Gerdab.IR | گرداب

نمایندگان:

شرایط مطلوب اقتصادی کسب وکار اینترنتی به شرط ساماندهی

تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۵

حقیقت تلخ فعالیت فروشگاه های اینترنتی این است که با وجود تمامی تلاش هایی صورت گرفته،اما باز هم هنوز تعداد زیادی از این فروشگاه ها مجوز کسب و کار نداشته و باید ساماندهی و نظارت براین مراکز به صورت جدی در دستور کار مسئولان قرار بگیرد.

به گزارش گرداب، با وجود چند صد هزار فروشگاه مجازی در کشور فقط و فقط نزدیک به 100 مرکز خرید اینترنتی دارای مجوز لازم از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیک در کشورمان هستند، فروشگاه های که سریعتر از هر قارچی رشد کرده و بدون دادن هرگونه مالیات و عوارضی آن هم بدون هیچ نظارتی در حال فعالیت و کسب و کار می باشند.

این در حالی است که فعالیت فعلی فروشگاه‌های اینترنتی با مشکلات زیادی درگیر است و بسیاری از این فروشگاه‌ها منبع موثقی برای کالاهایشان ندارند و در اجناس آنها کالای تقلبی و قاچاق از شیر مرغ تا جان آدمیزاد تا دلتان بخواهد دیده می‌شود.

درخصوص این فروشگاه ها گذشته از مشکل اینترنت،بحث امنیت هم همیشه مطرح بوده و بسیاری از افراد از این ماجرا واهمه داشته اند که مبادا اطلاعات مربوط به کارت بانکی آن ها توسط یک درگاه نامطمئن پرداخت الکترونیک، فاش شده و دست افراد نا اهل بیفتد.

با تمامی این مشکلات بازهم افرادی بوده اند که به سراغ این نوع از خریدها رفته و باعث ایجاد رونق در فروشگاههای اینترنتی شده‌اند.به گونه ای که امروزه شاهد آن هستیم که تعداد این فروشگاهها که یک کسب وکار الکترونیکی رسمی برای خود دست و پا کرده اند در مقایسه با گذشته بسیار بیشتر شده است.

مسلما یکی ازمهم ترین عوامل توسعه تجارت الکترونیک همین است که اعتماد و اطمینان کافی درمیان کاربران خدمات الکترونیکی وجود داشته باشد.اگر یک خریدار بخواهد به کسب و کارهای اینترنتی اعتماد پیدا کند، باید خیالش از چند مورد راحت باشد. اول این که مالک کسب و کار شناسایی و امکان مراجعه به آن درصورت بروز اشکال وجود داشته باشد.دوم این که بداند اطلاعات کالاها یا خدمات ارائه شده در وب سایت کامل و صحیح هستند و این که یک گارانتی معتبر و ارائه خدمات پس از فروش وجود دارد.

مواردی مانند واضح بودن روند برگرداندن یا تعویض کالا و پس گرفتن پول، محفوظ ماندن اطلاعات شخصی و مالی خریداران و در نهایت وجود امنیت کافی وب سایت برای انجام تراکنش های مالی باعث می شود که تایید یک موسسه و مرکز ملی اعتماد ضروری به نظر برسد. به این ترتیب اگر تمامی این موارد توسط یک موسسه ملی مورد تایید قرار بگیرد،مردم می توانند با خیالی آسوده از فروشگاه های اینترنتی خرید کنند. حقیقت تلخی که درباره قانون مندشدن فعالیت فروشگاه های اینترنتی وجود دارد این است که با وجود تمامی تلاش هایی که دراین رابطه شده تا به فعالیت این دسته از فروشگاههای مجازی رسمیت بخشیده شود،اما بازهم با این وجود هنوز تعداد زیادی از این فروشگاه ها هستند که به رسمیت نرسیده و تخلفاتی که دراین عرصه دیده می شود، کم نیستند.

البته فعالان حوزه تجارت الکترونیک می گویند که صرفه جویی در زمان و وقت،به دست آوردن قیمت های مناسب تر،تنوع بیشتر،کسب اطلاعات کامل درمورد محصولات و وجود امکان مقایسه کالاها با هم، دسترسی به بازار و امکانات موجود در شهرهای بزرگ تر از نقاط دور کشور و همچنین کاهش مواردی نظیر ترافیک و آلودگی هوا،همه ازجمله مزایای بی شمار فروشگاه های اینترنتی هستند.

اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود و مواردی نظیر فعالیت نامناسب و خدمات دهی نامطلوب برخی از این فروشگاههای مجازی باعث شده است تا فضای کسب و کار اینترنتی در کشور ناامن به نظر برسد.

این درحالی است که ماده 87 قانون نظام صنفی کشور که به طور صریح مشخص کرده فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی مستلزم اخذ پروانه کسب از اتحادیه مربوطه است،اما تعداد بسیار محدودی از این مراکز دارای پروانه فعالیت و کسب و کار می باشند.

خبرگزاری خانه ملت درگفتگو با نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی گسترش روزافزون فروشگاههای مجازی و نیاز به ساماندهی و تصویب قوانین مرتبط با این حوزه پرداخته است.

هادی بهادری

 

بهادری:خلاء های قانونی برای ساماندهی فروشگاه های مجازی محسوس است

سیدهادی بهادری درگفتگو باخبرگزاری خانه ملت درخصوص گسترش روزافزون فروشگاه های مجازی و نیاز به ساماندهی و تصویب قوانین مرتبط با این حوزه،گفت:برای نظارت بر وضعیت فروشگاه های مجازی باید به طور حتم قانونی وجود داشته باشد و نمی توان با توجه به گسترش این نوع فروشگاه ها نسبت به آن بی اعتنا بود.

ساماندهی و نظارت بر فروشگاه های اینترنتی نیازمند برنامه ریزی

وی باتاکید براینکه باید برای ساماندهی و نظارت براین نوع فروشگاه ها برنامه ریزی و متناسب با نیازهای دنیای مجازی و الکترونیکی اقداماتی را انجام داد، گفت:نباید نسبت به این موضوع کم توجه بود و آن را با اهمیت ندانست، چرا که با گسترش و نفوذ اینترنت به تمامی نقاط کشور باید درباره این موضوعات حساس بود.

امنیت و نظارت برعملکرد این فروشگاه های مجازی خواست همه مردم است

نماینده مردم ارومیه درمجلس با اشاره به خرید روزانه هزاران نفر از مردم کشورمان از فروشگاه های مجازی،بیان کرد:تاکید برامنیت و نظارت بر عملکرد این فروشگاه ها خواست و نظر همه مردم است و مسئولان مربوطه باید نسبت به این امر دقت لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه البته خود مردم نیز باید در خصوص انتخاب این فروشگاه ها و دادن اطلاعات شخصی خود به آنها دقت و وسواس لازم را داشته باشند تا این اطلاعات مورد سوءاستفاده قرار نگیرد،تصریح کرد:خلاءهای قانونی برای نظارت و ساماندهی فروشگاه های مجازی و اینترنتی احساس می شود که باید نسبت به برطرف کردن آنها و مراقبت از اطلاعات مردم و معامله در این فضا اقدامات لازم صورت بگیرد.

عضوهیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس در پایان تصریح کرد:به هیچ وجه مخالف فعالیت فروشگاه های مجازی نیستیم؛ اما معتقدیم که باید فعالیت فروشندگان مجازی قانونمند شود تا هم فروشندگان فیزیکی و هم مردم کمتر آسیب ببینند.

 

سیدناصر موسوی لارگانی

 

موسوی لارگانی:برخی فروشگاه های مجازی کالای قاچاق به فروش می رسانند/فرار مالیاتی فروشگاه های اینترنتی

سیدناصر موسوی لارگانی درگفتگو با خبرگزاری خانه ملت،درخصوص گسترش روزافزون فروشگاه های مجازی و نیاز به ساماندهی و تصویب قوانین مرتبط با این حوزه،گفت:ایراداتی به فروشگاه های مجازی وارد است مبنی بر اینکه بسیاری از آنها مجوزهای لازم را برای فعالیت ندارند.

برخی فروشگاههای مجازی چرخه اقتصادی کشور را دچار مشکل می کنند

‌وی ادامه داد:نکته مهم این است که برخی از فروشگاه های مجازی و اینترنتی کالاهای قاچاق را به معرض فروش می گذارند و هزینه های مانند گمرک،‌عوارض و مالیات را پرداخت نمی کنند و باعث می شود که چرخه اقتصادی کشور دچار مشکل شود.

