Gerdab.IR | گرداب

سبد خرید اینترنتی رونق می گیرد؟

تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۵

کسب و کار اینترنتی با حمایت های دولتی و اعتماد مردم می تواند نقش پررنگی در ایجاد شغل و خروج از رکود بازار خرید و فروش ایفا کند.

به گزارش گرداب؛ در گرودنه خرید و فروش کالا این روزها بسیاری از کسبه بازار در هر صنفی از نبود مشتری و فروش نرفتن کالاهایشان شکایت دارند و رکود موجود در بازار فروش آنها را به شدت آزاد می دهد و تاثیر مستقیم آن را بر روی زندگی خود می بینند، در این گردونه که دائما در حال چرخش است و البته مدتی است روی ثبات به خود گرفته، عده ای دیگر نیز با هوش تجاری و بهره گیری از ذائقه مردم در استفاده از فضای مجازی و اینترنتی به فروش محصولات و کالاهای خود می پردازند، هرچند که این گروه نیز از وضعیت بازار گله مند هستند اما گویا شرایط این کسب مدرن عادی تز از کسب سنتی است.

خوب است، وضعیت برای گروهی از جوانان که باید شغلی برای خود ایجاد کننده و برای عده دیگری که از قافله شاغلان جا مانده اند فضای کسب و کار اینترنتی با اندکی جستجو و ارائه یک ایده عالی با استقبال مواجه می شود.

در زمانی که بسیاری از جوانان از اشتغال در ادارات و نهادها و سازمانها نا امید هستند و با رکورد موجود در بازار فروش سنتی کشور از سرمایه گذاری در این وضعیت کمی نگرانند کسب و کار اینترنتی با توجه به روی آوردن مردم به استفاده از موبایل و تبلت فرصت مناسبی برای اشتغال خواهد بود.



کمک به اقتصاد و فرار از معضلات شهری

هرچند که عده ای فروش اینترنتی و کسب در این حوزه را با کانال های تلگرامی و اینستاگرامی فروش کالاها در یک قالب میبینند و عده ای دیگر معتقدند این فضا موجب شده تا کالاهای قاچاق به کشور ورود کند و از این طریق بی هیچ نظارتی به فروش برسد اما از دید کارشناسان باید این دو فضا را کاملا از یکدیگر متمایز کرد و تفاوت های بسیاری را قائل شد.

همچنین باید به این مساله توجه شود که فروش کالاهای ایرانی در این فضا علاوه بر اینکه به اصل اقتصاد مقاومتی کمک می کند و آن را رشد می دهد کالا را بدون واسطه به دست مشتری رسانده و بسیاری از معضلات شهری از جمله ترافیک، آلودگی هوا، رفت و آمدهای طولانی مدت، اتلاف وقت و ..... را کاهش خواهد داد.

رضا الفت نسب دبیر انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی و فعال این حوزه برای پاسخ به سوالات ما در این حوزه مبنی بر اینکه این فضا به چه میزان به اقتصاد کشور کمک می کند و یا این فضای کسب در کشور تا چه حدی رشد خواهد داشت، دغدغه های پیش روی این کسب و کار نوپا در کشور ما چیست و چندین سوال دیگر در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان نشست.



خط قرمز بر یک تصور اشتباه

وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه چند سالی است که در کشور شاهد رکود اقتصادی هستیم و قطعا بازار فروش از این رکود متاثر است، گفت: برخی این رکورد را حاصل روی آوردن مردم به خریدهای اینترنتی میدانند اما باید گفت این تصور از پایه اشتباه است زیرا کل حجم تراکنش اینترنتی در کشور کمتر از یک درصد است و کاهش خرید و فروش در بازار سنتی به دیگر مولفه های اقتصادی باز می گردد.

الفت نسب ادامه داد: کسب و کار اینترنتی در دو حالت رخ می دهد، ابتدا یا فروشنده محلی برای ذخیره اجناس خود ندارد و کالاهای خود را از واحد صنفی تهیه می کند که این امر فروش در بازار سنتی را به دنبال دارد و در حالت دوم فروشنده محلی برای ذخیره سازی سفارشات خود دارد و آنها را مستقیم از تولیدکننده دریافت می کند که این کار نیز مجدد به فروش و ایجاد شغل منجر می شود.

دبیر انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی اعلام کرد: فروش محصولات و کالاها در شبکه های اجتماعی با فروشگاه اینترنتی بسیار متفاوت است، این کانالها اگر در حوزه کسب اینترنتی ورود کنند باید در ابتدا مجوز بگیرند و ساماندهی شوند و کاملا بر آنها نظارت شود همانند آنچه برای کسب و کار اینترنتی رخ می دهد.



