نیویورک‌تایمز گزارش داد

استاکس‌نت علیه تاسیسات اتمی و موشکی کره شمالی

استاکس‌نت علیه تاسیسات اتمی و موشکی کره شمالی
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۵

روزنامه «نیویورک‌تایمز» نوشته است که واشنگتن از سه سال قبل علیه تلاشی ناکام را برای مقابله با برنامه موشکی و اتمی کره شمالی از طریق جنگ سایبری، آغاز کرده است.

به گزارش گرداب، روزنامه «نیویورک‌تایمز» روز شنبه در گزارشی تفصیلی نوشته است که آمریکا دستکم از سال 2014 علیه برنامه موشکی و اتمی کره شمالی جنگ سایبری به راه انداخته است.

بنا بر این گزارش، در آن سال «باراک اوباما» رئیس‌جمهور وقت آمریکا پنتاگون را مأمور کرده است که تلاش‌ها در زمینه جنگ الکترونیک و سایبری را برای مقابله با کره شمالی افزایش دهد.

نیویورک‌تایمز نوشته است: «کمی بعد، بسیاری از راکت‌های نظامی کره شمالی یکی بعد از دیگر منفجر شدند، از مسیر خارج شدند، در آسمان تکه تکه شدند یا به دریا سقوط کردند.»

حامیان این جنگ الکترونیکی می‌گویند آمریکا توانسته با این کار برنامه اتمی و موشکی کره شمالی را با اختلال مواجه کند و چشم‌انداز دستیابی پیونگ‌یانگ به توان حمله به خاک آمریکا را چند سال به تعویق بیاندازد.

با این حال، مقامات سابق و کنونی آمریکا در مصاحبه با نیویورک‌تایمز گفته‌اند که این برنامه در مجموع موفق نبوده و نتوانسته مانع پیشرفت برنامه‌های کره شمالی شود.

منتقدان این جنگ سایبری می‌گویند انفجار و آزمایش ناموفق موشک‌های کره شمالی هم نتیجه اقدامات آمریکا نبوده و ضعف توان صنعتی کره شمالی موجب این ایرادات شده است.

نیویورک‌تایمز عملیات سایبری آمریکا علیه کره شمالی را با حمله ویروس «استاکس‌نت» به تأسیسات هسته‌ای ایران مقایسه کرده و نوشته است که در آن مورد هم ایران پس از مدتی متوجه این ویروس شد و آن را خنثی کرد.

با وجود اقداماتی که دولت اوباما انجام داده، اما کره شمالی در سال 2016 دستکم سه آزمایش موفق موشک‌های بالستیک میان‌برد و دو آزمایش اتمی انجام داد.

«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی ژانویه امسال هم گفت پیونگ‌یانگ در مراحل پایانی دستیابی به موشک‌های بالستیک قاره‌پیما است.

کره شمالی اندکی بعد از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور جدید آمریکا نیز یک موشک بالستیک آزمایش کرد.

هرچند ترامپ در توییتر نوشته است که اجازه نمی‌دهد کره شمالی به موشک‌های قاره‌پیما دست یابد، اما هنوز مشخص نیست که قصد دارد چه راهبردی در قبال این کشور در پیش بگیرد.

به نوشته نیویورک‌تایمز، به نظر می‌رسد آمریکا هنوز هم راه‌حل دقیقی برای ممانعت از پیشرفت برنامه‌های کره شمالی ندارد. گفته می‌شود اوباما در روزهای پایانی ریاست‌جمهوری‌اش، به ترامپ تأکید کرده که مهم‌ترین معضل پیش روی سیاست خارجی آمریکا، کره شمالی است.

بنا بر این گزارش، کارشناسان هشدار داده‌اند که استفاده از جنگ سایبری برای مقابله با کره شمالی می‌تواند تبعات ناخواسته‌ای داشته باشد.

در دولت ترامپ دستکم دو بار مسئله کره شمالی در شورای امنیت ملی مورد بحث قرار گرفته و گزینه‌هایی که آمریکا در اختیار دارد، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. علاوه بر توان سایبری، استقرار موشک‌های اتمی در کره جنوبی برای ترساندن کره شمالی و همچنین انجام حملات نظامی پیش‌دستانه، از دیگر گزینه‌های مورد بررسی در این جلسات بوده است.