Gerdab.IR | گرداب

تداوم نبرد گوگل با اتحادیه اروپا بر سر انحصارطلبی تجاری

تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۵

علیرغم پاسخ مفصل گوگل به ادعاهای اتحادیه اروپا در مورد انحصارطلبی تجاری این شرکت به نظر می رسد پاسخ های ارائه شده برای اروپاییان راضی کننده نبوده است.

به گزارش گرداب؛ کمیسیون اروپایی وابسته به اتحادیه اروپا معتقد است که گوگل از طریق کنترل سیستم عامل اندروید خود درصدد تسلط بر بازارهایی همچون جستجوی اینترنتی، برنامه های موبایلی و تمامی گوشی ها و تبلت های ممکن است و تلاش می کند دسترسی دیگر شرکت های رقیب را به کاربران آندروید محدود کند و میلیون ها کاربر این سیستم عامل را به استفاده از محصولات خود علاقمند کند.

کمیسیون اروپایی معتقد است گوگل اجازه نمی دهد محصولات رقیب شرکت های نرم افزاری به اندازه کافی در معرض دید کاربران قرار گیرد و این امر خلاف قواعد رقابت منصفانه است. نصب پیش فرض برنامه های گوگل بر روی اکثر گوشی های آندرویدی از جمله موارد مورد اعتراض این کمیسیون است.

با این حال این طرز فکر منتقدانی هم دارد که معتقدند فضای کسب و کار دیجیتال به اندازه کافی رقابتی است و شرکت های رقیب هم می توانند از روش های مختلفی برای شناساندن تولیدات خود به کاربران استفاده کنند و اصولا امروزه دسترسی به نرم افزارهای رقیب بسیار ساده است.

امروزه همه کاربران می توانند نرم افزارهای پیش فرض را از گوشی ها پاک کنند و برنامه های جدیدی را از فروشگاه های آنلاین بارگذاری کنند. به اعتقاد این منتقدان فروشگاه گوگل پلی با بیش از 2.5 میلیون برنامه که در سال 2015 بیش از 65 میلیارد بار بارگذاری شده اند از انعطاف و تنوع کافی برای رفع نیازهای کاربران برخوردار است. موفقیت برخی برنامه های پیام رسان گوگل مانند واتس اپ هم نشانه این موفقیت است.

به هر حال باید منتظر ماند و دید کمیسیون اروپایی با جریمه سنگین چندصدمیلیون دلاری گوگل را نقره داغ می کند یا استدلال های مخالف را خواهد پذیرفت.