آخرین پیشرفت‌ها در زمینه دامنه‌های اینترنتی

آخرین پیشرفت‌ها در زمینه دامنه‌های اینترنتی
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۶

شصتمین نشست عمومی و بین المللی آیکان (ICANN) در شهر ابوظبی، پایتخت کشور امارات متحده عربی، آغاز شد.

به گزارش گرداب، آیکان (ICANN) یک شرکت و نهاد غیرانتفاعی و غیر دولتی است که هم اکنون در کشور ایالات متحده آمریکا مستقر است. این شرکت در سال ۱۹۹۸ تاسیس گردید که مسئولیت تعیین و ثبت پروتکل های اینترنتی، فضای آدرس، تعیین پروتکل، مدیریت سیستم دامنه‌های کشوری، عمومی و مدیریت سیستم Root Server را بر عهده دارد. دولت ها و سازمان های مختلف و تخصصی در درون سازمان آیکان، در راستای ایجاد و حفظ اینترنت جهانی، با هم همکاری می کنند.

برگزاری این رویداد که از روز ۲۸ اکتبر آغاز  بکار کرده و به میزبانی مقامات ارتباطات و فناوری و رگولاتوری مخابرات امارات متحده عربی برگزار می شود، قرار است تا ۳ نوامبر سال جاری میلادی ادامه داشته باشد. در این رویداد نمایندگان بسیاری از دولت‌ها، جوامع شهری، موسسات و شرکت های تحقیقاتی و کمیته های فنی در زمینه مخابرات شرکت خواهند کرد.

نمایندگان مخابرات کشورهای مختلف و شرکت‌های وابسته به آنها در این نشست بین المللی درباره آخرین پیشرفت‌هایی که در زمینه دامنه‌های اینترنتی و سایر موضوعات مرتبط با اینترنت ایجاد شده است، باهم به بحث و گفت‌وگو می نشینند.

میزبانی این نشست بین المللی همسو و همگام با اهداف دولت امارات متحده عربی درباره شکل گیری و تاثیرگذاری بر روابط بین المللی و رشد بکارگیری از تکنولوژی‌های پیشرفته و به‌روز جهان است. این کشور همچنین قصد دارد در بخش ارتباطات و فناوری، زیرساخت‌های مخابراتی خود را ارتقاء بدهد و بدین منظور از سایر کشورهای پیشرفته کمک بگیرد.

در حال حاضر آیکان بدون دریافت سود، بعنوان یک نهاد خیریه و با اهداف جمعی زیر نظر قانون ایالت کالیفرنیا، اداره می‌شود. این سازمان به وسیله یک هیات ۱۶ نفره مدیریت می شود که ۸ نفر از آنها به وسیله کمیته‌های منتخب به نمایندگی از مؤسسان آیکان انتخاب می‌شوند.

در سال ۲۰۰۰ میلادی، این سازمان هفت نوع پسوند جدید دامنه عمومی شامل.AERO  .BIZ , .COOP , .INFO , .MUSEUM , .NAME , .PRO را به مجموعه پسوندهای قبلی خود اضافه کرد و هم اکنون نیز به دنبال پسوندهای ممکن دیگری برای افزودن به این مجموعه است.

ICANN بعنوان یک نهاد و سازمان غیرانتفاعی، دارای شرکت کنندگانی از سراسر جهان است که ماموریت آن ایجاد یک شبکه اینترنت امن و متحد جهانی و بین المللی است. این نهاد همچنین از نام‌ها و دامنه‌های انحصاری شرکت‌های مختلف مخابراتی پشتیبانی می کند.