دولت ساماندهی و نظارت برعملکرد فروشگاههای مجازی را در دستورکار  قرار بدهد

نماینده مردم فلاورجان درمجلس با بیان اینکه بسیاری از اصناف و کسبه سنتی که تمامی مراحل قانونی را طی می کنند، ولی با این روندی که فروشگاه های مجازی درپیش گرفته اند،آنها دچار مشکل می شوند، گفت: دولت باید اقدام متناسب و لازم را درخصوص ساماندهی و نظارت برعملکرد فروشگاه های مجازی را در دستورکار خود قرار بدهد،چرا که نیاز به قانون با توجه به خلاء های موجود کاملا احساس می شود.

موسوی لارگانی با تاکید براینکه با وضع قانون و نظارت بر عملکرد فروشگاه های اینترنتی مطمئنا روند کارهای آنها در چارچوب قرارگرفته و ضابطه مند می شود،تاکید کرد:مردم نیز با وجود نظارت و قانون مناسب ب اطمینان و اعتماد بیشتری به سراغ خرید از این مراکز می روند.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان تصریح کرد: باید برای هدفمند کردن فعالیت اقتصادی این فروشگاه های مجازی اقدام مناسب جهت ساماندهی و نظارت برعملکرد آنها صورت بگیرد تا بعد مانند شبکه گلدکوئیست به خانواده ها ضربه نزند.

صدیف بدری

 

بدری:بسیاری از فروشگاه های مجازی مجوز فعالیت ندارند/ امنیت اطلاعات و واقعی بودن معاملات در فروشگاه های مجازی باید تامین شود

صدیف بدری درگفتگو با خبرگزاری خانه ملت،پیرامون گسترش روزافزون فروشگاههای مجازی و نیاز به ساماندهی و تصویب قوانین مرتبط با این حوزه، با اشاره به اینکه فروشگاه های مجازی چندین سال است که درکشور در حال فعالیت و گسترش هستند،از اینکه نظارت دقیق و مناسبی بر عملکرد فروشگاه های اینترنتی صورت نمی گیرد و بسیاری از این مراکز خرید،حتی مجوزهای لازم را نیز ندارند،اظهار تاسف کرد.

وی با اشاره به اینکه در شهر های بزرگ مردم با توجه به مشکلات تردد و آسانی خرید اینترنتی رو به این مسئله آورده اند، بیان داشت: باید ایمنی و مراقبت های لازم از سوی دستگاه های متولی صورت بگیرد تا اطلاعات و مشخصات مردم به صورت جعلی دریافت نگردد و از امنیت اطلاعات مردم و واقعی بودن معاملات اطمینان حاصل شود.

عضوهیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه کسبه سنتی در این بین کمی دچار ضرر شده و باید رقابت عادلانه و منصفانه در این مسیر وجود داشته باشد، اظهار کرد:فروشگاه های معمولی سطح شهر تمامی مراحل قانونی را طی کرده و مالیات فعالیت خود را نیز پرداخت می کنند،درحالی که بسیاری از فروشگاه های مجازی حتی مالیات هم نمی دهند که این عوامل ضرورت ساماندهی فروشگاه های مجازی را اهمیت می بخشد.

فروشگاه های مجازی باکسب و کارهای سنتی در رقابتی ناعادلانه

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه باید فعالیت و عملکرد فروشگاه های مجازی دارای چارچوب و ضابطه شود،گفت: نمی توان نسبت به سوء استفاده های احتمالی در این مسیر بی توجه بود،چرا که بارها مشاهده شده که برخی با عناوین و برندهای جعلی به دنبال فریب مردم و به دست آوردن سود بیشتر برای خود می باشند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه عدم نظارت باعث شده تا فروشگاه های مجازی در رقابتی ناعادلانه باکسب و کارهای سنتی قرار گیرند، بیان کرد:درمقابل فروشندگان مجازی،فعالان اقتصادی در بازارهای سنتی همواره مورد بازرسی و کنترل قرار گرفته و فعالیت هایشان ساماندهی شده است،این درحالی است که هیچ سازمان و قانونی بر واحدهای اینترنتی نظارت کافی ندارد.

