Gerdab.IR | گرداب

پرونده سرگرم آموزی؛

پول برای سرگرمی/ نگاهی به چند بازی خارجی از منظر سرگرم‌آموزی

تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵

بازی‌ها اساسا برای فراغت ساخته شده‌اند. اما اگر آثار این بازی‌ها قرار باشد در زندگی ما خود را نشان دهد باید ترسید و رفتار خود را در فضای مجازی عوض کنیم. مثلا اینکه ما شب ساعت کوک کنیم تا بیدار شویم و war بزنیم نشان می‌دهد ما به بازی معتاد شده‌ایم.

گروه فرهنگی و اجتماعی؛ شاید برای شما بسیار اتفاق افتاده باشد که فردی را در مترو دیده باشید که صفحه بازی کلش آف کلنز به رویش باز است. این گونه از بازی‌ها زمان نمی‌شناسد و در واقع، بازی است که تعیین می‌کند که ما به سراغش برویم نه ما.

پول برای سرگرمی/ نگاهی به چند بازی خارجی از منظر سرگرم‌آموزی

بازی چه چیزهایی را هدف گرفته است؟

بازی‌ها براساس نیازهای ما ساخته می‌شوند یا اینکه برای ما نیاز می‌سازند. سوال اینجاست که بازی‌هایی مانند کلش آو کلنز و کلش آو کینگز بر چه نیازهایی تمرکز دارد و چه نیازهایی را برای ما می‌سازد:

نیاز به غلبه: انسان دوست دارد همیشه بهترین باشد و خود را در موضعی بالاتر نسبت به دیگران ببیند. این حس بویژه در بازی‌هایی که در ژانر جنگی ساخته و بصورت آنلاین اجرامی‌شود بیشتر مورد توجه است. اما نکته اینجاست که برای اینکه شما بر دیگران غلبه داشته باشید باید پول خرج کنید!


پول برای سرگرمی/ نگاهی به چند بازی خارجی از منظر سرگرم‌آموزی

پیشرفت سریع: بشر امروزی بی‌حوصله است. این بلا را فضای مجازی بر سر ما آورده است. فناوری‌ها تلاش دارند تا سرعت وقوع حوادث را تسریع کنند و به همین دلیل این ویژگی تکنولوژی در افرادی که از آن استفاده می‌کنند نیز دیده می‌شود. شاید اگر بخواهید با روند معمول در این دو بازی پیشرفت کنید، چند سال طول بکشد. به‌علاوه، سازندگان این بازی‌ها قاعده بازی را بلدند! در هر به‌روزرسانی امکان جدیدی را فراهم می‌کنند و نتیجه آن می‌شود که اگر شما بخواهید عادی رفتار کنید الزاما از رقبا عقب می‌مانید. برای آنکه این بازی‌ها را سریع انجام دهید و عقب نمانید نیز باید پول خرج کنید!


پول برای سرگرمی/ نگاهی به چند بازی خارجی از منظر سرگرم‌آموزی


اهداف و اثرات:

این بازی مانند هر محصولی در حوزه جنگ نرم، اهداف خاص خود را دنبال می کند و اثرات خاص خود را نیز بر کسانی که مدام درگیر این بازی هستند، می گذارد:

اهداف مالی: بازی کلش آف کلنز یکی از پرفروش‌ترین بازی‌های دنیا است. براساس گزارش‌ها منتشر‌شده، این بازی، روزانه ۶۵۴۰۰۰ دلار برای گردانندگانش درآمد‌زایی دارد. برای اینکه در این بازی بهترین باشید باید در پرداخت پول بهترین باشید. جالب اینجاست که نصب اولیه بازی برای همه کاربران رایگان است و همانطور که گفته شد، این نیاز به پیشرفت در بازی است که کاربران را به هزینه کردن مجاب می کند.


پول برای سرگرمی/ نگاهی به چند بازی خارجی از منظر سرگرم‌آموزی


استراتژی‌های محدود: در این بازی به ظاهر تصور می‌شود که فرد خلاقیت دارد ولی در حقیقت در زمین سازندگان بازی می‌کند. استراتژی‌های بازی را آنها تعیین می‌کنند. بنابراین، خلاقیتی در کار نیست و به ما آموزش داده می شود که در قواعد آنها بازی کنیم.

