Gerdab.IR | گرداب

آفت بلوغ زودرس در تماشاي فيلم هاي غيرمجاز

تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۸۹

پدران و مادرانی كه تربيت فرزندانشان را به فيلم و سي‌دي‌ها مي‌سپارند در نهايت باید بدانند، كودك و نوجوانشان از مسير زندگي منحرف مي‌شود.

گرداب-  در میادین شهر، انواع سي‌دي‌ها و دی‌وی‌دی‌های فيلم‌هاي غير مجاز به قيمتی نازل به فروش می‌رسد، مشتریان این كارتون‌ها و فيلم‌های مستهجن غالبا كودكان، نوجوانان و جوانان هستند.

روانشناسان معتقدند كودكان و نوجوانان با مشاهده اين فيلم‌ها و بازي‌هاي نامناسب دچار مشكلات متعدد روحي و رواني مي‌شوند به طوری که در جامعه نسلي با آسيب‌ها و ناهنجاري‌های متعدد رشد مي‌كند.

خانواده بهترین عامل مقابله با تخریب فرهنگی
حجت الاسلام آقاميري، عضو هيئت مديره و سردبير سايت تبيان در اين رابطه مي‌گويد: «براي مقابله با اين تخريب فرهنگي بهترين عامل بنيان خانواده است. بايد اين محيط كوچك جامعه را مستحكم كنيم، چون براي استقرار آرامش و دوام محيط خانواده، والدين بايد در مدارس و خانه از وجود اين اقلام ضد فرهنگي آگاه شوند تا گريبانگير اين اقلام هنجارشكنانه و ضدفرهنگی در خانه و مدرسه نشوند. تنها با آگاهي دادن به والدين مي‌توان خانه را مكاني امن براي رشد فرزندان ساخت.»

تأثيرات سوء مشاهده فيلم‌ها و سي‌دي‌هاي مستهجن
آقاميري در ادامه افزود: «بازي‌هايي بر اساس انگيزه‌هاي مبهم و مخرب در كشوري كه سابقه دشمني‌اش با شرق به بيش از 3 هزار سال مي‌رسد، ساخته شده است. این بازی‌ها كودكان را با مسائل ضد فرهنگي آشنا و آموزه‌هاي غلط و ناصحيح را به اين قشر منتقل مي‌كنند.
در حالي كه در اين سن كودكان بايد آموزش‌هاي مذهبي، ديني، صميمت و محبت را ياد بگيرند، این فیلم‌ها به آنها پرخاشگری، توهم گرایی و خيال پردازی را می‌آموزد.»

خطر افزایش بلوغ زود رس در نوجوانان
دكتر حميد كمر زرين، روانشناس باليني معتقد است: «بلوغ زودرس زماني اتفاق مي‌افتد كه در قد، ظاهر و شخصيت تغييراتي ايجاد مي‌شود. در واقع به صورت طبيعي پسران در 14 سالگی و دختران در 12 سالگي بالغ می‌شوند که در حال حاضر در جامعه با بلوغ زودرس نوجوانان مواجهیم.
اقلام ضد فرهنگي مانند سی‌دی‌های مستهجن نوجوانان را مستعد برخي انحرافات و سوءاستفاده‌ها و بيماريها می‌کند، زيرا دختراني كه اين اقلام ضد فرهنگي را مشاهده مي‌كنند دچار بلوغ زودرس مي‌شوند و این بلوغ زودرس در حالی اتفاق می‌افتد که نوجوان از نظر عقلانی آماده پذیرش چنین وضعیتی نیست. در این حالت ممکن است این افراد دست به رفتار‌های پرخطر بزنند.»

وی افزود: «این افراد با مشكلات متعددی مانند اعتماد به نفس پايين، ارتباط جنسي خطرناك و همچنين بيماري بي اشتهايي رواني در ارتباط و... مواجه هستند.»

ضرورت ساختن فیلم‌های قوی متناسب با فرهنگ اسلامی
محمدی یکی از کارشناسان تربیتی در این باره می‌گوید: «در كشورهاي اروپايي و آمريكايي به كودكان و نوجوانان آموزش جنسي مي‌دهند و اين كارتون‌ها مطابق با فرهنگ اروپايي ساخته شده ولي كودكان ما كه با فرهنگ اسلامي  ایرانی بزرگ مي‌شوند با مشاهده اين اقلام ضد فرهنگي دچار تعارض مي‌شوند.»

