Gerdab.IR | گرداب

تولید محتوای بومی مهمترین دغدغه شبکه ملی اطلاعات

تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۶

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به گلایه های مقام معظم رهبری از کم کاری درخصوص شبکه ملی اطلاعات، گفت: دغدغه ها در موضوع شبکه ملی اطلاعات مربوط به تولید محتوای بومی است.

 به گزارش گرداب، محمدجواد آذری جهرمی درباره شبکه ملی اطلاعات و نظرات اخیر مقام معظم رهبری درباره این موضوع، گفت: رهبری انتظاراتی از شبکه ملی اطلاعات داشتند که بنابر نظر ایشان کم کاری هایی در این زمینه وجود داشته است البته خطاب ایشان به سازمان یا مجموعه خاصی نبود، شاید نخستین برداشت از کلام ایشان این باشد که وزارت ارتباطات کم کاری کرده باشد ، اما واقعیت موضوع این است که ایشان از شبکه ملی اطلاعات گلایه داشند .

وی با اشاره به چهارچوب های تعیین شده برای شبکه ملی اطلاعات ، تاکید کرد : یک نگاه به شبکه ملی اطلاعات تعریفی است که به لحاظ فنی ارائه شده و در برنامه ششم توسعه ماده ۴۶ هم آمده است و شورای عالی فضای مجازی نیز، یکبار الزاماتی را به آن اضافه کرد که به طور مثال الزام شده که شبکه با مدیریت مستقل باشد به این معنی که تجهیزات شبکه مدیریت مستقل داشته باشد و یا با گذرگاه های مجزایی قابلیت تعامل با شبکه جهانی اینترنت داشته باشد که تمام این تعاریف فنی است .

تاکید سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات به موضوعات فنی

جهرمی تصریح کرد : سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات که اخیرا به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسیده است تا حدودی به مباحث غیرفنی هم پرداخته است؛ اما با این حال نگاه کلی در تعاریف این قانون موضوعات فنی است.

وی با تاکید به اینکه مقام معظم رهبری در سخنان خود درباره شبکه ملی اطلاعات به بحث فنی اشاره ای نداشتند و بیشتر گلایه ایشان به لحاظ محتوایی بوده است، افزود: از نظر ایشان شبکه ملی اطلاعات یک کلید واژه است که مفهوم این کلید واژه حاکمیت جمهوری اسلامی در فضای مجازی است؛ البته حاکمیت نه به این معنا که باید این فضا را بست، حاکمیت به این صورت که به دنبال سهم واقعی خود در فضای مجازی باشیم و ناظر بر این چیزی که در فضای حقیقی داریم در فضای مجازی هم باید وجودداشته باشد.

نگاه مقام معظم رهبری به توسعه فناوری اطلاعات یک فرصت بی نظیر است

 معاون وزیر ارتباطات با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر انتقال کلام حق خود به وسیله فضای مجازی به تمام دنیا ، اظهار داشت: آیا در حال حاضر می توانیم حرف درست خود را در این فضا بزنیم و آیا این حرف تاثیرگذاری دارد و این حوزه ای است که نیاز به تلاش بیشتر داریم و هنوز در ابتدای مسیر قرار داریم. 

وی با بیان اینکه نگاه مقام معظم رهبری به توسعه فناوری اطلاعات یک فرصت بی نظیر است، افزود: برخی در توسعه فناوری اطلاعات فقط به توسعه دسترسی و استفاده مردم توجه دارند اما مقام معظم رهبری یک گام جلوتر را درنظر دارند. لازمه این مسیر این است که در داخل کشور دسترسی ها ایجاد شود و شرایط را طوری فراهم کنیم که توان داخلی به جوشش درآید و تا زمانی که این زیرساخت های لازم وجود نداشته باشد ، ارائه و چرخش محتوا رشد مورد نیاز خود را در این حوزه  ندارد.

توسعه در فضای مجازی هم جهت با اهداف کشور

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت خاطر نشان کرد : در حقیقت ایشان این فعالیت ها را کافی ندانسته اند و تاکید دارند که کار بیشتری باید انجام شود و البته نکته ای درباره جهت حرکت دارند که اگر ما توسعه را همراه و هم جهت با اهداف کشور نکنیم؛ زمین بازی در دست عده دیگری قرار می گیرد .

وی تصریح کرد: اگر  بازاری را توسعه دهیم که در اختیار تولید کننده خارجی قرار گیرد؛ این موضوع به لحاظ اقتصادی و فرهنگی به صلاح کشور نیست و لازم است حرکت در توسعه، به شکلی باشد که بتوانیم شاخص ها را تغییر دهیم تا بازار در اختیار تولید کننده داخلی قرار گیرد و  البته امکان استفاده از تولیدات خارجی هم فراهم باشد؛ در این شرایط،‌ می توان اشتغال و تحرک در این حوزه را ایجاد کرد.

جهرمی تاکید کرد: واقعیت موضوع این است به دلیل مقررات دست و پا گیر در داخل کشور، شاید برای برخی از تولیدکنندگان محتوای ما رقابت در عرصه بین الملل راحت تر از رقابت در عرصه داخلی باشد و با این مقررات دست و پا گیر ، تولید کننده محتوای داخلی امکان رشد ندارد .

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به تاثیر تعرفه در افزایش تولید محتوای داخلی در فضای مجازی اشاره کرد و گفت : به لحاظ نظام تعرفه ای حرکت های خوبی در این حوزه اتفاق افتاده است؛  اما هنوز تعرفه ها متناسب نشده است،‌ به طوری که سرویس هایی که برای مصرف کننده تولید می شود ارزانتر ارائه شود ، البته بخشی از این کار انجام شده و باید کاملتر شود.

 وی به آمار دو سال گذشته در زمینه تولید محتوا بومی اشاره کردو افزود: حدود ۱۰۰ هزار اپلیکیشن فارسی در دو سال گذشته به وسیله ۲۵ هزار تیم تولید شده است که تاکنون چنین کاری،  سابقه نداشته است؛ اما مقام معظم رهبری تاکید دارند که این تعداد رقم پایینی است و تاثیرگذاری لازم خود را ندارد و باید این جوشش ها و حرکت ها تبدیل به یک رودخانه و در نهایت، دریا شود.