آذری جهرمی مطرح کرد:

پیگیر علت حذف برنامه‌های ایرانی از گوگل‌پلی هستیم

پیگیر علت حذف برنامه‌های ایرانی از گوگل‌پلی هستیم
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۶

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از آغاز مذاکره وزارت امور خارجه برای حل مشکل تحریم‌ اپلیکیشن‌های ایرانی در فروشگاه‌های جهانی اپلیکیشن خبر داد و گفت: مخالفتی با لایو اینستاگرام وجود ندارد.

به گزارش گرداب، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت حذف برنامه‌های ایرانی در گوگل‌پلی گفت: پیگیری‌هایی صورت گرفته و بررسی حقوقی انجام شده تا ببینیم دلایل حذفش چه بوده و این اتفاق به چه دلیل افتاده؛ چرا که موضوع گوگل‌پلی تا حدودی با موضوع اپل متفاوت است.


وی افزود: لازم است فرصت بیشتری داشته باشیم تا با انجام تحقیقات بیشتر درباره هر دو مورد نتایج را اعلام کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین درباره انتشار اخباری درباره قطع ارتباط GSMA در کشورمان گفت: اپراتورهای ایرانی همچون همراه اول از ابتدای راه عضو GSMA بودند و باتوجه به این‌که تعاملات مالی داشتند، هر ساله برای این عضویت GSMA از OFAC مجوز می‌گرفت.

وی خاطر نشان کرد: GSMA اعمال تحریم نکرده و مقرراتی نیز در این رابطه وجود نداشته، آن‌چه اتفاق افتاده این است که درباره همراه اول از وزارت خزانه‌داری آمریکا استعلامی انجام دادند و این وزارتخانه برای عضویت همراه اول مجوز صادر نکرده است.

وزیر ارتباطات یادآور شد: این مسئله عدم صدور مجوز برای همراه اول مشکلی برای ما ایجاد نمی‌کند، یک بحث مربوط به محدودیت‌هایی است که برای تبادلات مالی میان اپراتورها در سرویس‌های رومینگ ایجاد شده اما برای عضویت همراه اول در GSMA در ۲ سال گذشته مجوز صادر نشده بود و شرکت‌های ایرانی بعضاً نمی‌توانستند با نام خود حضور پیدا کنند که در  پی مذاکراتی که صورت گرفت، این مجوز صادر شده و شرکت‌های ایرانی نیز حضور پیدا می‌کند. در رابطه با موضوع محدودیت تبادلات مالی نیز مستنداتی از همراه اول درخواست شده و هم‌اکنون همراه اول درحال پیگیری موضوع برای ارسال مستندات است.

وی با اشاره به اینکه محدودیت تبادلات مالی روی «اپ‌استور» و «گوگل‌پلی» برای بازی‌های موبایلی نیز وجود دارد، ادامه داد: موضوع پرداخت آنلاین برای بازی‌های خارجی، یکی از مواردی است که باید آن را با مذاکره با بانک مرکزی حل کنیم.

عضویت جهرمی در چهار شبکه اجتماعی داخلی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی در کشور گفت: از روز گذشته حساب کاربری خود را در شبکه‌های «سروش»، «بیسفون پلاس»، «کلوب» و «تبیان» آغاز کرده‌ام و امیدوارم با حضور فعال خود در این شبکه‌ها، پاسخگوی سؤالات مردم باشم و همچنین در ترویج استفاده از شبکه‌های سرویس‌های داخلی مؤثر واقع شوم.

آذری جهرمی در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه حضور در شبکه‌های داخلی به معنای محدودیت شبکه‌های خارجی خواهد بود، گفت: نه این موضوع درست نیست و ما نگاه سلبی در این حوزه نداشته و حضورمان به معنای حمایت از شبکه‌های داخلی صورت می‌گیرد و نه محدودیت.

وی با اشاره به فعالیت خود در شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده در ایران همچون توئیتر گفت: استفاده از فیلترشکن غیرقانونی است و من به عنوان وزیر ارتباطات، مجوز ورود بدون فیلتر به اینترنت دارم و از این جهت از فیلترشکن استفاده نمی‌کنم.

مخالفتی برای سرویس پخش زنده اینستاگرام وجود ندارد

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر در مورد اختلالات سرویس پخش زنده اینستاگرام و مخالفت‌هایی که با این سرویس وجود دارد، تأکید کرد: این اختلالات به هیچ عنوان مربوط به ما نیست و مخالفتی نیز با فعال بودن این سرویس در کشور وجود ندارد.

وی در مورد آخرین وضعیت رفع فیلتر سرویس تماس صوتی تلگرام نیز به مهر گفت: مذاکره برای رفع فیلتر این سرویس در حال انجام است، اما هنوز نتیجه‌ای نگرفته‌ایم که آن را اعلام کنیم.