سردار جلالی:

سیا، موساد و عربستان سعودی خریدار اطلاعات ایران در تلگرام هستند

سیا، موساد و عربستان سعودی خریدار اطلاعات ایران در تلگرام هستند
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۶

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: در گوشی‌های هوشمند، شبکه تلگرام وجود دارد که بیگ‌دیتای (Big Data) ما در اختیار این پیام‌رسان است و می‌تواند با واکاوی اطلاعات، یک نظرسنجی یا نظرسازی بزرگ در کشور ما به راه اندازد و سازمان سیا، موساد و عربستان سعودی هم خریدار این اطلاعات هستند.

به گزارش گرداب، سردار غلامرضا جلالی در «چهارمین همایش مصون‌سازی زیرساخت‌های کالبدی کشور» که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، گفت: با توجه به موضوع مصون‌سازی کشور در برابر تهدیدات بهتر است نگاهی از حوزه دانش و دانشگاه به این موضوع داشته باشیم. ما باید طوری کشور را مصون کنیم که اگر تهدید صورت گرفت روی آن اثر نگذارد. این پدافند غیرعامل باید در کل کشور و در همه سطوح اجرا شود؛ یعنی اگر تهدیدی صورت گرفت آب از آب تکان نخورد.

وی شناسایی سه حوزه تهدیدات، زیرساخت و مصون‌سازی را برای مقابله با حملات احتمالی مهم دانست و گفت: استراتژی و دکترین وقتی تغییر کند تهدیدات هم متفاوت می‌شود. همچنین ماهیت تکنولوژی، دانش و صنعت هم باعث تغییر و توانمندی می‌شود که می‌تواند یک کشور را قوی کند و این قدرت به ثروت تبدیل شود و صنعت را ارتقا دهد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در مورد اهمیت تهدیدات انسان‌ساخت، اظهار کرد: در تهدیدات طبیعی، عامل ثابت است اما در حوزه تهدیدات انسان‌ساخت، عامل ثابت نیست. مثلاً در حال حاضر دیدگاه ما به جنگ مثل دوران هشت سال دفاع مقدس نیست. در حال حاضر اگر همان رویکرد را داشته باشیم جواب نمی‌گیریم چرا که نوع تهدیدات انسان‌ساختی مثل حملات سایبری با اشراف و کنترل همراه است اما متاسفانه ما در مورد اثرات آن خیلی مطالعه می‌کنیم و در این زمینه عقب هستیم و در بسیاری از کشورهای دنیا پیشرفت‌های زیرساختی دیگر تئوریک نیست بلکه داینامیک و پویا شده اما ما هنوز در مفاهیم آن مانده‌ایم و به لحاظ دانشی شاید بیست سال عقب باشیم.

وی با توجه به ضرورت پیشرفت دانشگاه‌ها در رشته‌های زیرساختی تصریح کرد: دانشگاه‌ها باید هرچه سریع‌تر پیشرفت کنند. ما هنوز در دانشگاه‌ها به دنبال نمره هستیم و نتیجه‌اش همان دانش قبلی می‌شود. باید فاصله بین رگولاتوری و تولید علم کم باشد در غیر این‌صورت همواره نسبت به تحولات حوزه زیرساختی منفعل هستیم.

جلالی ادامه داد: در اتفاقی دیگر، فناوری‌های سایبری به زیرساخت‌ها اضافه می‌شوند و شهرهای هوشمند را بوجود می‌آورند. شهرهایی که همه ویژگی‌های سایبری روی کالبد آن‌ها تعریف شده است و به دلیل ویژگی ارتباط و تعاملی‌شدن سیستم احتمالاً شبکه‌های سایبری هدف دشمن قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به اهمیت داشتن مرکز رگولاتوری تکنولوژی اظهار کرد: شهری که هوشمند شده ممکن است مورد حمله هکری و یا آفندی قرار گیرد  و برای جلوگیری از هر اتفاقی باید مرکز رگولاتوری و تجهیزات هوشمند داشته باشیم. در گوشی‌های هوشمند، شبکه تلگرام وجود دارد و بیگ‌دیتا (Big Data) ما در اختیار این پیام‌رسان است و می‌تواند با واکاوی اطلاعات، یک نظرسنجی یا نظرسازی بزرگ در کشور ما به راه اندازد. خریدار این اطلاعات سازمان سیا، موساد و عربستان سعودی هستند. حالا فکر کنید این اتفاق در حوزه زیرساخت‌های هوشمند شهری رخ دهد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پایان تصریح کرد: همه نهادهای حاکمیتی باید جمع شوند. ما در سازمان پدافند، تصدی‌گری را دوست نداریم. خیلی از کارها از جمله رصد و پایش این تهدیدات را به بخش خصوصی واگذار کردیم. رویکرد مصون‌سازی باید ترکیب شود. رشته‌های حفاظت از زیرساخت و مهندسی تهدیدشناسی و مصون‌سازی باید به دانشگاها آورده شود. شرکت‌های مشاور و پیمانکاران و همچنین مدیران باید با مباحث و تهدیدات پدافندی آشنا شوند و ما نیاز به تنظیم مقررات و رگولاتوری مصون‌سازی داریم.