Gerdab.IR | گرداب

سرمایه‌گذاری‌میلیاردی‌ دولت‌انگلیس‌ روی‌ 5G

تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۵

دولت انگلیس اعلام کرد قصد دارد سرمایه گزاری 1.1 میلیارد دلاری روی نسل پنجم اینترنت همراه و فیبری نوری انجام دهد.

به گزارش گرداب؛ فیلیپ هموند (Philip Hammond)، رییس خزانه‌داری انگلیس، به تازگی در انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد قصد دارد سرمایه‌گذاری جدیدی روی فیبر نوری پهن باند (broadband) و نسل پنجم اینترنت همراه (5G) انجام بدهد.
بر اساس گزارش منتشر شده توسط هموند، انگلیس در قالب طرح «صندوق سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های دیجیتالی» (Digital Infrastructure Investment Fund)، به شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی اینترنت مبلغی معادل 400 میلیون دلار برای گسترش شبکه‌هایشان کمک می‌کند. همچنین اعلام شد 740 میلیون دلار نیز برای توسعه‌ی نسل پنجم اینترنت همراه و ایجاد اتصالات فیبر نوری تا خانه‌ها (1FTTH) سرمایه‌گذاری می‌کنند.
فناوری‌های مذکور می‌توانند سرعتی معادل 1 گیگابیت بر ثانیه یا حتی بیشتر را به کاربران ارائه بدهند. این در حالی است که میانگین سرعت دسترسی مردم انگلیس 29.8 مگابیت بر ثانیه گزارش شده است. از طرفی هم‌اکنون تنها 2 درصد از خانه‌های انگلیس به فیبر نوری دسترسی داشته و این کشور تا پایان سال 2015، رتبه‌ی 30 را از این نظر کسب کرده است.

رده‌بندی کشورها در سال 2015

 

دولت انگلیس در گذشته پروژه‌ای با نام «تعهد سرویس جهانی» (USO2) برای ارائه اینترنت با سرعت 10 مگابیت بر ثانیه برای تمام شهروندان این کشور تا قبل از پایان دوره‌ی مجلس فعلی، راه‌اندازی کرده بود و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری جدید انجام شده با هدف دستیابی به این هدف صورت گرفته باشد.
عده‌ای از تحلیلگران معتقدند سرمایه‌گذاری روی نسل پنجم اینترنت در حالی که هنوز حتی استانداردهای مشخصی نداشته و مورد توافق قرار نگرفته است، یک عمل سوداگرانه به حساب می‌آید. همچنین مدتی قبل گزارشی منتشر شد که نشان می‌دهد 72 درصد مردم انگلیس راه‌کار این کشور را برای رفع نیازهای دسترسی به اینترنت پهن باند، کافی نمی‌دانند.

____________________

1- fiber-to-the-home
2- universal service obligation