جزئیات ایجاد اپراتور ماهواره ای

جزئیات ایجاد اپراتور ماهواره ای
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶

کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، کلیات صدور مجوز و نحوه فعالیت اپراتور ماهواره ای در کشور را تصویب کرد که طبق آن، این اپراتور باید تا ۱۰ سال دیگر، در موقعیت مداری ایران، خدمات دهد.

به گزارش گرداب، کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره ۲۶۲ خود، با هدف توسعه و انسجام فعالیتهای بخش خصوصی در استفاده از ماهواره ها، حفظ و توسعه امتیازات مدار- فرکانسی، تسریع در توسعه خدمات ماهواره ای درکشور از طریق اپراتور داخلی ماهواره ای و حرکت در جهت حذف وابستگی کشور در حوزه ارتباطات ماهواره ای، کلیات و چارچوب حاکم بر صدور پروانه اپراتورهای ماهواره ای را تصویب کرد.

امکان ارائه خدمات ماهواره ای در داخل و خارج کشور

خدمات ماهواره ای شامل توزیع و فروش پهنای باند ماهواره های در اختیار، ایجاد شبکه های اختصاصی و ارائه هرگونه خدمات ارتباطی و انتقال داده از قبیل خدمات ثابت و سیار ماهواره ای، ایجاد دسترسی به اینترنت پرسرعت، ایجاد دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و خدمات مبتنی بر آن، ارائه خدمات صوتی، تصویری، متنی و داده ای و انواع خدمات محتوایی و ارزش افزوده، ارائه خدمات پخش همگانی ماهواره ای در چارچوب ضوابط قانونی و مقرراتی کشور می شود.

دراین راستا دریافت کننده مجوز این خدمات، می تواند با رعایت قوانین و مقررات داخلی، ملاحظات حاکمیتی که در زمان صدور پروانه تعیین و به دارنده پروانه اعلام خواهد شد و همچنین رعایت مقررات بین المللی از جمله مقررات اتحادیه جهانی مخابرات (ITU)، نسبت به ارائه خدمات در داخل و نیز به خارج از مرزهای جغرافیایی کشور اقدام کند.

اپراتور دریافت کننده مجوز فعالیت، باید حداقل ۸۰ درصد نیاز بازار داخلی را به صورت عمده فروشی برای اپراتورهای ارائه دهنده خدمات انتقال داده از طریق ارتباطات ماهوارهای (SAP) و دیگر ارائه کنندگان خدمات ماهواره ای مجاز، تامین کند و در هرصورت سهم آن از بازار داخلی خرده فروشی داخلی، بیش از ۲۰ درصد نخواهد بود.

ارائه خدمات از طریق ماهواره ایرانی در موقعیت مداری ایران

در راستای الزامات حاکم بر راه اندازی شبکه ماهواره ای،  دارنده پروانه می تواند در آغاز ارائه خدمت، با هماهنگی سازمان فضایی ایران و با اجاره امتیاز مدار- فرکانس از دیگر کشورها، نسبت به در اختیار گرفتن ماهواره ای که در موقعیت مداری متعلق به جمهوری اسلامی ایران نیست، اقدام کرده و به ارائه خدمت ماهواره ای بپردازد. اما باید حداکثر تا پایان سال دهم، امکان بهره برداری و ارائه خدمات از طریق حداقل یک ماهواره قرار گرفته در موقعیت مداری ثبت شده به نام ایران را فراهم کند.

کنترل کامل ماهواره (داشتن دسترسی، تجهیزات، دانش و نیروی متخصص لازم برای کنترل دقیق و دائم روی تمامی بخشهای ماهواره به منظور انجام عملیات مانور مداری، تثبیت موقعیت و کنترل محموله و زیر سامانه ها)، قراردادن ایستگاههای کنترل اصلی و پشتیبان ماهواره در قلمرو جمهوری اسلامی ایران و پوشش کل قلمرو جمهوری اسلامی، به محض استفاده دارنده پروانه از امتیاز مدار- فرکانس متعلق به جمهوری اسلامی ایران، باید تامین شود.

پیوست فنی راه اندازی اپراتور ماهواره ای تدوین می شود

رگولاتوری موظف شده با همکاری سازمان فضایی ایران حداکثر تا دو ماه پس از تصویب این مصوبه، اصول حاکم بر پروانه فعالیت اپراتورهای ماهواره ای را به همراه شرایط متقاضی، معیارهای ارزیابی کیفی، فنی و مالی و نحوه انتخاب و امتیازدهی برای تصویب، به کمیسیون ارائه کند. درهمین حال سازمان فضایی ایران ملزم به تدوین پیوست فنی حاکم بر راه اندازی شبکه ماهواره ای مربوط به آغاز فعالیت دارنده پروانه و ادامه فعالیت آن شده است.

دراین مصوبه سهم سهامدار خارجی در اپراتور ماهواره ای حداکثر ۴۹ درصد تعیین شده و حق امتیاز صدور پروانه نیز ۹۰ میلیارد ریال تعیین شده است.

درصد تسهیم درآمد خدمات موضوع پروانه به صورت عمده فروشی (توزیع و فروش پهنای باند ماهواره ای به دارندگان پروانه دسترسی و ارائه خدمت ماهواره ای در کشور)، ۳ درصد تعیین شده که در صورتیکه اپراتور ماهواره ای طبق تایید سازمان فضایی ایران، موفق به ثبت و قرارگیری ماهواره در موقعیت مداری به نام کشور شود، از یک درصد کاهش در تسهیم درآمد و در صورتی که از تولیدات و توانمندیهای داخلی در خصوص ماهواره و حمل آن استفاده کند، از یک درصد کاهش دیگر در مبالغ تسهیم درآمد بهره مند خواهد شد.

نظارت بر عملکرد فنی اپراتور ماهواره ای و بررسیهای فنی جهت ثبت بین المللی موقعیت مداری جدید و یا بهره برداری از موقعیتهای مداری موجود کشور و همچنین بررسی نحوه و میزان استفاده از تولیدات و توانمندیهای داخلی، با هماهنگی رگولاتوری، به عهده سازمان فضایی ایران گذاشته شده است.

مدت زمان اعتبار این مجوز فعالیت، از زمان صدور پروانه ۱۵ سال درنظر گرفته شده و درصورتیکه شرایطی برای لغو پروانه وجود نداشته باشد، پروانه مطابق با شرایط مصوب کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، قابل تمدید خواهد بود.