Gerdab.IR | گرداب

به روايت محمد جواد لاريجاني؛

سه توصيه رهبر معظم انقلاب در نخستين مواجهه با اينترنت

تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۵

رييس پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي (IPM) در مراسم رونمايي از طرح‌ كلان شبكه گريد (تورين) ملي محاسباتي با بيان اين كه اهميت فناوري گريد (تورين) همسنگ فناوري اينترنت است به بيان خاطره اي از نخستين روزهاي ورود اينترنت به ايران و توصيه هاي مهم رهبر معظم انقلاب اسلامي در خصوص اين فناوري جديد پرداخت.

به گزارش گرداب، دكتر محمد جواد لاريجاني در مراسم رونمايي از طرح‌ كلان شبكه گريد (تورين) ملي محاسباتي و شبكه ملي فرهنگ كه صبح امروز با حضور رييس جمهور در نهاد رياست جمهوري برگزار شد اظهار داشت: 20 سال پيش زماني كه اينترنت توسط پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي به ايران آمد اختلافي بين ما و وزير مخابرات پيش آمد كه آنها اعتقاد داشتند كه اين فناوري مانند فكس است. از اين رو من نامه‌اي به مقام معظم رهبري در خصوص اين فناوري و كاربردهاي آن نوشتم. پس از دو هفته مقام معظم رهبري هر دوي ما را فرا خواندند و سه مطلب را تاكيد كردند. ايشان فرمودند اين صنعت بسيار جالب است و بايد از همين حالا بر روي آن سرمايه‌گذاري شود. همچنين اين فناوري بايد براي جوانان بسيار جاذب باشد و لازم است ميدان را براي آنها فراهم كنيم و در نهايت تاكيد كردند اين صنعت مانند ساير صنايع، آلودگي خاص خود را دارد كه بايد براي آن برنامه‌ريزي كرد.

وي در ادامه در خصوص تفاوتهاي گريد و اينترنت نيز گفت: اينترنت داراي كاربران عادي است اما گريد كاربراني با حجم عظيمي از داده‌ها و عمليات را دارد كه قصد ذخيره‌سازي اطلاعات و سپس دسترسي به آن را دارند.

رييس پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي افزود: گريد، فناوري‌اي است كه امكانات محاسباتي مختلف براي يك مجموعه دانشگاهي و يا چندين دانشگاه را فراهم مي‌آورد تا بتوانند محاسبات عظيمي را انجام دهند.

لاريجاني با بيان اين كه در حال حاضر 14 دانشگاه و مركز علمي و پژوهشي در قالب گريد ملي به يكديگر متصل هستند، گفت: يكي ديگر از كاربردهاي گريد ملي استفاده از قدرت پردازش اين شبكه در هواشناسي است. در حال حاضر تحليل داده‌هاي هواشناسي به شش ساعت زمان نياز دارد كه با استفاده از فناوري گريد اين زمان به 3، 5 تا 10 دقيقه كاهش خواهد يافت.

رييس پژوهشگاه دانش‌هاي بنيادي كه مجري طرح گريد محاسباتي ملي است، خاطرنشان كرد: از فناوري گريد مي توان در فعاليت بانك‌ها، بررسي زمين‌ لرزه‌ها به خصوص پس لرزه‌ها، حركت‌هاي هوشمند مانند ‌هواپيماهاي با خلبان و بدون خلبان، طراحي‌هاي ايروديناميكي مانند هواپيما، موشك، زيردريايي و محاسباتي رصدي استفاده كرد.

لاريجاني ادامه داد: به عنوان مثال با استفاده از فناوري گريد مي‌توان سنسورهايي را داخل زمين قرار داد و داده‌هاي دريافتي را توسط اين سنسور پس از زلزله‌هاي بزرگ مورد تحليل قرار داد.

وي با بيان اين كه يكي از اهداف راه‌اندازي طرح تورين محاسباتي ملي، استفاده از قدرت پردازش اين طرح در محاسباتي رصدي است، گفت: رصدخانه‌ي ملي ايران يكي از طرح‌هاي با افتخار ايران محسوب مي‌شود كه در اين دولت و با حمايت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري به نتيجه رسيده و مراحل نهايي خود را طي مي‌كند. در اين راستا از رييس جمهور دعوت مي‌كنيم كه براي آغاز احداث ساختمان گنبد رصدخانه حضور يابند.

رييس پژوهشگاه‌ دانش‌هاي بنيادي خاطرنشان كرد: استفاده از فناوري‌هاي گريد در محاسبات داخل ذرات يكي از كاربردهاي اين فناوري به طوري كه در حال حاضر در آزمايشگاه بزرگ سرن كه ايران هم در آن عضويت داشته و توانسته قطعاتي را براي آن بسازد از اين فناوري استفاده مي‌كند. البته، در حال حاضر محققان ايراني با حضور در اين آزمايشگاه بزرگ دنيا مدل استاندارد داخل ذرات را چك مي‌كنند.

لاريجاني در پايان با بيان اين كه محورهاي مهم فاز بعدي طرح تورين محاسباتي ملي به معاونت علمي وفناوري رياست جمهوري ارائه شده است،‌ گفت: گسترش اتصال ساير دانشگاه‌هاي كشور به تورين محاسباتي ملي و ايجاد كاربري آسان و استفاده غير علمي از آن از محورهاي فاز دوم اين طرح كلان محسوب مي‌شود.

به گزارش ايسنا، درزمان سخنراني دكتر لاريجاني با دستور رييس جمهور يك ماتريس هزار در هزار به صورت آن لاين توسط ابررايانه‌ اميركبير دانشگاه صنعتي اميركبير محاسبه شد.
منبع: khamenei.ir