سرمایه‌گذاری موساد برای کسب فنون جدید جاسوسی

سرمایه‌گذاری موساد برای کسب فنون جدید جاسوسی
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۶

سازمان جاسوسی موساد، برای کمک به توسعه فنون جادویی کسب اطلاعات، اقدام به سرمایه‌گذاری مالی کرده و برای حمایت از ایده‌های نو، تا دو میلیون شکل (حدود 570 هزار دلار) بودجه پیش‌بینی کرده است.

به گزارش گرداب، در بیانیه دولتی که سه شنبه منتشر شد آمده که موساد در عرصه‌های مختلفی از قبیل روباتیک، کوچک‌سازی (مینیاتورسازی) و رمزنگاری در جستجوی فناوری است و همچنین در پی روش‌های نوین و خودکار استخراج اطلاعات از اسناد و روش‌های نوین اجرای عملیات به صورت مخفیانه است.

صندوق مالی تازه تأسیس موسوم به لیبرتاد (Libertad) در بیانیه‌ای اعلام کرده است که مشتاقانه آماده است تا در ازای دسترسی غیرانحصاری به فناوری، کمک‌هزینه‌ای تا میزان دو میلیون شکل به هر پروژه اعطا کند. طبق اعلام این بیانیه، حقوق مربوط به محصول در اختیار خود توسعه‌دهندگان باقی مانده و می‌توانند آن را به فروش برسانند.

لیبرتاد در سندی که منتشر کرد، آورده است: «موساد می‌خواهد نوآوری و ایجاد فناوری پیشگامانه را تشویق نماید... فناوری توسعه‌یافته، توسط امریکا و با همکاری طرفین به اجرا درخواهد آمد.» این صندوق به داوطلبان توصیه کرده تا حوزه‌های مورد علاقه خود را به دقت در وبگاه این صندوق بررسی کنند. طبق اعلام لیبرتاد، فراخوان طرح‌های پیشنهادی داوطلبان به طور عمومی انتشار خواهد یافت.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، بنیامین نتانیاهو، با انتشار ویدئو کلیپ کوتاهی در توئیتر، فناوری احتمالی آینده‌نگر را به تصویر کشید و نوشت: «موساد تلاش می‌کند در انجام وظیفه خطیر خود در تضمین امنیت اسرائیل، مدرن، جسور و پیشگام باقی بماند.»

اقدام موساد، ایده جدیدی نیست. در سال 1999، سازمان اطلاعات مرکزی امریکا، این-کیو-تل (IQT) را تأسیس کرد: یک صندوق سرمایه‌گذاری غیرانتفاعی با هدف شتاب‌ده‌ی، توسعه و عرضه فناوری‌های نوین به سازمان‌های اطلاعاتی دولت امریکا.

در سند لیبرتاد آمده است که «هر کسی» می‌تواند برای دریافت بورسیه ثبت‌نام کند و بدین ترتیب، ثبت‌نام شرکت‌های خارجی نیز بلامانع است. در سند مذکور اعلام شده است که امکان عقد قرارداد صرفا با شرکت‌های سهامی امکان‌پذیر است.

رژیم صهیونیستی بیش از 450 شرکت امنیت سایبری دارد. طبق اعلام مرکز تحقیقات سرمایه‌گذاری اسرائیل، در سال 2016، هفتاد و هشت شرکت نوپا موفق شدند بیش از 660 میلیون دلار بودجه از سرمایه‌گذارها دریافت کنند. صنعت دفاعی پیشرفته این رژیم که توسط البیت (Elbit)، صنایع هواوفضای اسرائیل، صنایع نظامی اسرائیل و شرکت رافائل هدایت می‌شود، حدود چهارده درصد از صادرات این رژیم را در اختیار دارد.