تکذیب حملات سایبری به سامانه های مهم بورسی

تکذیب حملات سایبری به سامانه های مهم بورسی
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۶

در پی انتشار اخباری مبنی بر هک شدن برخی از سایت‌های مرتبط با شرکت‌های کارگزاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در کشور، مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه در این خصوص توضیح داد.

به گزارش گرداب، احمد سحرخیز رئیس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه، ضمن تکذیب حمله سایبری به سامانه‌های معاملاتی بورس و سیستم‌های با اهمیت بازار سرمایه، بیان داشت: این حملات صرفا روی درگاه‌های اطلاع‌رسانی برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری‌ها که دارای ساختار نرم افزاری مشابه و آسیب پذیری مشترک بوده اند، صورت گرفته است.

وی افزود: این حمله از نوع تغییر ظاهر و محتوای سایت (Defacement) بوده و صرفا در حد قرار دادن یک تصویر و یک متن کوتاه از جانب هکر بوده است؛ که در لحظات اولیه پس از وقوع، اثر حمله دفع شد.

سحرخیز ادامه داد: همه وب‌سایت‌هایی که مورد حمله قرار گرفته‌اند، از سیستم مدیریت محتوای DotNetNuke استفاده می‌کردند و به دلیل وجود ضعف امنیتی در این سیستم، امکان نفوذ به آن‌ها فراهم شده است. علت این حملات که عمدتا ضعف در پیکربندی بوده، شناسایی شده و نکات فنی مورد نظر جهت پیشگیری از وقوع مجدد اینگونه حملات به متولیان سامانه‌های مذکور اعلام شده است.

وی گفت: البته این گونه نکات دفاع سایبری، به تفصیل و در قالب الزامات امنیت اطلاعات بازار سرمایه قبلا نیز به متولیان سامانه‌های مذکور اطلاع رسانی شده بود که متاسفانه به دلیل غفلت برخی از شرکت ها در اجرای آن‌ها، با چنین تهدیداتی روبرو شده‌اند. سایر جزییات فنی این حمله سایبری که توسط گروهی به نام Team System Dz صورت گرفته، در دست بررسی است.

سحرخیز تاکید کرد: این حملات هیچ گونه ارتباطی با زیرساخت‌های اصلی بازار سرمایه و سیستم های معاملاتی بورس نداشته و جای هیچ گونه نگرانی نیست.

رئیس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه تصریح کرد: این حملات روی بسیاری از وب سایت‌ها در کشورهای مختلف انجام شده و هدف حمله صرفا ایران نبوده است.

وی یادآور شد: مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه ضمن سیاستگذاری و تدوین الزامات امنیت اطلاعات و ابلاغ آن به شرکت های بازار سرمایه، همواره در راستای ارتقاء امنیت اطلاعات این حوزه در تلاش است. با اقدامات انجام شده توسط این مرکز، بسیاری از تهدیدات و حملات سایبری در سطح بازار سرمایه شناسایی و برطرف شده اند.

سحرخیز از رسانه ها خواست تا از انتشار اخبار خلاف واقع در این خصوص جلوگیری کرده و صرفا به اخباری که از طریق مبادی رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر می شود، توجه کنند.

روز گذشته گفته شده بود که ۲۰۰ وبسایت ایرانی که در زمینه بازار سرمایه فعالیت می کردند هدف حمله گروه هکری منتسب به داعش قرار گرفتند.