فیبر نوری؛ عامل رشد کشورهای آسیایی

فیبر نوری؛ عامل رشد کشورهای آسیایی
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۵

تعدادی از تحلیلگران معتقدند پوشش سراسری فیبر نوری و نسل چهارم اینترنت همراه به صورت یکسان، می‌تواند عامل رشد اقتصادی کشورهای آسیایی بشود.

به گزارش گرداب، هم‌اکنون دسترسی به اینترنت پهن باندِ پرسرعت و خدمات نسل چهارم اینترنت همراه (4G)، به استانداردی در سراسر آسیا تبدیل شده است. به عنوان مثال سرعت ارائه شده در کره‌ی جنوبی 27، ژاپن 19.5 و سنگاپور 17.2 مگابیت در ثانیه است و  اتصالی با کیفیت را ارائه می‌دهند. متأسفانه توانایی ارائه‌ی این خدمات در تمام مناطق وجود ندارد. برای نمونه میانگین سرعت ارائه شده در هند تنها 3.6 مگابیت در ثانیه است. از طرفی با وجود سرمایه‌گذاری و تلاش برای ارائه‌ی اینترنت پهن باند به مناطق روستایی، سرعت دسترسی فیلیپین و ویتنام، تقریبا 3 برابر آهسته‌تر از سنگاپور بوده و بین 4 تا 5 مگابیت متغیر است.

امروزه اینترنت پهن باند عامل توانمند ساز یک منطقه به حساب آمده و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. برای تجارت‌ها و شرکت‌های کوچک‌تر، دریافت خدماتی قابل‌اعتماد می‌تواند به معنای دست یافتن به مخاطبان جهانی یا حتی شکست و پیروزی در کسب‌وکار خود باشند. به علاوه این فناوری می‌تواند افراد مسن یا ناتوانی را که قابلیت حضور کامل در اجتماع ندارند را از انزوا خارج کند.

از نظر تحلیلگران سرمایه‌گذاری مناطق یاد شده در زیرساخت‌های اینترنت پهن باند برای ایجاد اقتصادی رقابتی و برطرف کردن نیازهای کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان بسیار ضروری است. بسیار مهم است، خدمات پهن باند و نسل چهارم اینترنت همراه که به موضوعی عادی در زندگی روزمره‌ی مردم تبدیل شده، در تمام بازارهای یک منطقه به شکلی مساوی در دسترس کاربران قرارگرفته و برای آن‌ها فرصت سازی کند. به عنوان مثال برای ارائه خدمات قابل‌اعتمادی در زمینه‌ی استریم آنلاین، به اشتراک‌گذاری ویدئو، بازی‌های ویدئوی آنلاین و خدمات بهداشت الکترونیک باید بتوان حجم عظیمی از داده‌ها را بر روی بستر تأمین شده جابه‌جا کرد. یکی از راه‌حل‌های ممکن برای دستیابی به این مهم، ارائه خدمات «فیبر به خانه1» (FTTH) به صورت کاملاً گسترده است. فیبر به خانه باعث می‌شود مردم بتوانند به طیف گسترده‌تری از خدمات و برنامه در هر دو زمینه‌ی سرگرمی و تجاری دست پیدا کنند.

کشور سنگاپور از مدت‌ها قبل در حال ارائه خدمات فیبر نوری به مردم خود است و بر اساس آخرین آمار ارائه شده 95 درصد خانه‌های آن به شبکه‌ی فیبر نوری متصل شده و از این میزان 45 درصد برای دریافت خدمات عضو آن هستند. همچنین پیش‌بینی می‌شود حجم ترافیک داده‌های اندونزی با افزایش 6 برابری از 84 اگزابایت در سال 2014، به 656 اگزابایت در سال 2020 خواهد رسید. در نتیجه دولت این کشور اعلام کرد در تلاش است تا سراسر کشور را تحت پوشش فیبر نوری و نسل چهارم اینترنت همراه قرار بدهد. به علاوه مقامات تایلند اعلام کرده‌اند تا می‌خواهند، با استفاده از فیبر نوری تا سال 2020، سرعت 100 مگابیت در ثانیه را در شهرستان‌های کلیدی و مناطق تجاری این کشور، ارائه بدهند.

تحلیلگران توضیح دادند با وجود این که فیبر نوری نقشی حیاتی را در پشتیبانی و رشد تجارت‌های کوچک ایفا می‌کند، نباید نقش مهم پوشش آنتن دهی تلفن همراه فراموش شود. فرقی نمی‌کند یک ساختمان بزرگ، منطقه‌ای شلوغ یا یک ناحیه روستایی وجود داشته باشد. اپراتورها باید بتوانند پوششی سریع و قابل‌اعتماد برای کاربران تلفن همراه ایجاد کنند؛ زیرا خدمات وای‌فای همیشه در دسترس نیست و در بیشتر مواقع نیز دارای بستری بسیار ناامن است. در نتیجه ارائه‌ی نسل چهارم تلفن همراه به‌صورت یکسان راه‌حلی مناسب به نظر می‌رسد.

تحلیلگران معتقدند پوشش مناسب فیبر نوری و اینترنت نسل چهارم، می‌توانند باعث رشد اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی مردم در تمام مناطق می‌شود. آن‌ها اشاره کردند، فرقی نمی‌کند یک منطقه‌ی روستایی یا شهری بوده و دستیابی به این هدف چقدر سخت باشد. این کار باید در هر شرایطی صورت گیرد.

از طرفی مصرف‌کنندگان به صورت پیوسته دسترسی به سرعت و کیفیت بالاتر را طلب می‌کنند و شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات نیز باید بتوانند با بیشترین سرعت ممکن، خواسته‌ی آن‌ها را برآورده سازند.
 
___________________________________
1 - فیبر به خانه (Fiber to the home) نام طرحی است که بیان می‌کند، برای دسترسی سریع‌تر و قابل‌اعتمادتر کاربران به اینترنت از خانه یا محل کار آن‌ها تا شرکت ارائه‌دهنده خدمات، فیبر نوری کشیده می‌شود.