی‌توجهی به این بند و سایر ابعاد برگزاری این کنفرانس انگلیسی در ایران نشان داد که تا چه حد نسبت به چارچوب‌ها بی‌توجه و بی‌تعهد است.

نکته دیگر این است که شرکت‌های اروپایی به شدت تحت تاثیر سیاست‌های دولت‌هایشان هستند و نمی‌توان حساب آنها را از دولت‌هایشان جدا کرد اما تحلیل رفتار اکثر آنها نشان می‌دهد که حداقل برای ورود به کشور و فعالیت‌های اینچنینی شرط گذاری نمی‌کنند و به مرور رفتار متفاوتی از خود بروز می‌دهند اما در این مورد شرکت یاد شده حتی حاضر نشد تا به قولی درباغ سبز نشان دهد و دست خود را رو نکند؛ گویا اینقدر انعطاف در طرف مقابل دیده بود که دستش را همان ابتدا رو کرد.

اینکه یک شرکت انگلیسی مجال می‌یابد تا به بهانه لغو تحریم‌ها در ایران گردهمایی برگزار کند اما تحریم مقامات ایرانی را در خاک کشورمان دنبال کند موضوعی است که وزارت ارتباطات که این مجال را فراهم کرده نمی‌تواند با یک اطلاعیه چند خطی و به این سادگی پاسخ دهد.