سرلشکر جعفری در جشنواره امام علی(ع):

سپاه به‌دنبال پاسداری محافظه‌کارانه از انقلاب نیست

سپاه به‌دنبال پاسداری محافظه‌کارانه از انقلاب نیست
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۵

فرمانده کل سپاه گفت: سپاه به دنبال پاسداری محافظه‌کارانه از انقلاب نیست بلکه منظور، پاسداری غیرمحافظه‌کارانه برای حرکت انقلاب در مسیر اهداف انقلاب است.

به گزارش گرداب، سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه در جشنواره امام علی که به همت معاونت دانش و پژوهش سپاه در مجموعه فرهنگی فتح المبین برگزار شد، با بیان اینکه معاونت دانش و پژوهش سپاه با هدف تحول در راستای توصیه های مقام معظم رهبری تشکیل شد، اظهار داشت: این معاونت پیشرفت‌های خوبی داشته و انتظار می‌رود در سالهای آتی نتایج بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه ابتدا باید مشخص کنیم چه دانشی مورد نیاز سپاه و انقلاب اسلامی است و این دانش باید منبعث از کدام  مبانی باشد، افزود: اگر به همه این سوالات درباره مبانی دانش پاسخ نداشته باشیم نمی‌توانیم نتیجه دقیقی بگیریم و حتی ممکن است در جاهایی به انحراف برویم.

فرمانده کل سپاه، مبانی علوم انسانی را مسئل اصلی انقلاب اسلامی و سپاه دانست و با بیان اینکه مسائل نظامی و امنیتی از مأموریت‌های اصلی سپاه است، تصریح کرد: به طول مثال در بحث دانش نظامی، ما مبانی انقلاب را درنظر داریم چرا که مبانی انقلاب ما و مبانی دانشی که ما نیاز داریم با دیگر دانش‌ها یکسان نیست.

سرلشکر جعفری با بیان اینکه مبانی دانش نظامی متفاوت است و مبانی دانش نظامی در انقلاب اسلامی منبعث از مبانی دینی و انقلابی است، گفت: در ابتدای جنگ تحمیلی، دانش نظامی منبعث از مبانی غیر اسلامی مدنظر بود اما این تفکر سه ماه بیشتر دوام نیاورد و در دی ماه 95 ما براساس این تفکر در عملیات هویزه شکست خوردیم.

وی ادامه داد: بعد از عملیات هویزه، دانش و مبانی انقلابی و اسلامی به دانش نظامی تزریق شد و ما با این دانش توانستیم عملیات‌های بزرگی چون بیت المقدس، فاو و کربلای 5 را رقم بزنیم و براساس همین دانش بود که توانستیم خرمشهر را آزاد کنیم.

فرمانده کل سپاه گفت: در سه ماه نخست جنگ وقتی ما در عملیات هویزه شکست خوردیم که آقای بنی صدر که مخالف دانش نظامی دینی بود، به امام گفت که باید جنگ را تمام کرده و مذاکره با صدام را آغاز کنیم اما وقتی ما با دانش نظامی دینی وارد عمل شدیم طولی نکشید که صدام برای مذاکره با ما، به التماس افتاد.

سرلشکر جعفری با بیان اینکه در جنگ، دانش حاکم بر امور نظامی به صورت زیربنایی و بنیادی تغییر کرد، خاطر نشان کرد: این مبانی و دانش دینی باید در تمام علوم حاکم شود؛ امروز باید پرسید که این مبانی مدیریت را از کجا آورده‌ بودند کسانی می خواستند موارد دینی را با موارد غیردینی جمع کنند. اما نتوانستند امروز این مشکلات در علوم جامعه شناسی و اقتصاد نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه سپاه در همه عرصه‌ها از جمله عرصه امنیتی، سازندگی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، فعال و برای ایفای نقش مأموریت دارد، گفت: ما موظف هستیم که نهادهای انقلابی را که با تهدید بروکراسی و خشکی سازمان مواجه هستند، مورد مراقبت قرار دهیم و کسانی که در عرص دانش و پژوهش فعالیت می‌کنند باید نسبت به این مشکلات و موانعی که در مقابل نگاه انقلابی و دینی وجود دارد پاسخگو باشند.

فرمانده کل سپاه، مردمی بودن وانقلابی بودن را دو ویژگی خاص سپاه دانست و گفت: وقتی ما می‌گوییم سپاه باید انقلابی و مردمی بماند منظورمان انقلابی و مردمی به معنای واقعی کلمه است نه آنکه برخی برداشت و تفسیر می‌کنند؛ چرا که این ویژگی، ویژگی اساسی سپاه است.

سرلشکر جعفری، دین، تقوا، درک و عمل انقلابی را چهار پایه مبنایی تشکیل دهنده سپاه دانست و درباره شیوه حراست سپاه از انقلاب، گفت: منظور ما از پاسداری، پاسداری محافظه کارانه از انقلاب نیست ما نمی‌خواهیم از شیوه درجا زدن و پیشرفت نکردن پاسداری کنیم بلکه می‌خواهیم پاسداری غیرمحافظه کارانه و انقلابی از انقلاب را داشته باشیم تا انقلاب را در مسیر پیشرفت و رسیدن به آرمان‌ها و اهداف عالی آن هدایت کنیم.

وی با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی و نقش سپاه در الگودهی اقتصادی گفت: سپاه کار اقتصادی نمی‌کند اما در الگودهی اقتصادی در حوزه اقتصاد مقاومتی مأموریت دارد. البته منظور از استفاده مقاومتی توجه به مسائل روزمره اقتصادی نیست؛ برخی مسائل روزمره اقتصادی را نیز به اقتصاد مقاومتی می‌چسبانند که اگر این تعریف از اقتصاد مقاومتی درست باشد، ما از ابتدای انقلاب تاکنون اقتصاد مقاومتی را اجرا کرده بودیم و نیازی به تأکید حضرت آقا نبود پس ما باید نگاه درستی به اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.

فرمانده کل سپاه در پایان ابراز امیدواری کرد که با هدایت‌های مقام معظم رهبری و نقش مردم زمینه و شرایط برای تحقق تمدن نوین اسلامی محقق شود.