Gerdab.IR | گرداب

انتشار اسناد محرمانه سازمان سیا در اینترنت

تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۵

اخیرا آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) با انتشار 12 میلیون سند محرمانه به صورت آنلاین، اطلاعات بسیاری همچون جنایت‌های نازی‌ها در خلال جنگ جهانی، بحران موشکی کوبا، رویت یوفوها، پروژه استارگیت (Stargate Project) و بیشتر را در اختیار تمامی کاربران قرار داده است.

به گزارش گرداب، اخیرا آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) با انتشار 12 میلیون سند محرمانه به صورت آنلاین، اطلاعات بسیاری همچون جنایت‌های نازی‌ها در خلال جنگ جهانی، بحران موشکی کوبا، رویت یوفوها، پروژه استارگیت (Stargate Project) و بیشتر را در اختیار تمامی کاربران قرار داده است.
 
انتشار اسناد محرمانه سازمان سیا در اینترنت
 
باید اشاره کنیم پیشتر چنین اطلاعاتی توسط دفتر ملی بایگانی و مدارک آمریکا یا نارا (NARA) در اختیار عموم قرار می‌گرفت. به‌علاوه، سال 1995 بود که بیل کلینتون (Bill Clinton) برای اولین بار دستور داد که تمامی اسناد محرمانه با ارزش تاریخی بیشتر از 25 سال به صورت عمومی منتشر شوند اما نارا چنین کاری را با محدودیت‌های بسیار انجام داد.

سال 2000 نیز سازمان سیا، دیتابیسی الکترونیکی با نام ابزار جستجوی سوابق سیا (CREST) را در اختیار کاربران قرار داد؛ اما تنها امکان خواندن عنوان اسناد مختلف وجود داشت و علاقه‌مندان برای خواندن آنها، باید به صورت حضوری به واشنگتن سفر کرده و از نارا بازدید می‌کردند. سال 2014 یک سازمان روزنامه‌نگاری غیر انتفاعی با نام "MuckRock” براساس قانون آزادی اطلاعات (FOIA)، شکایتی را بر علیه سی آی ای تنظیم و سازمان را برای انتشار عمومی اسناد تحت فشار قرار داد. اما این تلاش هم بی‌نتیجه بود و مدیران اذعان داشتند که برای بررسی اسناد به 6 سال زمان نیاز دارند.
انتشار اسناد محرمانه سازمان سیا در اینترنت

حتی یکی از روزنامه نگارها با نام مایکل بست (Michael Best)، کمپینی را در وب‌سایت کیک استاتر (KickStarter) آغاز و تلاش کرد تا با جمع‌آوری منابع مالی کافی، کار بررسی اسناد را به صورت دستی انجام دهد. سرانجام سال گذشته، سازمان سیا با انتشار آنلاین این اسناد موافقت کرد و حالا نیز شاهد قرارگیری 12 میلیون سند محرمانه در وب‌سایت سی آی ای هستیم.

اما بهتر است بدانید که مورد چندان جذابی در این اطلاعات دیده نمی‌شود. جوزف لمبرت (Joseph Lambert) رییس بخش مدیریت اطلاعات سازمان سیا پیش از انتشار این اسناد، آنها را مورد بازبینی قرار داده و به‌نظر هیچ‌کدام را در طبقه اسناد محرمانه قرار نداده است.

انتشار اسناد محرمانه سازمان سیا در اینترنت

اطلاعات مربوط به این 12 میلیون سند محرمانه به سال‌های 1940 تا 1990 مربوط می‌شود

هرچند انتشار عمومی این اسناد احتمالا برای مورخان، علاقه‌مندان به جنگ یا کسانی که به موضوع یوفوها اهمیت بسیاری می‌‌دهند، جالب خواهد بود. همچنین اطلاعات مربوطه شامل سال‌های 1940 تا 1990 شده که برای سهولت در جستجو میان مطالب، هر سال نیز دسته‌بندی مخصوص به خود را دارد.

شما نیز در صورت تمایل به مطالعه اطلاعاتی همچون جنایات نازی‌های آلمان، تونل یک چهارم مایلی برلین برای ضربه زدن به خطوط تلفن شوروی، بولتن اطلاعاتی جاسوسی و یادداشت‌های اعضای سابق سازمان سیا، یوفوها و بیشتر، می‌توانید از سایت رسمی این سازمان بازدید کنید.

منبع: کلیک