وي در ادامه افزود: «براي مقابله با فیلم‌هاي مستهجن، بايد كودكان كارتون‌هاي مطابق با فرهنگ اسلامي و ايراني مشاهده كنند.»

راهكارهاي مقابله با اقلام ضد فرهنگي
آقا ميري در این باره تأكيد کرد: «عمده ترين عامل براي مقابله فرهنگي آگاهي خانواده‌ها و دومين عامل بسيج عمومي كشور، نيروي انتظامي دادگاه و امور قضايي است كه باید به صورت امنيتي با اين تخريب فرهنگي به مبارزه کنند و با بسيج همگاني ريشه توليد كنندگان و قاچاقچيان اقلام ضد فرهنگي را از بين ببرند.
سازمان تبليغات اسلامي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و ارگان‌هاي مشابه است كه مي‌توانند كمك قابل توجهي براي مقابله با اين هجمه فرهنگي داشته باشند اين ارگان‌ها با اختصاص بودجه به سازمان‌هاي ذيربط مي‌توانند انيميشن‌ها و بازي‌ها اسلامي و ملي مطابق با فرهنگ كشورمان توليد كنند.»

آقا ميري می‌گوید: «صدا و سيما بايد به صورت مكرر خانواده‌ها را از وجود اين سايت‌ها، فيلم‌ها و سي‌دي‌هاي مستهجن آگاه كند و شيوه مقابله با اين اقلام ضد فرهنگي را به خانواده‌ها و اين قشر بياموزد. اگرچه رسانه ملي  نیز مي‌تواند بر روي شبكه ماهواره توليدات اسلامي و ملي را به نمايش بگذارد.»

دكتر حميد كمر زرين، روان شناس باليني در اين باره معتقد است: «برخي از پدران و مادران شاغل كه وقت كمتري را صرف تربيت فرزندانشان مي‌كنند و تربيت آنها را به فيلم و سي‌دي‌ها مي‌سپارند در نهايت باید بدانند، كودك و نوجوانشان از مسير زندگي منحرف مي‌شود.»

وی در ادامه افزود: «والدين مي‌توانند در مورد مسائل جنسي فرزندانشان را آگاه سازند، ولي زمانيكه والدين در  این خصوص فرزندان را آگاه  نكننده آنها اين اطلاعات را از همسالان خود مي‌گيرند و متأسفانه با مشاهده اين سي‌دي و فيلم‌هاي مستهجن كودكان و نوجوانان دچار بيماري‌ها و تفكرات جنسي نامشروع مي‌شوند.»

وی افزود: «مشاهده اين فيلم‌هاي ضد فرهنگي كودك و نوجوان را با خشونت و پرخاشگري آشنا مي‌کند. در حالی که شخصیت اجتماعي این کارتون‌ها و فیلم‌ها فرسنگ‌ها با واقعیت جامعه ما فاصله دارد. كودكان و نوجوانان شخصيت خودشان را مانند قهرمانان اين فيلم می‌سازند و در نهايت دچار خيالات و توهمات مي‌شوند و با اعتماد به نفس پايين رشد مي‌كنند و دچار بلوغ زودرس با رفتارهاي ريسك پذيري مانند انحرافات، اعتياد، سيگار كشيدن، رفتار پرخاشگرانه با بزرگترها می‌شوند. این اتفاق منجر به شكاف بين نسل‌ها و ... شده به گونه‌ای که ارزش‌های جامعه برايشان کمرنگ مي‌شود.»

رشد اعتياد الكترونيك در ميان كودكان و نوجوانان
نتایج تحقیقات حاکی از آن‌ است که بي‌كاري كودكان و نوجوانان در خانه و عدم يادگيري و مسئوليت پذيري سبب اعتياد الكترونيكي مي‌شود كه اين مورد هم با چاقي، بلوغ زودرس، پرخاشگري، ضعف حافظه، تند مزاجي همراه مي‌شود.

كودكان و نوجوانان با مشاهده فيلم‌هاي ضد فرهنگي دچار افت رشد اجتماعي و عاطفي مي‌شوند که این موضوع از آثار جبران ناپذیری است که بر پیکر جامعه وارد می‌شود.

منبع: جهان