اتهام همکاری با روسیه گریبانگیر پینترست هم شد

اتهام همکاری با روسیه گریبانگیر پینترست هم شد
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۶

شبکه اجتماعی پینترست (Pinterest ) نیز به جمع غول های تکنولوژی پیوست که به مشارکت با تبلیغات و اقدامات مداخله جویانه روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا متهم شده بودند.

به گزارش گرداب، شبکه اجتماعی پینترست (Pinterest ) بعنوان یک پلت‌فرم برای اشتراک تصاویر و پیام‌های متنی، مورد استفاده و استقبال بی نظیری از جانب کاربران در سراسر جهان قرار گرفته است.

طبق گزارش‌های منتشر شده، این شبکه اجتماعی محبوب نیز به تازگی به جمع غول‌های تکنولوژی از جمله گوگل، فیس بوک و توییتر پیوسته است که مقامات دولتی ایالات متحده آمریکا آنها را به اتهام مشارکت و همکاری با هکرها و سایت‌های  وابسته به دولت روسیه، استیضاح کرده‌اند.

مقامات آمریکایی و نمایندگان کنگره بر اساس گزارش وزارت امنیت داخلی این کشور، بر این باورند که بسیاری از سایت ها، هکر ها و افرادی که مورد حمایت دولت روسیه بوده اند، قصد داشتند در جریان رای گیری و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در سال گذشته 2016 میلادی برگزار شد، اختلال و تفرقه ایجاد کنند و بدین ترتیب آنها تبلیغات گسترده ای را با استفاده و در اختیار داشتن پلت‌فرم این شبکه های اجتماعی علیه دولت و مردم آمریکا منتشر کرده بودند.

البته پینترست اعلام کرده است که افراد و تبلیغات وابسته به دولت روسیه به طور مستقیم از پلت‌فرم های این شبکه اجتماعی استفاده نکرده اند.

چند هفته پیش بود که نمایندگان شرکت‌های فیس بوک، گوگل و توییتر، تحت تاثیر مداخله سایبری روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا استیضاح و موظف شدند تا در مقابل نمایندگان کنگره این کشور توضیح داده و از خود در برابر اتهامات وارده دفاع کنند.

هکرهای روسی که گفته می‌شود تحت حمایت دولت روسیه بوده‌اند، در سیستم‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که مبتنی بر اینترنت است، اختلال و مشکل ایجاد کرده اند. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که سال گذشته میلادی 2016 برگزار شد، رقابتی تنگاتنگ میان دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون بود که سرانجام، دونالد ترامپ برنده این رقابت شد.

نزدیک به یک ماه پیش ، وزارت امنیت داخلی ایالات متحده آمریکا، حمله هکرهای روسی به سیستم رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته را در ۲۱ ایالت این کشور تایید کرد. البته به گفته مقامات امنیتی این کشور، این بدان معنا نیست که نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تغییر کرده و یا دستکاری شده است.

هرچند که دولت روسیه همه این گمانه زنی ها و اتهامات را رد کرده است اما مقامات اطلاعاتی و امنیتی آمریکا همچنان از تایید اقدامات مداخله جویانه روسیه سخن می گویند.

در ماه‌های گذشته، شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک، گوگل و توییتر بارها و بارها به دلیل انتشار تبلیغات نژادپرستانه و ضد یهود ، اخبار کذب و دروغین در جریان تیراندازی شهر لاس وگاس و همچنین اقدامات مداخله جویانه روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مورد بازخواست قرار گرفته اند و بنظر می رسد این روزها غول های تکنولوژی متحمل فشارهای فزاینده سیاسی و اجتماعی بسیاری از جوامع بین المللی شده اند.

گوگل در بیانیه خود اعلام کرده است که آژانس های روسی به منظور تاثیرگذاری و سوق دادن جریان انتخابات به سمت و سویی که دلخواه خودشان است، میلیون ها دلار صرف تبلیغات در سرویس ها و خدمات مختلف گوگل از جمله یوتیوب، سرویس پست الکترونیکی جی میل و جست‌وجوگر گوگل کرده اند.

فیس بوک، توییتر و گوگل به منظور رفع اتهام، با آژانس های امنیتی و همچنین کنگره آمریکا همکاری کرده و اسناد و مدارک مربوط به این موضوع را در اختیار مقامات مسئول قرار داده اند.

شرکت فیس بوک نیز کل تبلیغات خریداری شده توسط روس‌ها را ۳۰۰۰ مورد برآورد کرده و اطلاعات مربوط به آن‌ها را به نمایندگان کنگره آمریکا ارائه داده است.