شفاف‌سازی توییتر برای پاک‌سازی یک اتهام

شفاف‌سازی توییتر برای پاک‌سازی یک اتهام
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۶

پس از آنکه بسیاری از مقامات و سناتورهای آمریکایی درباره تبلیغات سیاسی گسترده در توییتر توسط روسیه ابراز نگرانی کردند، این شبکه اجتماعی اعلام کرده که قصد دارد در این زمینه شفاف‌سازی کند.

به گزارش گرداب، توئیتر اعلام کرده است که از این پس هویت حمایت‌کنندگان و سفارش دهندگان تبلیغات سیاسی و حزبی موجود در این شبکه اجتماعی را افشا خواهد کرد.

این شبکه اجتماعی محبوب و پرطرفدار مستقر در ایالات متحده آمریکا همچنین عنوان کرده است که قصد دارد حتی در مورد میزان صرف بودجه و هزینه توسط آنان را به اطلاع سناتورها و مقامات مسئول برساند.

بسیاری از افراد و هکرهای روسیه که گفته می‌شود وابسته به دولت روسیه هستند، از پلت‌فرم و بستر آزادانه‌ای که شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر ایجاد کرده‌اند، سوءاستفاده کرده و به ارسال و انتشار تبلیغات سیاسی و نژادپرستانه گسترده‌ای اقدام کرده بودند.

نزدیک به یک ماه پیش بود که نمایندگان شرکت‌های فیس بوک، گوگل و توییتر، تحت تاثیر مداخله سایبری روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موظف شدند طی هفته‌های آتی در کنگره این کشور توضیح بدهند.

کمیته اطلاعاتی مجلس سنای ایالات متحده آمریکا از نمایندگان این سه شرکت عظیم تکنولوژی درخواست کرده‌اند تا در جلسه‌ای علنی در تاریخ اول ماه نوامبر سال جاری میلادی 2017، درباره اقدامات مداخله جویانه روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و چگونگی ورود و نفوذ هکرهای روسی به سیستم های اینترنتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که سال گذشته برگزار شد، توضیح داده و اطلاعات، اسناد و آمار دقیقی به نمایندگان کنگره ارائه دهند.

طبق گزارش های منتشر شده، هکرهای روسی در سیستم‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که مبتنی بر اینترنت است، اختلال و مشکل ایجاد کرده بودند. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که سال گذشته میلادی 2016 برگزار شد، رقابتی تنگاتنگ میان دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون بود.

وزارت امنیت داخلی ایالات متحده آمریکا در ماه سپتامبر سال جاری اعلام و تایید کرد که هکرهای روسی به سیستم رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری ۲۱ ایالت این کشور در سال گذشته حمله کرده بودند. البته به گفته مقامات امنیتی این کشور، این بدان معنا نیست که نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تغییر کرده و یا دستکاری شده است.

هرچند که دولت روسیه همه این گمانه زنی‌ها و اتهامات را رد کرده است اما مقامات اطلاعاتی و امنیتی آمریکا همچنان از تایید اقدامات مداخله جویانه روسیه سخن می‌گویند و دولت روسیه را به تلاش برای تغییر روند انتخابات، اقدامات مداخله جویانه و تحریف اذهان عمومی متهم می کنند.

هم اکنون توییتر به منظور اطمینان بخشی به مقامات آمریکایی و جلوگیری از پیش آمدن چنین مشکلاتی در آینده، اعلام کرده است که از این پس تصمیم دارد تمامی اطلاعات مربوط به تبلیغات سیاسی را تحویل دولت آمریکا داده و در این باره شفاف سازی کند.

این اقدام به دنبال تحقیقات کنگره در این زمینه و درخواست آنها از مدیران شبکه‌های اجتماعی آمریکایی برای شفاف سازی عملکردشان صورت می‌گیرد. علاوه بر توییتر ، فیس بوک هم قصد دارد اقدامات مشابهی را در این زمینه انجام دهد.

این شبکه پس از آنکه به همکاری با هکرهای روسی و انتشار مطالب غیر مجاز آنها متهم شدند، در صورت عدم همکاری و رفع اتهام، از سوی مقامات مسئول امنیتی آمریکا به پرداخت جریمه‌های هنگفت و گزافی موظف و تهدید شده بود.

مدیران توئیتر همچنین خاطر نشان کرده‌اند که به منظور حل هرگونه شک و شبهه یک مرکز برای شفاف‌سازی هم تاسیس خواهد کرد که وظیفه آن بررسی منابع مالی تامین هزینه نمایش تبلیغات سیاسی در این شبکه اجتماعی است. این در حالیست که شرکت فیس بوک هم از استخدام 4000 کارمند جدید برای ارتقای بررسی و مدیریت تبلیغات مختلف و حذف اخبار جعلی خبر داده است.