Gerdab.IR | گرداب

احتمال فیلترینگ تلگرام از نگاه وزیر ارتباطات

تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۵

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی درباره اظهارنظر دبیرکارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مبنی بر اینکه اگر تلگرام سرورش را به ایران منتقل نکند از فعالیتش در ایران جلوگیری خواهد شد گفت: طبق تصمیم شورای عالی فضای مجازی درباره پیام‌رسان‌های پرمخاطب طبق دستور این شورا رفتار خواهد شد و این شورا در باره آنها تصمیم خواهد گرفت. طبق آخرین اطلاعات هنوز تصمیم جدیدی درباره فعالیت تلگرام اتخاذ نشده است که آقای فیرزوآبادی دبیر شورا اخیرا در مصاحبه‌ای این موضوع را تایید کرده‌اند.

به گزارش گرداب، محمود واعظی در مراسم آغاز رسمی طرح ترابرد پذیری شماره‌های تلفن همراه گفت: اگرچه طرح رومینگ ملی پیش از این اجرا شده اما از نتایج اجرای این طرح راضی نیستم و لازم است اپراتورها همکاری بیشتری در اجرای این طرح با یکدیگر داشته باشند.

وی ادامه داد: پیرو طرح رومینگ ملی اپراتورها در طرح ترابردپذیری نیز همکاری خوبی انجام دهند و در ابتدای اجرای طرح نسبت به مهاجرت‌های احتمالی حساسیت‌ به خرج ندهند زیرا در آینده تغییرات بیشتری حتما ایجاد خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه جنگ آینده جنگ تعرفه‌هاست گفت: از این پس اپراتورها روی تعرفه سرویس اینترنیت رقابت بیشتری خواهند داشت.

واعظی با انتقاد از بسته‌های اپراتورهای تلفن همراه گفت: در کشورهای دیگر بسته‌ها بسیار متفاوت است و قدرت انتخاب به مشترکان می‌دهد اما در ایران اینطور نیست.

وزیر ارتباطات در پاسخ به درخواست مدیرعامل همراه اول برای اعلام نتایج ارزیابی اپراتورهای تلفن همراه در سال 94 گفت: این ارزیابی اشکالی داشت که بررسی می‌کنیم و در برنامه آینده نتیجه ارزیابی اعلام خواهد شد.

وی همچنین خطاب به اپراتورهای تلفن همراه برای انعقاد قرارداد با اپراتورهای مجازی تلفن همراه گفت: به من اعلام کردند که برخی شرایط بسیار سختی گذاشته‌اند یا بهتر است اپراتورهای موبایل در انعقاد قرارداد با همکاران جدید تا این حد مخالفت نکنند.

واعظی  همچنین از فعالیت اپراتورهای جدید FCP انتقاد کرد و گفت: توقع داشتیم که در یک سال گذشته که این پروانه را اخذ کردند فعالیت بیشتری می‌کردند اما گویا این دوستان تنها قصد داشتند پولی به خزانه بریزند و اقدام جدید در بازار نکردند.

وی همچنین یادآور شد: برای افزایش سرعت اینترنت با دوگانگی مواجه هستیم برخی می‌گویند سرعت اینترنت را بالا برده‌اید و همه را منحرف کرده‌اید برخی می‌گویند از این سرعت کم اینترنت خجالت نمی‌کشید.

واعظی همچنین در حاشیه مراسم در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید پس از اجرای ترابرد پذیری و به اشتراک گذاری اطلاعات مشترکان بین سه اپراتور موبایل چه نهادی مسئولیت حفظ اطلاعات مشترکان را می‌پذیرد گفت: اپراتورهای تلفن همراه تحت نظارت حاکمیت هستند وعلاوه بر  این برای حفظ اطلاعات مشترکان تضمین داده‌اند.

وی گفت: هر یک از اپراتورهای تلفن همراه چندین میلیون مشترک دارند و میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و از این رو حاضر نخواهند شد که اطلاعات یکی از مشترکان حتی مشترک اپراتور دیگر خدشه‌دار شود.

واعظی تاکید کرد: بنابراین خود اپراتورها همواره بر این موضوع جدیت داشتند و علاوه بر این حاکمیت بر آنها نظارت کامل دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارنظر دبیرکارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مبنی بر اینکه اگر تلگرام سرورش را به ایران منتقل نکند از فعالیتش در ایران جلوگیری خواهد شد گفت: طبق تصمیم شورای عالی فضای مجازی درباره پیام‌رسان‌های پرمخاطب طبق دستور این شورا رفتار خواهد شد و این شورا در باره آنها تصمیم خواهد گرفت. طبق آخرین اطلاعات هنوز تصمیم جدیدی درباره فعالیت تلگرام اتخاذ نشده است که آقای فیرزوآبادی دبیر شورا اخیرا در مصاحبه‌ای این موضوع را تایید کرده‌اند.

واعظی همچنین اظهارنظرهای مختلف درباره فعالیت مسترکارت در ایران را شفاف کرد و گفت: پیش از این من و مدیرعامل پست اعلام کرده‌ایم که شرکت ویژن کارت ایرانیان در ایران فعالیت خواهد کرد و صحبتی از مسترکارت نشده است به این ترتیب صحبت مدیرعامل پست و شرکت مسترکارت که اعلام کرده در ایران فعالیتی ندارد نیز صحیح است و این دو موضوع خلط مبحث شده است.

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه شرکت‌های FCP بلاتکلیفی مجوز انحصاری اپراتور فیبر نوری ایرانیان نت را مانعی برای سرمایه‌گذاری می‌دانند گفت: این شرکت‌ها هیچ مشکلی برای فعالیت ندارند و به دلیل اینکه خودشان را برای شرایط بعد از دریافت این پروانه آماده نکردند بهانه می‌آورند.

وی ادامه داد: این شرکت‌ها می‌توانند بدون مشکل فعالیت در زمینه FTTC را انجام دهند و تمامی شرایط دیگر از جمله سوئیچینگ تلفن ثابت و گسترش در تمام کشور برایشان مهیا است و اینکه برخی از این شرکت‌ها فعال‌تر هستند نشان می‌دهد شرکت‌های دیگر بهانه می‌آورند.

وی در واکنش به اینکه شرکت‌های FCP اعلام می‌کنند برای تلفن ثابت با مخابرات به توافق نرسیده‌‌اند گفت: این شرکت‌ها نیازمند هماهنگی با زیرساخت،‌امنیت شبکه و مخابرات بوده‌اند که مذاکره دو بخش اول انجام شده و مذاکره با مخابرات در حال انجام است.

وی در پایان از تمدید دوره انحصار اپراتور فیبر نوری ایرانیان نت خبر داد و گفت: طبق پروانه قرار بر تمدید بوده است.