فیس‌بوک از زندگی آفلاین شما خبر دارد

فیس‌بوک از زندگی آفلاین شما خبر دارد
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵

دنبالت می‌گردم، پیدایت می‌کنم و ردت را نگه می‌دارم.

به گزارش گرداب ، تحقیق تازه‌ای که توسط موسسه تحقیقاتی پروپابلیکا انجام شده، نشان می‌دهد که فیس‌بوک اطلاعات شما را از تامین‌کنندگان داده‌های تجاری به دست می‌آورد. این اطلاعات می‌تواند شامل مواردی از قبیل جزئیات درآمد، اطلاعات خرید، عادات غذایی، علایق و مانند آن باشد. فیس‌بوک درباره این اطلاعات که پلتفرم تبلیغاتی آن را تقویت می‌کند چیزی به افراد نمی‌گوید.
 
فیس‌بوک رد مطالبی را که پسند می‌کنید، به اشتراک می‌گذارید، درباره آن نظر می‌دهید و تماشا می‌کنید، نگه می‌دارد. فیس‌بوک از این اطلاعات برای قوی‌تر ساختن پلتفرم تبلیغاتی رو به رشد خود بهره می‌برد که بخش مهمی از منابع درآمدزای شرکت محسوب می‌شود. این که شما از ترامپ بدتان می‌آید یا نه، اخیرا فیلمی درباره یک ابرقهرمان تماشا کرده‌اید یا فیلمی در ژانر وحشت که مو به تنتان سیخ کرده، از مواردی است که فیس‌بوک از آن خبر دارد.
 
یکی از کارشناسان فضای مجازی شخصا متوجه شده که مواردی که در اینترنت جستجو می‌کند، هر از گاهی در خبرخوان خبری او نیز ظاهر می‌شود. این نشانگر میزان علاقه‌ای است که فیس‌بوک به زندگی ما دارد. مدیران فیس‌بوک به این مسئله اذعان می‌کنند و سیاست‌های آنها نیز حاکی از این امر است. البته اگر فیس‌بوک صرفا برای ارائه آگهی‌های بهتر در زندگی ما سرک بکشد، شاید اشکالی نداشته باشد.
 
گزارش پروپابلیکا این واقعیت را روشن می‌سازد که فیس‌بوک در تلاش است اطلاعاتی درباره ما جمع‌آوری کند و بدین منظور به سراغ منابع آفلاین هم می‌رود. فیس‌بوک داده‌ها را از کارگزاران داده‌های تجاری از قبیل دیتا لاجیکس، اپسیلون، اکسیوم و مانند آنها خریداری می‌کند. این داده‌ها- شامل مطالبی از قبیل وضعیت مسکن، جزئیات درآمد، رستوران‌های مورد علاقه، خریدهای انجام شده از سوپرمارکت، جنسیت، موقعیت و غیره- برای نمایش دادن آگهی‌های مرتبط به کار گرفته می‌شود.
 
پروپابلیکا تلاش کرده از شاخه‌های مورد استفاده فیس‌بوک برای طبقه‌بندی افراد، یک پایگاه داده تقریبی تهیه کند. برای انجام این کار، با استفاده از یکی از افزونه‌های مرورگر کروم، از طریق جمع‌سپاری اطلاعات کاربران، توانسته 52.000 شاخه را در پایگاه داده خود جای دهد. فیس‌بوک درباره این داده‌ها به کاربران اطلاع‌رسانی نمی‌کند و در دفاع از خود اعلام کرده که ما چنین کاری نمی‌کنیم و این تامین‌کنندگان داده هستند که بیشتر این داده‌ها را در اختیار پلتفرم‌های تبلیغاتی قرار می‌دهند.
 
طبق اعلام فیس‌بوک، اگر مایلید این داده‌ها حذف شود، باید به خود تامین‌کنندگان داده مراجعه کنید. لازمه این کار هم انجام یک فرایند خسته‌کننده است که از جمله شامل این می‌شود که هویت خود را با ارائه مدرک شناسایی معتبر برای فروشنده اثبات کنید. پروپابلیکا می‌گوید فهرستی مشتمل بر 29.000 شاخه دانلود کرده- اکثر آنها به طور خودکار تولید شده‌اند- فیس‌بوک این فهرست را در اختیار آگهی‌دهندگان قرار می‌دهد و 600 شاخه آن، حاصل خدمات تامین کنندگان ثالث است. پروپابلیکا اشاره می‌کند که شاخه‌های کسب شده از تامین کنندگان تجاری اکثرا به اطلاعات مالی کاربران ربط دارد. برای مثال، مردمی که درآمد خانواری آنها بین 100 هزار دلار تا 125 هزار دلار است، یکی از شاخه‌های مذکور را تشکیل می‌دهد.
 
همچنین، کارگزاران داده، شاخه‌هایی ارائه می‌کنند که با شاخه‌هایی که فیس‌بوک برای کاربران نمایش می‌دهد، هیچ ارتباطی ندارند. برای کنترل کردن فهرست علایق در فیس‌بوک می‌توانید طبق مسیر زیر عمل کنید: تنظیمات> آگهی‌ها> آگهی بر اساس ترجیحات> مشاهده ترجیحات آگهی.
 
به گزارش سایبربان ، فیس‌بوک مایل است مقداری اطلاعات روان‌شناختی و سایراطلاعات مرتبط با کاربران خود را جمع‌آوری کند. این که انجام این کار موجب تقویت پلتفرم تبلیغاتی آنها می‌شود اهمیت ندارد. حداقل، زاکربرگ از شما بابت استفاده از فیس‌بوک پولی نمی‌گیرد. او باید چرخ فیس‌بوک را بچرخاند تا فیس‌بوک رایگان به شما ارائه دهد. با در نظر گرفتن تمام موارد، ابهامات درباره حریم خصوصی را نمی‌توان نادیده گرفت.