 

 

سیدصادق طباطبایی نژاد


طباطبایی نژاد:فروشگاه های قانونی مجازی فرصت مناسبی برای اشتغالزایی است/نظارت دقیقی برعملکرد چندین هزار فروشگاه مجازی وجود ندارد

سیدصادق طباطبایی نژاد درگفتگو باخبرگزاری خانه ملت،درباره گسترش روزافزون فروشگاههای مجازی و نیاز به ساماندهی و تصویب قوانین مرتبط با این حوزه، گفت: فروشگاه های مجازی با توجه به اینکه مورد اقبال عمومی مردم قرار گرفته اند،سود خوبی را به دست آورده و جایگاه مناسبی در بین مردم باز کرده اند.

وی با بیان اینکه متاسفانه نظارت دقیق و مناسب برعملکرد چندین هزار فروشگاه مجازی درکشور وجود ندارد،خواستار ساماندهی و توجه بیشتر فروشگاههای اینترنتی از سوی مسئولان مربوطه شد و این اقدام را عامل مهمی برای جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی برخی سودجویان برشمرد.

مسئولان نسبت به اعتمادسازی و ساماندهی فروشگاه های مجازی اقدام کنند

طباطبایی نژاد با تاکید بر اینکه باید تمامی شرایط برای معامله سالم و مناسب در فروشگاه های مجازی لحاظ شود تا اعتماد و اطمینان مردم برای خرید حاصل گردد، گفت: مسئولان باید نسبت به اعتماد سازی و ساماندهی فروشگاه های مجازی اقدام جدی تری را انجام دهند، چرا که این فروشگاه ها می توانند فرصت های جدید و خوبی برای اشتغالزایی سالم باشد.

فروشگاه های مجازی یک فضای جدید کسب و کار

نماینده مردم اردستان در مجلس با اشاره به اینکه فروشگاه های مجازی تجربه ناموفقی نیست و اگر لازم است که مورد استفاده و گسترش قرار بگیرد، باید نواقص،چالش ها و موانع آن برطرف شده و نظارت دقیق بر عملکرد آنها نیز صورت بگیرد، بیان کرد:فروشگاه های مجازی فرصتی برای خرید آسان از طریق فضای مجازی است و باید با اقدامات لازم و قوانین مناسب و به روز شرایط را برای فعالیت آنها مهیا کرد.

عضوکمیسیون فرهنگی مجلس فروشگاه های مجازی را یک فضای جدید کسب و کار عنوان کرد که نیازمند وضع قوانین متناسب است،اظهار کرد: نباید به فروشگاه های مجازی به عنوان یک چالش نگاه کرد،بلکه باید با وضع قوانین مناسب و نظارت دقیق مورد استفاده به نحو احسن قرار بگیرد.

 

فاطمه ذوالقدر

 

ذوالقدر:ساماندهی فروشگاه های مجازی شرایط جدیدی را به نفع اقتصاد کشور فراهم می کند

 فاطمه ذوالقدر درگفتگو باخبرگزاری خانه ملت درخصوص گسترش روزافزون فروشگاه های مجازی و نیاز به ساماندهی و تصویب قوانین مرتبط با این حوزه،گفت:دنیای مجازی فرصت هایی را به وجود آورده که باید از آنها به نحو مطلوب و مناسب و البته با ضابطه و قانون استفاده کرد.

نظارت های متناسب باعث آسودگی مردم برای خرید از فروشگاههای مجازی می شود

وی با بیان اینکه با تصویب قانون مناسب و ساماندهی فروشگاه های مجازی در کشور می توان شرایط جدیدی را به نفع اقتصاد کشور فراهم کرد، اظهارکرد: باید نظارت های متناسب با فضای مجازی نیز صورت بگیرد تا باعث آسودگی و آرامش مردم برای خرید از این فروشگاهها شود،چرا که باید اعتماد و اطمینان مردم نسبت به امنیت آنها تامین شود.

نبود قوانین مناسب و زیرساخت‌های اصولی وفنی موانع پیشرفت کسب وکار اینترنتی

نماینده مردم تهران،ری،شمیرانات،اسلامشهر و پردیس درمجلس با اشاره به وجود فروشگاه های مجازی در سراسر جهان که بازار خوبی را به دست آورده اند و سود خوبی نیز نصیب صاحبان آنها می شود،گفت:مطمئنا درکشورما نیز با ساماندهی و نظارت کافی و مناسب بر این فروشگاه ها شاهد روند رو به رشد و بهبود در ارائه خدمات خواهیم بود.

