Gerdab.IR | گرداب

دفاع همیشه مقدس!

تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۵
«آمده‌ایم بمانیم»! این را متجاوزان بعثی روی در و دیوارهای خرمشهر نوشته بودند که حتی اگر با این جمله هم خون رزمندگان را به جوش نمی‌آوردند، باز هم سربازان خمینی‌کبیر، انگیزه کافی برای تارومار‌کردن متجاوزان داشتند.

با تمام كارشكني‌ها و خيانت‌هاي دشمنان داخلي و خارجي، آن وحوشي كه آمده بودند بمانند، بعد از جنايت‌هاي بسيار، شكست خوردند و حقيرانه و ذلت‌بار به مملكت‌هاي(!) خودشان گريختند و ما مانديم و خونين‌شهرمان و كلي اسير از 18كشور دنيا... . امروز اگرچه به بركت خون آنهايي كه به‌خاطر آرمان و اعتقادشان به دفاع برخاستند، در دل آتشزار منطقه، امنيتي بي‌بديل داريم، اما هنوز چنگ و دندان دشمنان خارجي و نفوذي‌هاي داخلي را مي‌بينيم و اهميت مفهوم مقدس «دفاع» را بيش از قبل درك مي‌كنيم. امروز البته ديگر پايشان به ديوارهاي شهر ما نمي‌رسد اما روي ديوارهاي مجازي و صفحه‌هاي اينترنتي برايمان خط و نشان مي‌كشند و چنگ و دندان نشان‌مان مي‌دهند. در اينجا، گريزي مي‌زنيم به دفاعي كه بود و دفاعي كه هست، از منظر كاربر دنياي مجازي.

  • شمايل امروزي حمله دشمن و دفاع‌مقدس

استراتژيست‌ها مي‌گويند توان دفاعي ما از جنگيدن در ميدان و با تفنگ و موشك بالاتر رفته و به همين دليل، دشمن به سلاح‌هاي ديگري متوسل شده است. شايد بتوان گفت پرهزينه‌ترين و فراگيرترين جنگ عليه ملت ايران در دهه اخير، جنگ نرم بوده است؛ جنگي كه تلفاتش به چشم نمي‌آيد و ظاهرا كسي از بين نمي‌رود، اما قربانيان آن، با لباس دوست و در بين آنان، به جبهه فكري دشمن مي‌پيوندند و تنها از موضع‌گيري‌ها و عملكردشان مي‌توان تشخيص داد كه همچنان سربازند يا قرباني و گريخته به سوي دشمن! بسياري از مسئولان و افراد سرشناس، در دنياي مجازي صفحاتي به نام خود ساخته‌اند و خودشان يا تيم روابط عمومي‌شان، آنها را اداره مي‌كنند.

در اين صفحه‌ها مي‌توان سريع‌تر، از مواضع و نقطه‌نظرات به‌روز شده اين افراد باخبر شد چرا كه به قول امام جماراني‌مان: «ميزان، حال فعلي افراد است». و خوب است بدانيم و بدانند كوچك‌ترين صحبت‌ها و عكس‌العمل‌هاي اين افراد و نيز بازخورد مخاطبان (از قبيل لايك، كامنت، بازنشر، تشكيل كمپين موافق يا مخالف و...) كاملا زيرنظر سرويس‌هاي خبري و اطلاعاتي دشمن است كه آنها را تحليل مي‌كنند و گاهي حتي در شيوه تعامل‌شان تغييراتي مي‌دهند.

شايد بعضي از مسئولان آگاه نباشند كه بعضي جملات‌شان كه در فضاي مجازي مي‌نويسند يا در جلسات مي‌گويند، در واقع گرادادن به دشمن است تا بداند كجا را نشانه بگيرد و از كدام جبهه، حمله‌ها را تشديد كند. اما قسمت جذاب و غرورانگيز ماجرا آنجاست كه فعالان مجازي، آگاه و پرانرژي، پا به عرصه فضاي مجازي مي‌گذارند و در دفاع از آنهايي كه با گراي جاهلان يا نفوذيان داخلي، توسط دشمن، نشانه گرفته شده‌اند، قدعلم مي‌كنند و «خيزش مردمي» يا «پويش مردمي» در فضاي اينترنت و شبكه‌هاي اجتماعي به راه مي‌اندازند.

  • دفاع واقعي، فعالان مجازي

اگر در موتورهاي جست‌وجوگر، كليدواژه‌هاي مربوط به دفاع‌مقدس را وارد كنيد، سايت‌ها و صفحات زيادي را با مضامين مربوط به آن پيدا مي‌كنيد كه يا در نام خود، رد و نشاني از دفاع‌مقدس دارند يا در عناوين و منوهاي اصلي، به اين موضوع مي‌پردازند. «دفاع‌پرس»، نخستين خبرگزاري تخصصي در حوزه اخبار دفاعي و دفاع‌مقدس است كه در سال1392 افتتاح شد. در اين سايت، عناوين متنوعي از اخبار و دستاوردهاي دفاعي و امنيتي تا فايل‌هاي چندرسانه‌اي در موضوعات مذهبي، سياسي، هنر متعهد و... مي‌توان يافت.

«فاتحان»، پايگاه تخصصي و اطلاع‌رساني دفاع‌مقدس است كه خاطرات شهدا، تاريخچه عمليات‌ها، وصيتنامه‌هاي شهدا، تصاوير، كتب دفاع‌مقدس و... در دسته‌بندي‌هاي جداگانه، در اين سايت در دسترس مخاطبان قرار داده شده است. البته در كنار اين موارد، به اخبار و تحليل مسائل روز نيز پرداخته مي‌شود. «ساجد»، سايت جامع دفاع‌مقدس است كه بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس، در سال‌1385 آن را پايه‌گذاري كرد و همكاري نزديك و مستمر با دفاع‌پرس دارد.

