Gerdab.IR | گرداب

تلاش انگلستان برای توسعه توانایی تهاجمی سایبری

تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۵

رییس مرکز امنیت سایبری ملی انگلستان (NCSC) از عزم جزم این کشور برای ارتقاء امنیت و توسعه توانایی تهاجمی سایبری خبر داد.

به گزارش گرداب؛ کیارن مارتین (Ciaran Martin)، در اولین سخنرانی رسمی خود به عنوان رییس یک مرکز حساس امنیت سایبری در انگلستان، بر تلاش هر چه بیشتر برای امن سازی زیرساخت‌های حیاتی در این کشور تأکید کرد. همچنین مارتین در صحبت‌های خودش، یافتن راهکارهای جدید برای همکاری بیشتر با مشاغل و صنایع مختلف را یک راهکار مهم برای دفاع از زیرساخت‌های حیاتی انگلیس عنوان کرد.
یکی دیگر از راهکارهایی که در برنامه رییس مرکز امنیت سایبری انگلستان برای ارتقاء امنیت به چشم می‌خورد، راه‌اندازی و تقویت دفاع خودکار برای مقابله با حملات سایبری با حجم بالا اما نسبتاً ساده است. گرچه حفاظت از زیرساخت‌های اساسی و دولتی در اولویت کاری مارتین و تیمش قرار دارد، اما او افزایش امنیت سایبری عمومی را نیز در دستور کار برنامه‌های خود قرار داده است.
بر اساس آمارهای موجود، یک هشتم از تولید ناخالص داخلی انگلستان از اقتصاد دیجیتال این کشور به دست می‌آید که در میان کشورهای عضو G20، بالاترین آمار ممکن را به خود اختصاص می‌دهد. از همین رو مارتین در برنامه خود اعلام کرده که قصدش علاوه بر تأمین امنیت ملی، بالا بردن میزان اعتماد عمومی به تراکنش‌های آنلاین و رو آوردن به بهره‌برداری از اقتصاد دیجیتال است. کارشناسان امنیتی انگلیسی معتقدند در سال گذشته میلادی، هر ماه حداقل 200 رویداد امنیت سایبری، شرکت‌ها و مجموعه‌های اقتصادی در انگلستان را هدف قرار داده و در مواردی، خسارت‌های سنگینی نیز به اقتصاد این کشور وارد نموده است. البته این کارشناسان، قدیمی بودن و پایین بودن امنیت در سامانه‌های مورد استفاده در بسیاری از شرکت‌های انگلیسی را یکی از اصلی‌ترین دلایل بالا بودن میزان خسارات وارده به این کشور عنوان می‌کنند؛ چرا که به ادعای آن‌ها حجم بالایی از حملاتی که به این کشور صورت می‌پذیرد، پیچیدگی بالایی ندارند و با رعایت برخی نکات ساده امنیتی، به‌راحتی می‌توان جلوی آن‌ها را گرفت.
یکی دیگر از نکاتی که آقای مارتین در صحبت‌های خود بر آن تأکید کرد، تلاش این کشور برای توسعه قابلیت‌های تهاجمی سایبری است؛ چرا که به اعتقاد وی، دارا بودن چنین قابلیت‌هایی می‌تواند علاوه بر کمک به مقابله با حملات سایبری، خاصیت بازدارندگی نیز داشته باشد. لازم به ذکر است که تعدادی از کارکنان ارشد سازمان ارتباطات دولتی انگلستان (GCHQ) نیز مارتین را در رسیدن به اهدافش در مسند مدیریت این سازمان انگلیسی کمک خواهند کرد.
در پایان باید به این نکته اشاره کرد که انگلستان در حالی بر توسعه توانایی‌های تهاجمی در فضای سایبری برای مقابله با دشمنان خودش تأکید می‌کند که هنوز سازمان‌های اطلاعاتی و جاسوسی انگلیسی، هیچ پاسخ روشنی به جاسوسی‌های این کشور از اصلی‌ترین بستر ارتباطی دنیا، یعنی کابل‌های اینترنت در بستر دریا نداده‌اند. بیان این نکته نیز خالی از لطف نیست که در هیچ‌کدام از حملات سایبری مخرب در دنیا، هیچ ردپایی از انگلستان به چشم نمی‌خورد؛ انگلیسی که بزرگ‌ترین شریک و حامی سیاست‌های آمریکا در اروپا و دنیاست و بعید است آمریکا را در انجام حملاتی نظیر استاکس نت، تنها بگذارد.