کمپین های ساخت ایران بستر معرفی برند ایرانی

وی در ادامه از تاثیر مثبت این نوع کسب در بازار و اقتصاد کشور ابزار رضایت کرد و این نوع فروش را در ترغیب مردم به خرید کالاهای ایرانی موثر دانست و اظهار داشت: خوشبختانه با رشد کسب اینترنتی در کشور کمپین هایی با عنوان " ساخت ایران" به راه افتاده که در آن برندهای ایرانی معرفی و محصولات کاملا ایرانی به فروش می رسد و خوشبختانه این مهم در ایجاد اشتغال برای جوانان بسیار موثر بوده است.

الفت نسب افزود: این فرایند علاوه بر رشد اقتصادی موجب می شود تا کاربران و خریداران به دلیل اعلام نظرات در خصوص کالای خریداری شده به تولیدکننده به بهبود تولید و کیفیت کمک شایانی کنند و همچنین بسیاری از معضلات شهری به خصوص ترافیک و آلودگی هوا نیز کاهش پیدا کند.

دبیر انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی همچنین به مجوز فعالان این حوزه از مرکز توسعه تجارت الکترونیک و دریافت نماد اعتماد الکترونیکی اشاره و اعلام کرد: در تیرماه سال گذشته با ابلاغ آیین نامه ماده 87 قانون نظام صنفی فعالان این حوزه موظف شدند جواز کسب دریافت کنند اما با وجود ابلاغ برخی از مسئولان دولتی به این آیین نامه ایراداتی وارد کردند و با گذشت بیش از یک سال از ابلاغ این آیین نامه با تلاش های فراوان حدود یک ماه است که مجوزها در این حوزه صادر میشود.

وی همچنین در ترسیم فضای کنونی کسب و کار اینترنتی در ایران تصریح کرد: خوشبختانه فضای کنونی در بخش راه اندازی و توسعه بسیارخوب است و هم اکنون 22 هزار کسب و کار اینترنتی در ایران دارای نماد الکترونیک هستند و پتانسیل های خوبی در این حوزه وجود دارد.



فضای کسب و کار اینترنتی در انتظار تحولی بزرگ

الفت نسب افزود: این فضا برای جوانان فرصت های مناسبی برای اشتغال ایجاد می کند اما مشکل اصلی در عدم تبلیغ برای مردم و اطلاع رسانی صحیح به مسئولان برای حمایت از این نوع کسب و کار است، متاسفانه بسیاری از مردم و مسئولان با این حوزه آشنا نیستند.

دبیر انجمن صنفی کسب و کار اینترنتی تاکید کرد: اگر این اطلاع رسانی ها به درستی و هدفمند صورت گیرد و میزان تراکنش ها از یک درصد به دو تا سه درصد برسد اتفاق بزرگی رخ خواهد داد و آینده امیدوارکننده ای برای فعالان این بخش رقم خواهد خورد.

وی با بیان اینکه ایده های خوب و سرمایه گذاری های مناسبی در این حوزه انجام می شود اما در حوزه قانون سرمایه گذاری خارجی در کسب و کار اینترنتی ضعف وجود دارد، اظهار داشت: دولت باید در این حوزه ورود کند و به کمک فعالان کسب و کار اینترنتی بیاید تا علاوه بر جذب سرمایه گذار خارجی از مشکلات امنیتی احتمالی نیز جلوگیری شود.

الفت نسب در پایان سخنان خود تصریح کرد: ایده و تشکیل تیمی قوی و مصمم و اندکی سرمایه می تواند فرد را در فضای کسب و کار اینترنتی رشد دهد، زیرا این حوزه در کشور ما بکر است و شاید تا پنح سال آینده نیز بکر بماند.



و در پایان؛

در شرایطی که استفاده از اینترنت و روی آوردن به خریدهای اینترنتی می تواند به ایجاد شغل، رونق اقتصادی، کمک به رشد اقتصاد مقاومتی، رونق تولیدات داخلی، کاهش آلودگی و ترافیک و بسیاری مزایای دیگر کمک کند، انتظار می رود دولت با حمایت های خود و رسانه ها با تبلیغ کسب های دارای مجوز اعتمادی بین مردم ایجاد کنند و از سویی دیگر دولت با عزمی جدی دست یاری این گروه را برای رشد و رقابت با سایت های خارجی، حضور کسب و کار اینترنتی داخلی در حوزه های بین المللی و معرفی کالاهای ایرانی بفشارد.