Gerdab.IR | گرداب

دبیر شورای عالی فضای مجازی:

در فضای سایبر، دفاع بسیار پرهزینه و هجوم کم‌هزینه است

تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۵

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تشریح موضوع شکاف دفاع و هجوم در فضای سایبر، گفت: در این مقوله دفاع بسیار پرهزینه و هجوم کم‌هزینه است و حتی هجوم توسط افراد گمنام با هزینه کم، می‌تواند خسارت‌های سنگین وارد کند.

به گزارش گرداب؛ سید ابوالحسن فیروزآبادی سیزدهمین دوره کنفرانس بین المللی دو روزه انجمن رمز ایران در دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: امنیت تعریف جدیدی در فضای سایبر پیدا کرده و دورانی که دولت و حکومت صرفا حافظ امنیت باشند به سر آمده است.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با بیان اینکه در دوران جدید امنیت با مشارکت مردم تحقق یافتنی است، گفت: در فضای حقیقی نیز مردم خود محافظ دارایی هایشان هستند.

وی با اشاره به چالش اقتصاد حوزه امنیت سایبری در کشور، گفت: در حال حاضر آمادگی ایجاد سازوکاری برای نقش آفرینی مردم در تامین امنیت فضای سایبری وجود ندارد و از این رو اکنون با چالش اقتصاد حوزه امنیت سایبری به رو به رو هستیم.

فیروزآبادی با انتقاد از بازار کوچک امنیت سایبری در کشور، گفت: علیرغم دستورالعمل های متعدد برای الزام استفاده از ابزارها‌ی داخلی سایبری اما حتی برای پروژه های بسیار بزرگ شرکت های مشاور امنیتی در کشور وجود ندارند. در حالیکه اگر با قدرت نظامی بازدارنده در جنگ سرد می‌توان برای یک کشور امنیت ایجاد کرد اما در فضای سایبر این گونه نیست.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور با تاکید بر ضرورت ایجاد نظام شاخص‌گذاری مناسب، استاندارد‌گذاری، رصد جرایم و مخاطرات و وضعیت تحقیق و توسعه آموزش عالی در حوزه امنیت، گفت: همچنین باید نظام های متعدد «سند افتا» با سرعت بیشتری اجرایی شوند و برای مثال نهادهایی مانند انجمن رمز ایجاد شوند.

وی پیشنهاد کرد: علاوه بر دانشگاه‌های معتبر به عنوان قطب علمی در کشور، یک آکادمی به عنوان مرجع حوزه امنیت سایبری در کشور ایجاد شود. همچنین تدوین دروس و برگزاری المپیاد در حوزه امنیت دفاعی نیز می‌تواند مفید باشد.

فیروزآبادی با تاکید بر اینکه فضای سایبر مولد قدرت و برخوردار از ویژگی نامتقارن بودن است، گفت:‌ با قدرت سایبری می توان رفتار ملت‌های دیگر را تغییر داد و در چالش ها عوامل غیر متقارن بازی را برهم می‌زنند.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با تشریح موضوع شکاف دفاع و هجوم در فضای سایبر، افزود: در این شکاف دفاع بسیار پر هزینه و هجوم کم هزینه است و حتی هجوم توسط افراد گمنام و با هزینه کم، می تواند خسارت های سنگین وارد کند.

وی ادامه داد: از این رو مرکز ملی فضای مجازی  در برنامه ششم تخصیص 15 درصد از درآمد پروژه های ICT کشور به امنیت را به مجلس پیشنهاد داد.

سیزدهمین کنفرانس بین‌ المللی انجمن رمز ایران با هدف هم ‌افزایی پژوهشگران و صنعتگران حوزه امنیت اطلاعات و رمز شناسی و نیز انتشار یافته‌های نو و بدیع در این زمینه امروز آغاز شده و تا 18 شهریورماه در مرکز همایش های دانشگاه شهید بهشتی برپا است.

در این همایش برای نخستین بار مارتن ون هورن بیک مدیرعامل سابق و عضو فعلی هیأت رئیسه مجمع جهانی تیم های مدیریت و واکنش به رخدادهای امنیتی(FIRST) حضور دارند.