تعامل با مرکز فضای مجازی برای استفاده دولتی ها از جویشگرهای بومی

تعامل با مرکز فضای مجازی برای استفاده دولتی ها از جویشگرهای بومی
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۶

مجری طرح جویشگر بومی گفت: در تعامل با مرکز ملی فضای مجازی هستیم تا براساس آن سازمان های دولتی از خدمات جویشگرهای بومی استفاده کنند.

به گزارش گرداب، علیرضا یاری در خصوص اقدامات انجام شده برای طرح جویشگر بومی درسال ۹۵، گفت:‌ برنامه‌ریزی عملیاتی و سیاست‌گذاری برای جویشگرهای بومی از جمله اقداماتی است که انجام و در تعامل با مرکز ملی فضای مجازی بررسی و تکمیل‌ شده است.

وی افزود: بنابراین سازمان های دولتی باید از خدمات جویشگرهای بومی استفاده کنند و محتوای خود را در اختیار آنها قرار دهند.

سرپرست پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات، به بررسی چالش‌های قوانین و مقررات، مدل‌های اقتصادی و مدل‌های اعتماد برای جلب اعتماد کاربران اشاره کرد و افزود:‌ در این حوزه مهمترین مدلی که پیشنهاد شد، خوشه اقتصادی جویشگر بومی بود که در حال تکمیل آن هستیم.

به گفته یاری اولین رویدادکارآفرینی طرح جویشگر در بهمن ماه  سال گذشته با انتخاب ۳ طرح برگزیده خاتمه یافت و طبق مصوبه شورای راهبری، مقرر شد، فعالیت های شتاب دهی این طرح ها به مرحله بهره برداری برسد و رویدادهای کارآفرینی، در سال جدید، ادامه یابد.

وی اظهارداشت: همچنین طراحی و راه اندازی آزمایشگاه ارزیابی کیفیت خدمات مرتبط با جویشگر که ماهیانه گزارش ارزیابی جویشگرها را از طریق سایت webazma.tirc.ac.ir انتشار می دهد و ایجاد یک مرکز داده مجهز به سطح سوم استانداردهای جهانی، از دیگر اقدامات انجام شده است.

مجری طرح جویشگر بومی، برنامه‌ریزی برای توسعه توانمندی‌های تحقیقاتی، توسعه‌ای و نوآوری در بخش خصوصی بدون دغدغه در حوزه زیرساخت های پردازشی را مهم ارزیابی کرد و افزود: حمایت از جویشگرهای یوز و پارسی جو و همچنین ارتقای خدمات، محتوای بومی و بهبود دقت آنها مدنظر است که در حال حاضر به بینگ بسیار نزدیک بوده و برای رسیدن به گوگل، برنامه ریزی لازم انجام شده است.

یاری گفت: این جویشگرها با بیش از ۱۵ عقد قرارداد با ۲۲ شرکت در راستای توسعه خدمات و محتوای جویشگرهای بومی نظیرتبلیغات هوشمند، ترجمه ماشینی، جستجوی نقشه، دانش نامه، جستجوی علمی و ابزارها و دادگان خط و زبان فارسی امسال، قابل دسترس هستند.