Gerdab.IR | گرداب

ترجمه؛

مجرمان سایبری به دنبال طلا در المپیک ریو 2016

تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۵

بازی‌های المپیک که نزدیک به نیم میلیون تن از سراسر جهان را در یک نقطه از زمین دور هم جمع می‌کند همواره فرصت مناسبی در اختیار مجرمان سایبری قرار می‌دهد تا از این فرصت برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند.

گروه ترجمه گرداب؛ پایگاه رسانه ای گرداب جهت اطلاع و افزایش دانش و سواد فضای مجازی مخاطبان خود و به ویژه دانشجویان، پژوهشگران و تصمیم گیران این عرصه، مطالب مهم رسانه های خارجی را ترجمه و منتشر می نماید. بدیهی است انتشار این مطالب، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست. هدف از انتشار متن زیر، آگاهی بخشی نسبت به آسیب پذیری شبکه های اجتماعی است.

مسابقات المپیک 2016 در ریو در حال برگزاری است و ورزشکارانی که سال‌ها خود را برای این مسابقات آماده کرده بودند به رقابت با یکدیگر پرداخته‌اند، اما ورزشکاران تنها کسانی نیستند که در این عرصه به فکر رقابت هستند؛ افرادی هم هستند که با انگیزه‌هایی کاملاً متفاوت پا به این میدان می‌گذارند، کسانی که به دنبال طلا هستند اما نه از جنس المپیکی!


منتشر نشود/// مجرمان سایبری به دنبال طلا در المپیک ریو 2016

بازی‌های المپیک که نزدیک به نیم میلیون تن از سراسر جهان را در یک نقطه از زمین دور هم جمع می‌کند همواره فرصت مناسبی در اختیار مجرمان سایبری قرار می‌دهد تا از این فرصت برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند.

برزیل جز کشورهایی است که بیشترین آسیب‌پذیری را در برابر حملات سایبری دارد. بررسی انجام شده توسط شرکت امنیتی بیت سایت (BitSight) واقع در شهر ماساچوست آمریکا نشان می‌دهد که شرکت‌های برزیلی در میان کشورهای آمریکای جنوبی، ضعیف‌ترین امنیت سایبری را دارند. در همین راستا، گزارشی که در دوم اوت 2016 از سوی شرکت امنیت سایبری فورتینت (Fortinet) منتشر شد، این موضوع را تائید می‌کند و اعلام می‌دارد که حجم حملات مخرب سایبری در برزیل در حال افزایش است.


مجرمان سایبری به دنبال طلا در المپیک ریو 2016


اهدافی که مجرمان سایبری المپیک ریو انتخاب کرده‌اند منجر به نگرانی در برزیل شده است. یافته‌های کاسپرسکی لب[1](Kaspersky Lab) نشان می‌دهد که در تعدادی از این حملات هکرها توانسته‌اند به مدارک کارکنان المپیک دست پیدا کنند.

این اطلاعات جدید موجب افزایش نگرانی برنامه‌ریزان برزیلی و کمیته بین‌المللی المپیک 2016 ریو شده است. حفاظت از بازی‌های المپیک موضوعی نیست که بتوان در مدت کوتاهی به آن پرداخت؛ اقدامات لازم برای برقراری امنیت سایبری و ایجاد آمادگی لازم را باید سال‌ها قبل از شروع المپیک آغاز کرد. از همین رو، شرکت امنیتی سیمنتک[2] (Symantec) مسئولیت تأمین امنیت سایبری المپیک را بر عهده دارد؛ سیمنتک فعالیت خود برای تأمین امنیت سایبری المپیک ریو 2016 را از زمانی که مشعل المپیک در لندن 2012 خاموش شد، آغاز کرده است.



مجرمان سایبری به دنبال طلا در المپیک ریو 2016


تأمین امنیت سایبری المپیک دشوارتر از آن چیزی است که تصور می‌شود، زیرا مجرمان سایبری تنها کسانی نیستند که المپیک را مورد هدف قرار می‌دهند. خرابکاران داخلی، تروریست‌ها، هکرهایی که انگیزه سیاسی دارند و همچنین برخی دولت‌ها ممکن است بخواهند المپیک را هدف قرار دهند تا پیام مورد نظرشان را به دنیا برسانند. این افراد اقداماتی از قبیل ایجاد تداخل در آغاز و پایان مراسم‌ها، دست‌کاری برنامه‌های ردیابی و هدف قرار دادن زیرساخت‌های حیاتی آسیب‌پذیر را در دستور کار خود دارند. بنابراین، در صورتی که میزبان المپیک از سال‌ها قبل به‌ خوبی آماده برقراری امنیت سایبری شده باشد، باز هم حملات سایبری این بازی‌ها را تهدید خواهد کرد.


مجرمان سایبری به دنبال طلا در المپیک ریو 2016


خبر خوب این است که با وجود اینکه در المپیک ریو به امنیت سایبری نسبت به دیگر موضوعات توجه کمتری شده است اما تا به حال المپیک بدون وقوع هیچ گونه حمله سایبری عظیمی ادامه یافته است؛ اما از آنجا که حدود یک هفته از بازی‌های المپیک باقی مانده است، هنوز خطر وجود دارد و از هم اکنون باید اقدامات لازم برای المپیک 2020 در توکیو را آغاز کرد.

منبع: هافینگتن پست



[1] شرکتی روسی که در زمینه امنیت کامپیوتر فعال است و محصولات با نام‌های آنتی ویروس کاسپرسکی و آنتی ویروس موبایل را می‌سازد.

[2] بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نرم‌افزارهای امنیتی برای رایانه‌های شخصی در دنیا که متعلق به کشور آمریکا است.