سنجش واکنش سایبری در رزمایش تالین

سنجش واکنش سایبری در رزمایش تالین
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶

وزرای اتحادیه اروپا در نخستین رزمایش جنگ‌های رایانه‌ای، واکنش به حمله سایبری را در بوته آزمون گذاشتند.

به گزارش گرداب، وزرای دفاع اتحادیه اروپا، در نخستین تمرین جنگ سایبری خود، توانایی خود در واکنش به حمله احتمالی هکرهای رایانه‌ای را مورد سنجش قرار دادند. آنها برای انجام این کار، حمله سایبری به یکی از اهداف نظامی خارج از کشور را شبیه‌سازی کردند.

در این شبیه‌سازی، هکرها مأموریت دریایی اتحادیه اروپا در دریای مدیترانه را مختل کردند و برای بی‌اعتبار کردن عملیات‌های اتحادیه اروپا و تحریک معترضان، پویش‌هایی در شبکه‌های اجتماعی به راه انداختند.

هر یک از وزرای دفاع تلاش کرد در جریان یک رزمایش 90 دقیقه‌ای پشت درهای بسته در تالین، بحران ایجاد شده را از بین ببرد. برگزارکنندگان رزمایش، در صدد بودند با تقلید ویدئوهای خبری درباره شرایط تشدید شونده، محیط واقعی حمله را شبیه‌سازی کنند.

وزیر دفاع آلمان، اورزولا فن در لاین (Ursula von der Leyen)، اظهار داشته است که این بازی جنگی بسیار هیجان‌انگیز، نشان داد که دولت‌های اتحادیه اروپا باید آگاهی بیشتری از تأثیر حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی این اتحادیه داشته باشند. او به خبرنگاران گفت:

«شناسایی دشمن، بسیار بسیار دشوار است و حمله به صورت خاموش و نامرئی صورت می‌گیرد. دشمن برای حمله نیازی به ارتش و سپاه ندارد. تنها چیزی که لازم دارد، یک رایانه و اتصال اینترنتی است.»

پس از آن که یک رشته حملات سایبری جهانی در سال جاری، در مقیاسی بی‌سابقه، فعالیت‌های مؤسسات چندملیتی، بندرها و خدمات عمومی را مختل ساخت، دولت‌ها در جستجوی متوقف ساختن هکرها برآمدند. آنها نمی‌خواستند به هکرها اجازه دهند که زیرساخت‌های حیاتی بیشتری را از کار بیاندازند یا شبکه‌های دولتی و غیردولتی را فلج کنند.

مدیرعامل سازمان دفاعی اروپا، خورخه دومک (Jorge Domecq) که در سازمان‌دهی رزمایش به استونی کمک کرد، اظهار داشت:

«لازم بود که آگاهی را در سطح سیاسی بالا ببریم.»

استونی که به طور خاص و از زمانی که روسیه، کریمه را در سال 2014 از اوکراین جدا کرد، نگران رفتارهای روسیه است، امنیت سایبری را سرلوحه ریاست شش‌ماهه خود بر اتحادیه اروپا قرار داده و برگزاری این رزمایش، پیشنهاد این کشور بود.

وبگاه‌های اینترنتی دولتی و خصوصی استونی در سال 2007 مورد حمله سایبری قرار گرفت. 95 درصد خدمات دولتی استونی به صورت آنلاین عرضه می‌شود و این کشور که یکی از داناترین و باهوش‌ترین‌ها در عرصه فضای مجازی به شمار می‌رود، در نیروهای مسلح خود، یک فرماندهی سایبری جداگانه دارد. درعین‌حال، این کشور هم با آسیب‌پذیری‌های خاص خود روبه‌روست.

 

پژوهشگران بین‌المللی، یک خطر امنیتی در چیپ‌های تعبیه شده در کارت‌های شناسایی استونی کشف کرده‌اند که به هکرها اجازه می‌دهد هویت افراد را به سرقت ببرند. مقامات استونی اعلام کرده‌اند که شاهدی بر این ادعا پیدا نکرده‌اند.

حادثه، تهدید یا حمله؟

ناتو سال گذشته، فضای سایبر را یک حوزه جنگی اعلام کرد و استفاده از دفاع جمعی این ائتلاف در مقابله با حملات سایبری را مجاز دانست. اتحادیه اروپا، همرسانی اطلاعات بین دولت‌ها را گسترش داده و پیش‌بینی می‌شود که طرح دفاع سایبری جدیدی ارائه کند.

به گفته دیپلمات‌های حاضر در رزمایش اتحادیه اروپا، این رزمایش به وزرای دفاع این فرصت را داد تا نحوه همکاری با ناتو را تجربه کنند. دبیرکل ناتو که به عنوان ناظر در این رزمایش حضور داشت به خبرنگاران گفت:

«در سال گذشته، میزان حملات سایبری به شبکه‌های ناتو، 60 درصد افزایش یافته است. تبادل به‌موقع اطلاعات (با اتحادیه اروپا) در مقابله با حملات سایبری اهمیت اساسی دارد.»

رزمایش‌های سایبری اتحادیه اروپا موضوع تازه‌ای نیست اما مقامات می‌گویند که ایده این رزمایش این بود که می‌خواست وزرای دفاع را متعهد کند تا با شبیه‌سازی از دست دادن موقت فرماندهی عملیات نظامی، ابتکار عمل را در دست گیرند. برگزارکنندگان رزمایش این نکته را هم اعلام کردند که ممکن است در شرایط واقعی، پشتیبانی بیشتری در اختیار این فرماندهان قرار بگیرد.

وزرای دفاع، همزمان با واکنش نشان دادن به موقعیت ایجاد شده، با استفاده از تبلت، به پرسش‌های چندگزینه‌ای هم پاسخ می‌دادند. از جمله این پرسش‌ها می‌توان به این پرسش اشاره کرد که آیا مایلند بیانیه‌های عمومی درباره حمله منتشر کنند یا اینکه ترجیح می‌دهند قضیه را محرمانه نگاه دارند.

وزیر دفاع استونی، جوری لوئیک (Juri Luik) اظهار داشت:

«آیا به کل کشور اعلام می‌کنید که مورد حمله سایبری قرار گرفته‌اید؟ آن را حادثه اعلام می‌کنید یا تهدید یا حمله؟ اینها پرسش‌هایی بود که وزرا، احتمالاً برای نخستین بار، باید به آن پاسخ می‌دادند.»