Gerdab.IR | گرداب

حقی که از مشترکان موبایل تضییع می‌شود

نقض مقررات مسابقات پیامکی+عکس

تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۵

انتقاد به اطلاع‌رسانی ضعیف درباره هزینه خدمات و مسابقات پیامکی با استفاده از فونت ناخوانا برای اعلام هزینه پیامک در برنامه‌های تلویزیونی المپیک ریو سوژه کاربران فضای مجازی شده است. این عدم شفافیت روی بسیاری از خدمات اپراتورها نیز ادامه می‌یابد در حالی که چارچوب قانونی ارائه این خدمات مشخص است.

به گزارش گرداب، خدمات و مسابقه‌های پیامکی روش‌های مختلفی برای تبلیغ و دیدن شدن توسط مخاطب دارند که یکی از روش‌های جدید تبلیغ آنها، همکاری با برنامه‌ها و سریال‌های تلویزیونی است.

این خدمات که با مسابقات فوتبال و پخش سریال‌های مناسبتی با عنوان کمپین هواداری رواج یافت اکنون به یکی از اجزای ثابت برنامه‌های پرمخاطب تبدیل شده است. تا آنجا که حتی برخی از کوچک‌ترین مسابقات پیامکی ساه‌ترین برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی که زمانی با هدف مشارکت رایگان مخاطبان برگزار شد، اکنون سرویس ارزش‌افزوده و هزینه ای است.

همواره انتقاداتی نسبت به اطلاع‌رسانی درباره ماهیت این سرویس‌ها وجود داشته است.

این موضوع با پخش مسابقات المپیک ریو که مخاطبان بیشتری در ساعات معینی پای تلویزیون می نشینند، نمود بیشتری یافته است و صدای گلایه مشترکان را بلند کرده است.

تا آنجا که اکنون فونتی که برای اطلاع‌رسانی درباره هزینه این سرویس در برنامه‌های تلویزیونی به کار می رود سوژه مخاطبان در فضای مجازی شده است.

نقض مقررات مسابقات پیامکی+عکس

اما این عدم آگاهی رسانی کافی تنها به برنامه تلویزیونی ختم نمی شود، بلکه روی بسیاری از سرویس اپراتورهای موبایل نیز تلاش برای عدم شفافیت ادامه می‌یابد.

این موضوع به تازگی نیز صدای یکی از هنرمندان را درآورده است. فریدون آسرایی با انتشار عکسی از قبض موبایل خود، از پرداخت ناآگاهانه 12 هزار تومان تا 30 هزار تومان در صورتحساب ماهانه بابت خدمات مبنى بر محتوا به شدت انتقاد کرده است.

او گفته: تاکنون فقط یکبار دویست تومان به تیم ملى کمک کردم و یک بار نیز در برنامه شبکوک به یکى از خواننده ها راى داده ام و اپراتور بدون سوال که آیا میخواهم عضو خدمات تیم ملى یا شبکوک شوم، من را خودکار عضو کرده و ماهانه این پولها را دریافت کرده است، تنها پیامک مى آمد آیا می‌خواهید off کنید که اهمیت نمی‌دادم. این در حالی است که از جام جهانى چند سال گذشته و برنامه شبکوک نیز از فروردین به پایان رسیده است اما کسر هزینه‌ها همچنان ادامه داشته است.

این در حالی است که مصوبه‌ای که در سال 91 به تصویب رسیده چارچوب ارائه این خدمات را مشخص کرده است. مقرراتی که اکنون در بسیاری از این مسابقات رعایت نمی‌شود.

مصوبه جلسه  147 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات مورخ 5/6/1391 می‌گوید: اپراتورها باید برای ارایه خدمات پیامک انبوه در قالب اطلاع رسانی، خبری، تبلیغات،  بازی و سرگرمی و موارد مشابه قبل از شروع ارایه خدمات این دستورالعمل را رعایت کنند.

از جمله این دستورالعمل این است که اپراتور باید قبل از شروع ارایه خدمات، در خصوص شرایط ارایه از جمله تعرفه خدمات، نحوه ارائه خدمت (به صورت اشتراکی یا در ازای هر پیامک)، شرایط انصراف، حداکثر تعداد پیامک ارسالی در روز و مانند آن به مشترک اطلاع رسانی کرده و همچنین در پرتال رسمی اپراتور هزینه خدمات و توصیه­های لازم برای دریافت خدمت با جزئیات شرایط ارایه خدمات را داشته باشد.

بندی دیگری می‌گوید: اپراتور باید قبل از شروع ارایه خدمات، از طریق یک پیامک در خصوص ارایه خدمات از مشترک سئوال کند و در صورتیکه مشترک آن را تایید کرد، خدمات را به مشترک ارایه کند.

در بند دیگری تاکید شده، درباره خدمات بازی و سرگرمی و مسابقه، درصورت درخواست مشترک برای شروع خدمت، اپراتور باید قبل از شروع، با اطلاع رسانی در خصوص نوع خدمت، تأیید مجدد را از مشترک دریافت کند.

همچنین در مورد خدمات مسابقه پیامکی، اپراتور فقط می­تواند به­ ازای هر پاسخ ارسالی از سمت مشترک در خصوص مسابقه، مشترک را شارژ کند و ارسال سایر پیامک­ها از طرف مشترک از جمله اعلام ورود به مسابقه، تأیید مجدد و انصراف از مسابقه رایگان خواهد بود.

در بند دیگری تاکید شده، اپراتور موظف است در خصوص خدمات ارزش افزوده پیامکی، کلیه پیامک­های مربوط به ارایه خدمات را به زبان فارسی به مشترکین ارسال کند. اما ارسال کلمات کلیدی مربوط به خدمات مذکور به زبان لاتین بلامانع است.

هچنین اپراتور موظف است در حین ارائه خدمت با ارسال پیام­های اطلاع رسانی، مشترک را از  مجموع هزینه­های ایجاد شده آگاه نماید و در تمام مراحل ارائه خدمت، امکان انصراف از دریافت آن را برای مشترک فراهم کند.

علاوه بر این، اپراتور تنها می­تواند در ازای ارسال محتوای خدمت، تعرفه از مشترک دریافت کند و ارسال پیامهای اطلاع رسانی و تبلیغاتی از سمت اپراتور و سایر پیام­ها از جمله اعلام شروع اشتراک خدمت، تأیید مجدد و انصراف از دریافت خدمات از سمت مشترک رایگان خواهد بود.

شرایط فعال سازی و تعرفه این پیامک‌ها به شرح زیر است:

نقض مقررات مسابقات پیامکی+عکس

اگرچه مر قانون تلاش کرده شرایط را برای ارائه این خدمات فراهم کند؛ اما گوشی موبایل در اختیار مردم بهترین شاهد مثال برای نقض صریح بسیاری از این قوانین است که در سایه عدم توجه کافی نهاد نظارتی هر روز تکرار می‌شود.