هک دستگاه های رای گیری به راحتی آب خوردن

هک دستگاه های رای گیری به راحتی آب خوردن
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶

هکرها دستگاه‌های رأی‌گیری الکترونیکی که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را شبیه‌سازی می‌کرد، در کمتر از دو ساعت هک کردند

به گزارش گرداب،  هکرها در اجلاس سالانه دفکان که در لاس‌وگاس آمریکا برگزار شد، مأموریت یافتند تا به دستگاه‌های رأی‌گیری رایانه‌ای که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را شبیه‌سازی می‌کردند، نفوذ کرده و آن‌ها را هک کنند. عملیات نفوذ و هک دستگاه‌های رأی‌گیری، به دو صورت بدون سیم و فیزیکی انجام شد. در مدل فیزیکی، هکرها در مدت 90 دقیقه با استفاده از تجهیزات پیشرفته، موفق شدند صندوق رأی‌گیری را باز کرده و سامانه‌های دفاعی آن‌ها را از کار بیندازند. یکی از غرفه‌های رأی‌گیری هم به‌صورت بدون سیم هک شد. مسئولان برگزاری اجلاس، بعد از انجام این عملیات، اعلام کردند که فقط قصد آن‌ها از انجام چنین کاری، این بوده است که آسیب‌پذیری و ناتوانی دولت آمریکا و سامانه‌های رأی‌گیری را در این کشور، در برابر نفوذهای امنیتی نشان دهند.
جیک براون (Jake Braun)، از طراحان ایده این حمله سایبری، گفت: «بدون شک، سامانه‌های رأی‌گیری ما، در برابر حملات سایبری، ضعیف و شکننده هستند. من از جامعه هکرها برای رویداد امروز، ممنونم. ما از چیزی که واقعیت داشت، پرده برداشتیم.»
در بخش دیگری از صحبت‌های وی آمده است: «نکته نگران‌کننده و ترسناک‌تر اینجاست که ما بدانیم، دشمنان ما نظیر روسیه، کره شمالی و ایران، این توانایی را دارند تا به دستگاه‌های رأی‌گیری ما نفوذ کنند. این موضوع، دموکراسی و امنیت ملی ما را زیرسوال برده و تهدید می‌کند.»
کارشناسان شرکت‌کننده در اجلاس، بر این موضوع تأکید داشتند دستگاهی که تمامی هکرها، توانایی داشته باشند به آن‌ها دسترسی پیدا کنند، به‌هیچ‌عنوان قابل‌اعتماد نیست و این یک هشدار برای ما محسوب می‌شود، این در حالی است که تولیدکنندگان و کسانی که مجوز استفاده از این دستگاه‌ها را داده‌اند، تعهد داده که این دستگاه‌ها از امنیت بالایی برخوردار هستند و غیرقابل نفوذ می‌باشند. همچنین آن‌ها وعده داده‌اند که نفوذهای احتمالی به این دستگاه‌ها، قابل ردگیری و شناسایی هستند.
موضوع هک دستگاه‌های رأی‌گیری و تغییر در نتایج انتخابات، از مدت‌ها پیش سبب تشدید تنش‌ها در روابط بین دو کشور روسیه و آمریکا شده است و معادلات جهانی را تحت تأثیر خود قرار داد. با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، حتی بسیاری از کشورهای صاحب‌نام جهان نیز استفاده از دستگاه‌های رأی‌گیری الکترونیک را ملغی کرده و روی به برگزاری انتخابات، به شیوه دستی آورده‌اند.
درهرحال، باید به این نکته واقف بود که حرکت عمومی جهان به سمت بهره‌برداری از ابزارآلات دیجیتال، موضوعی غیرقابل‌اجتناب است، اما باید عادلانه این موضوع را بررسی کرد که آیا شنا کردن در جهت مخالف آب در این مسیر، به‌صرفه‌تر است یا حرکت کردن در جریان فناوری جهانی؟!