استقبال پایین از اتصال فیبر نوری به منازل در سال اول را‌ه‌اندازی

استقبال پایین از اتصال فیبر نوری به منازل در سال اول را‌ه‌اندازی
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۶

مجری توسعه شبکه شرکت مخابرات درباره استقبال از طرح جدید اتصال فیبر نوری به منازل، گفت: در تمام دنیا در سال اول راه‌اندازی FTTH درخواست پایین و حداکثر 15 درصد است که در سال‌های بعد رشد می‌کند و به طور کلی 35 درصد از ظرفیت استفاده می شود.

به گزارش گرداب، رضا خلیلی  درباره میزان استقبال از شبکه جدید دسترسی مبتنی بر فیبر نوری مخابرات (تانوما) اظهار داشت: در شروع به کار FTTH  (فیبر نوری به منزل) در تمام دنیا میزان درخواست در سال اول پایین و در حد 10 تا 15 درصد است که در سال‌های بعد رشد می‌کند.

مدیر امور شبکه و مجری توسعه شبکه شرکت مخابرات ایران ادامه داد: در مجموع متوسط جهانی استفاده از ظرفیت‌سازی ایجاد شده در پروژه اتصال فیبر نوری به منزل به آن ظرفیت‌سازی هوم کانکت به هوم پس و برعکس گفته می‌شود 30 تا 35 درصد است.

وی از ظرفیت‌سازی برای یک میلیون پورت فیبر نوری در تمامی استان‌ها روی شبکه تانومای شرکت مخابرات خبر داد و گفت: علیرغم ظرفیت سازی در تمام استان ها تمرکز بیشتر روی 8 شهر انجام می‌شود و تعداد پورت‌های تهران حدود 200 هزار پورت است.

خلیلی تصریح کرد: فعلا پروژه در مکان‌هایی که زیرساخت فنی وجود دارد در حال انجام است و ظرفیت‌سازی در این پروژه با سرعت ادامه دارد.

مدیر امور شبکه و مجری توسعه شبکه شرکت مخابرات ایران در پاسخ به این سوال که طرح‌های متعدد مخابرات برای ارائه سرویس روی فیبر نوری از جمله تانوما (اینترنت روی فیبر)، ابریما (اینترنت، مکالمه، تماشای نامحدود فیلم و فضای ذخیره سازی ابری روی فیبر) و زینما (اینترنت، مکالمه، فضای ذخیره سازی ابری و IPTV) در چه زمانی قابل ارائه به مشترکان می‌شود، اظهار داشت: در تمامی این طرح‌ها زیرساخت یکسان و روی فیبر نوری است که فیبر به منزل یا ساختمان می‌رسد اما  معاونت تجاری نوع خدمات و بسته‌ها روی هر سرویس را تعریف می‌کند.