Gerdab.IR | گرداب

دبیر شورای عالی فضای مجازی:

۵۰ درصد هزینه‌های توسعه شبکه ملی اطلاعات باید صرف محتوا شود

تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۵

دبیر شورای عالی فضای مجازی با اشاره به آخرین جلسه مرکز ملی فضای مجازی در کمیسیون صنایع مجلس گفت: نظر ما این است که ۵۰ درصد هزینه‌های توسعه‌ای این شبکه باید صرف حوزه محتوا شود.

به گزارش گرداب، سید ابوالحسن فیروزآبادی با اشاره به اینکه در جلسه شورای عالی فضای مجازی گزارش سه فاز مرحله نخست راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و سند اصول و ضوابط حاکم بر این شبکه تشریح شد، اظهار کرد: مرحله اول توسعه این شبکه قرار است طبق برنامه زمانبندی در سه فاز اجرا شود و نهایتا در روز جهانی ارتباطات سال آینده تکمیل شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی درباره نحوه تهیه این سند عنوان کرد: تهیه سند مذکور کار مشترکی توسط وزارت ارتباطات، مرکز ملی فضای مجازی و برخی سازمان‌های ذی‌ربط بود که مسئولیت اصلی آن را وزارت ارتباطات برعهده داشت.

وی با بیان اینکه استخراج اصول و ضوابط حاکم بر شبکه ملی اطلاعات، شکل شبکه را مشخص می‌کند، گفت: این سند بر پایه شش مشخصه اصلی تبیین شده توسط شورای عالی فضای مجازی برای توسعه شبکه ملی اطلاعات است و عملا دو مرحله توسعه شبکه ملی اطلاعات را شامل می‌شود.

او افزود: شش شاخص در نظر گرفته شده شامل شبکه‌ای متشکل از زیرساخت‌های ارتباطی با مدیریت مستقل کاملاً داخلی، شبکه‌ای کاملاً مستقل و حفاظت شده نسبت به دیگر شبکه‌ها با امکان تعامل مدیریت شده با آنها، شبکه‌ای با امکان عرضه انواع محتوا وخدمات ارتباطی سراسری برای آحاد مردم با تضمین کیفیت از جمله قابلیت تحرک، شبکه‌ای با قابلیت عرضه انواع خدمات امن اعم از رمزنگاری و امضای دیجیتالی به کلیه کاربران، شبکه‌ای با قابلیت برقراری ارتباطات امن و پایدار میان دستگاه‌ها و مراکز حیاتی کشور و شبکه‌ای پرظرفیت، پهن باند و با تعرفه رقابتی شامل مراکز داده و میزبانی داخلی است.

فیروزآبادی همچنین در ارتباط با تأکید برنامه ششم توسعه بر افزایش تولید محتوای داخلی و قرابتی که بین دو مقوله محتوا و ایجاد شبکه ملی اطلاعات ایجاد شده است نیز گفت: در برنامه ششم توسعه بر گسترش فضای تولید محتوای داخلی تا نرخ پنج برابر ظرفیت کنونی تأکید شده و ما نیز در آخرین جلسه کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی پیشنهادات مرکز ملی فضای مجازی را در این زمینه ارائه کردیم.

وی ابراز کرد: نظر ما این است که 50 درصد هزینه‌های توسعه‌ای این شبکه باید صرف حوزه محتوا شود.