«سينما روايت»، انجمن سينماي انقلاب و دفاع‌مقدس، فعاليت رسمي خود را از سال1372 آغاز كرد. سايت اين انجمن، سال‌ها بعد با موضوعات مرتبط با سينما (فيلم كوتاه، فيلم مستند، فيلمنامه، گالري تصاوير و...) و اخبار و تحليل‌هاي فرهنگي راه‌اندازي شد.
«انجمن عكاسان انقلاب و دفاع‌مقدس» را نيز چند نفر از عكاسان جنگ تحميلي به‌طور خودجوش بنا نهاده‌اند تا آثار عكاسي جنگ تحميلي را جمع‌آوري، نگهداري و تدوين كنند. آنها در طول 13سال فعاليت خود، حدود يك ميليون و 200هزار فريم نگاتيو و عكس اورجينال جنگ را از عكاسان و مراكز مرتبط با دفاع‌مقدس جمع‌آوري و ساماندهي كرده‌اند.

  • نتيجه خيزش‌ها و پويش‌هاي «دفاعي» مجازي

قبل‌ترها كه ضريب نفوذ اينترنت در ايران و جهان تا اين حد بالا نرفته بود، تشكيل كمپين‌هاي مجازي خنده‌دار به‌نظر مي‌رسيد اما امروز، كسي نمي‌تواند منكر تأثير شبكه‌هاي اجتماعي و دنياي اينترنت، در رقم زدن اتفاقات و جريانات مهم شود؛ چه بسا كه در انقلاب مصر و تحولات سياسي بعد از آن، بسياري از افراد، از طريق شبكه‌هاي اجتماعي عليه موضوعي خاص، ساماندهي و راهي خيابان‌ها مي‌شدند.

بنابراين پويش‌هاي مردمي در فضاي مجازي تا حد قابل‌قبولي جايگاه و اهميت خود را به مردم و مسئولان شناسانده‌اند تا جايي كه علاوه بر ايفاي نقش مطالبه‌گري، اطلاع‌رساني و انتشار آگاهي بين مردم، مي‌توانند بر تصويب يك طرح يا امضاي يك قرارداد اثرگذار باشند و دوست و دشمن را به واكنش و حتي تغيير مواضع وادارند! ظرفيت‌هاي دنياي مجازي را جدي بگيريد،

موضع خود را مشخص كنيد و در جايگاه درست بايستيد. امروز، روز بي‌تفاوتي و ژست «من چيزي براي از دست دادن ندارم» نيست. هنوز دورتادور ميهن‌مان را وحوش دشمن فراگرفته‌اند و از داخل، گرا مي‌گيرند براي حمله! و ما همان سربازاني هستيم كه در مكتب عاشورا براي دفاع، تربيت شده‌ايم. سنگر فضاي مجازي را حفظ كنيم كه بسياري از معادلات در همين فضا به هم مي‌خورند يا به ثمر مي‌نشينند!

  • امتداد دفاع‌مقدس تا دوران پساجنگ

بعضي سايت‌ها، در كنار فعاليت‌هاي سياسي و فرهنگي، گهگداري 8 سال دفاع مظلومانه مردم را به مخاطبان خود يادآوري مي‌كنند و ابعاد و زواياي مغفول يا پنهان‌مانده آن را از زبان رزمندگان يا از لابه‌لاي اسناد داخلي و خارجي (كه به مرور زمان منتشر مي‌شوند)، به آگاهي افراد و نسل‌هاي كمتر خبردار، مي‌رسانند.

ازجمله اين سايت‌ها، مي‌توان به سايت «صداي ميقات» و «بچه‌هاي قلم» اشاره كرد كه در بين سايت‌هاي مشابه‌خود، بسيار قوي و حرفه‌اي عمل مي‌كنند، با محتواي توليدي (نه بازنشر و كپي) كاملا به‌روز هستند و در مقابل اتفاقات و مسائل روز، عكس‌العمل سريع و درخور، نشان مي‌دهند. تقريباً تمام سايت‌ها و تيم‌هاي فعال در زمينه دفاع‌مقدس كه تعداد معدودي از آنها را معرفي كرديم، دريافته‌اند كه نبايد منحصراً به آن 8 سال بپردازند و در تاريخ زمينگير شوند. آنها باور دارند كه دفاع، از قبل از جنگ تحميلي آغاز شده است و تا امروز و روزهاي بعد هم ادامه خواهد داشت.

از اين جهت است كه در كنار تمام فعاليت‌ها و محتواهاي توليدي درباره دفاع‌مقدس، با موشكافي و دقت بسيار، اخبار، مقالات و تحليل موضوعات روز ايران و جهان را هم مي‌نگارند و پي مي‌گيرند. و به همين منوال، قلم‌زنان، تصويرگران، فيلمسازان و تمام آنهايي كه پيش‌تر درباره آن 8 سال سخت و سرنوشت‌ساز، محتوا توليد مي‌كردند، حالا پابه‌پاي گردش روزگارآمده‌‌اند و همچنان با همان آرمان و انديشه قلم مي‌زنند و تصويرگري مي‌كنند و فيلم مي‌سازند، اما با شيوه‌هايي به‌روزرساني‌شده و آشناتر براي مخاطبان دنياي امروز.

منبع: همشهری