Gerdab.IR | گرداب

كلاهبرداری اينترنتی نتیجه اعتماد بی‌جا در فضای مجازی

تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۶

رئیس پلیس فتا استان چهارمحال و بختیاری از دستگیری كلاهبرداری اينترنتی که از طریق جلب اعتماد فردی در شبکه های اجتماعی، اقدام به سوء استفاده و کلاهبرداری اینترنتی به ارزش 210 میلیون ریال از وی شد خبر داد.

به گزارش گرداب، سرهنگ مرتضی عسگری اظهار کرد: فردی که دارای معلولیت جسمی و حركتی می باشد به این پلیس مراجعه و مدعی بود که توسط شخصی از طریق شبکه اجتماعی و جلب اعتماد وی مورد سوء استفاده و کلاهبرداری قرار گرفته است.

وی افزود: در پی بررسی‌های به عمل آمده شاکی بیان داشت که با عضو شدن در یکی از گروه‌های شبکه‌های اجتماعی با فردی آشنا شدم که پس از مدتی وی ادعا داشت كه از طریق ارتباطات ماوراءالطبیعه (عرفان حلقه) درمانت خواهم كرد و در ادامه با سوء استفاده از وضعیت جسمی و جلب کردن اعتمادم به بهانه‌های مختلف، مبالغی را به صورت قرض از من درخواست کرد که در فواصل زمانی متعدد به شماره كارت وی واریز نمودم ولی پس از واریز وجوه فرد كلاهبردار ارتباط خود را با من قطع نمود.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: بلافاصله پس از مراجعه مالباخته موضوع در دستور کار مأموران این پلیس قرار گرفت و با تشکیل تیم کارشناسی و هماهنگی با مقام قضایی با انجام اقدامات فنی و پلیسی ماموران در سریع‌ترین زمان ممکن متهم را شناسایی نمودند.
در ادامه رئیس پلیس فتا استان چهارمحال و بختیاری با تأکید بر بحران هویتی در فضای مجازی بیان کرد: جلب اعتماد و روش‌های اعتمادسازی در فضای مجازی از طریق جعل هویت به خصوص در شبکه‌های اجتماعی یکی از شگردهای کلاهبرداران می‌باشد. متاسفانه اغلب، قشر جوان به خصوص کودکان و دختران طعمه‌های این شگرد می‌باشند که در پی این کلاهبرداری علاوه بر آسیب‌های مالی ، آسیب‌های حیثتی را نیز می‌تواند برای آنها در بر داشته باشد.

سرهنگ عسگری با توجه به تهدیدات و آسیب های ناشی از برقراری ارتباط با افراد ناشناس و با هویت جعلی در فضای مجازی، از کاربران خواست تا افراد از اعتماد بیجا در این فضا جداً خودداری کنند و از دادن هرگونه اطلاعات که باعث سوء استفاده و اخاذی از سوی کلاهبرداران اینترنتی می باشد جلوگیری به عمل آورند.