ترویج خشونت: ترویج خشونت در این بازی را اضافه کنید به حس غلبه انسان و رقابت‌جویی او. هر شکست برای او ناکامی است و فردی که محو این بازی است در درازمدت آثار آن را دریافت می‌کند. نگاهی به چهره کاراکترهای بازی کلش آف کلنز بیندازید، خشونت و کینه را در چهره عموم آنها می‌بینید.


پول برای سرگرمی/ نگاهی به چند بازی خارجی از منظر سرگرم‌آموزی

جنگ قومی: تم غالب این گونه بازی‌ها قومیت و جنگ‌های قبیله‌ای است؛ اما شاید بتوان گفت در این بازی، انگیزه‌ها قومی و نژادی بازیکنان بیشتر دیده می‌شود. عرب‌ها اتحاد خاص خود را دارند، ایرانی‌ها اتحاد خاص خود را دارند و هر کدام در این راستا در فضایی که در نظر گرفته شده است، چت‌هایی می‌کنند که نشان از انگیزه قومی و برتری‌جویانه شان دارد. در مقیاس کوچک تر این مسئله را متاسفانه در قومیت‌های ایرانی هم می‌توان مشاهده کرد.

ترک اعتیاد

اما برای اینکه از این بازی خلاص شویم چه کنیم. راهکارهای زیر برای رهایی از شر این بازی پیشنهاد می‌شود:

1. غیرفعال‌کردن نوتفیکیشن: حتما برای شما هم پیش آمده، زمانی که تا از بازی بیرون می‌آیید، در اعلانات نوشته می‌شود: «داره به شما اتک میشه، سربازهای شما آماده جنگ هستند، اسپل آماده است، کلن‌وار شروع شد، کلن‌وار تموم شد، شیلد شما در حال اتمامه و...». برای غیر‌فعال‌کردن این اعلانات و حل این مشکل باید مسیر زیر را طی کنید:

وارد تنظیمات شوید < مدیریت برنامه‌ها < کلش اف کلنز < زیر دکمه توقف اجباری یک تیک وجود دارد. آن تیک را بردارید تا برای همیشه خلاص شوید  .

2. کناره‌گیری در فصل امتحانات: سعی کنید در فصل امتحانات حتما کاپ خود را پایین نگه دارید. به دو دلیل:

دلیل اول، تجربه نشان می‌دهد اگر شما سعی کنید کاپ را بالا ببرید، حداقل ۴ساعت در روز درگیرش می‌شوید و از زندگی می‌افتید.

دلیل دوم اینکه، اگر شما کاپتان بالای ۲۲۰۰ باشد، حداقل ۵ ساعت در روز در بازی گرفتار می‌شوید.


پول برای سرگرمی/ نگاهی به چند بازی خارجی از منظر سرگرم‌آموزی

3. مدیریت سخت‌افزاری: اگر بازی در گوشی شما نصب است، بهتر است آن را پاک کنبد. بازی را در گوگل ذخیره و برنامه بلواستکس را دانلود و روی کامپیوتر نصب کنید. اینگونه دسترسی شما به بازی محدود می‌شود و نمی‌توانید به صورت مداوم به بازی سر بزنید.

4. مدیریت استراتژی: سعی کنید در دوره‌های ترک، مثلا امتحانات، در بازی استراتژی مشخصی را دنبال نکنید. چون وقتی هدفی برای خود تعریف کنید، ۳ یا ۴ساعت از وقت شما هدر می‌رود.

5. بی‌خیال ساخت اتحاد شوید: کلن نسازید! اگر مدیر اتحادی باشید رفت‌وآمد به بازی حداقل ۳برابر بیش از قبل می‌شود.این به دلائل متعددی رخ می‌دهد مانند: چک‌کردن کاربران و کولیدران (تا خراب کاری نکند) چک کلن وار، چک و پرکردن درخواست‌ها، و...