عضوهیات رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس بابیان اینکه همه بر اهمیت توسعه تجارت الکترونیکی دراقتصاد کشورمان اعتقاد داریم،اما با توجه به نوپا بودن این نوع کسب وکار درایران هنوز شاهد کمبودهای بسیاری دراین زمینه هستیم،تصریح کرد:اگرقصد تقسیم‌بندی مشکلات و معضلات کسب و کارهای اینترنتی را داشته باشیم،در راس آنها نبود قوانین مناسب دراین زمینه و درپی آن به مانع بزرگ زیرساخت‌های اصولی وفنی خواهیم رسید.

 

پروانه سلحشوری

 

سلحشوری:قوانین مناسب فروشگاه های مجازی برای ساماندهی این مراکز باید تصویب شود

پروانه سلحشوری درگفتگو باخبرگزاری خانه ملت،درخصوص گسترش روزافزون فروشگاههای مجازی و نیاز به ساماندهی و تصویب قوانین مرتبط با این حوزه، اظهار کرد: فروشگاه های مجازی و کسب و کار اینترنتی رویدادهای جدید در کشور هستند که باید قوانین متناسب با آن نیز تصویب گردد تا جلوی هر گونه سوء استفاده احتمالی گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه باید سازمان ها و نهادهای مختلف مراقبت ها و اقدامات لازم را برای بهبود شرایط فعالیت فروشگاه های مجازی انجام دهند، گفت: باید مجوز ها و نظارت های کافی و لازم از سوی نهادهای مرتبط برای امنیت و شفافیت فعالیت های این مراکز اینترنتی صادر و پیگیری دائم در این خصوص صورت گیرد.

نماینده مردم تهران،ری شمیرانات اسلامشهر و پردیس در مجلس با بیان اینکه با توجه به گسترش فناوری های نوین می تواند با مهیاکردن شرایط مطلوب این فروشگاه ها را حمایت و تقویت کرد،تاکید کرد: دولت می تواند با ارائه یک لایحه مناسب و با همکاری مجلس قانون خوبی برای این امر مصوب کند تا دغدغه مردم نیز در این زمینه برطرف گردد.

عضوکمیسیون فرهنگی مجلس  با بیان اینکه فروشگاه‌های اینترنتی در زمینه های مختلف فعالیت می‌کنند که نظارت و بررسی اقدامات آنها را کمی سخت کرده است،افزود:معتقدیم هر فروشگاه برای ارائه هرنوع محصول باید از اتحادیه مربوط به همان صنف مجوز بگیرد،چراکه علیرغم رشد قارچ‌گونه سایت‌های خرید و فروش اینترنتی،‌نظارتی بر فعالیت این واحدها وجود ندارد.

 

محمود شکری

 

شکری:نظارت بر فروشگاه های اینترنتی باعث رفع دغدغه مردم می شود

محمود شکری در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت، پیرامون گسترش روزافزون فروشگاههای مجازی و نیاز به ساماندهی و تصویب قوانین مرتبط با این حوزه، با اشاره به اینکه فروشگاه های مجازی هزینه ها را کاهش می دهد و به گونه ای باعث آرامش و تردد کمتر در داخل شهرها می شود،گفت:باید ضوابط و قوانین مشخصی برای آنها درنظر گرفته شود و با ساماندهی و نظارت دقیق بر عملکرد آنها از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه با گسترش فناوری های نوین و اینترنت در جامعه مطمئنا اینگونه فعالیت ها نیز بیشتر می شود،اظهار کرد:کسب و کار اینترنتی زمینه رشد اقتصادی را فراهم می کند و می تواند کمک خوبی برای اشتغالزایی در کشور باشد،به شرطی که نظارت کافی بر عملکرد آنها صورت بگیرد.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید براینکه مجلس آمادگی دارد که در صورت ارائه لایحه ازسوی دولت همکاری لازم را برای وضع قوانین مناسب فروشگاه های مجازی داشته باشد تا مردم با اطمینان و اعتماد بیشتری به سراغ این فروشگاه بروند،گفت:مطمئنا ساماندهی و نظارت از سوی مراجع قانونی بر این فروشگاه ها می تواند باعث رفع دغدغه ها و نگرانی های احتمالی مردم شود./