پایان پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز ویستا

پایان پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز ویستا
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۶

بعد از پایان پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز ایکس پی، حالا پشتیبانی این شرکت از ویندوز نسبتا قدیمی ویستا هم به پایان رسیده است.

به گزارش گرداب، این شرکت رسما به پشتیبانی از سیستم عامل یاد شده 10 سال بعد از اولین عرضه پایان داده است.

ویندوز ویستا جزو نسخه‌های محبوب ویندوز نبود و با استقبال زیادی مواجه نشد. مایکروسافت از کاربران خواسته از این پس از نسخه های تازه تر و ایمن تر ویندوز و به خصوص ویندوز 10 استفاده کنند.

ویندوز ویستا با اسم کد Longhorn با رابط کاربری جدید و فایل سیستم های تازه عرضه شده بود ولی در عمل نسخه ای باثبات و محبوب نبود. مایکروسافت برای این سیستم عامل برنامه های جاه طلبانه ای داشت که در عمل بی نتیجه ماند.

استفاده از فایل سیستم جدید Windows Future Storage (WinFS) در ویندوز ویستا به علت مشکلاتی که داشت سرانجام متوقف شد و مایکروسافت این طرح را بعدها به شیوه های دیگری پیگیری کرد.

رابط کاربری شیشه ای و شفاف Aero هم اولین بار در ویندوز ویستا معرفی و در نسخه های بعدی ویندوز تکامل یافت. تغییر در منوی استارت و طراحی ابزارک ها از جمله دیگر ویژگی های ویندوز بازنشسته ویستا محسوب می شود.

قابلیت جستجوی بهبود یافته، ابزارهای ایجاد رسانه‌ها جدید مانند Windows DVD Maker، و بازطراحی کامل قابلیت‌های شبکه، صوت، چاپ و زیر سیستم‌های تصویری، از سایر قابلیت‌های ویندوز ویستا بود.

علاوه بر این، هدف ویندوز ویستا افزایش سطح ارتباط بین دستگاه‌ها در شبکه‌های خانگی بر اساس تکنولوژی Peer-to-Peer که منجر به تسهیل به اشتراک گذاردن داده‌های بین کامپیوترها و قطعات (Devices) می‌شود، بود.

ویندوز ویستا دربردارنده .net Framework نسخه 3٫0 است که هدف آن تسهیل نگارش برنامه‌های کاربردی در مقایسه با APIهای سنتی ویندوز می‌باشد. یکی از اهداف مهم مایکروسافت از عرضه ویندوز ویستا، ارتقا سطح امنیت در سیستم‌عامل ویندوز بوده است.