۱۸ درصد بازار موبایل ایران دست آمریکا است

۱۸ درصد بازار موبایل ایران دست آمریکا است
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۶

رئیس انجمن واردکنندگان تلفن همراه با نقد واردات تلفن همراه آمریکایی و در اختیارقرار دادن ۱۸ درصد از سهم بازار به این کشور گفت: یک برند آمریکایی بیش از سه میلیون دلار در سال در ایران فروش دارد.

به گزارش گرداب، سید محمود سفار در نشست خبری در اتاق بازرگانی ایران در ارتباط با اجرای طرح ملی ریجستری و تاخیر دولت در اجرای آن  اظهار کرد: هر روز تاخیر در اجرای این طرح ملی به معنای امکان واردات 30 تا 35 هزار دستگاه تلفن همراه قاچاق است.

وی افزود: بر اساس آماری که اعلام می شود 95 درصد تلفن های همراه موجود در بازار کشورمان قاچاق است  و واردات مابقی آن توسط اعضای انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی انجام می شود اما با اجرای طرح ریجستری بر تعداد آنها در حال افزایش است.

سفار با بیان اینکه مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک مساله کاملا اقتصادی است، گفت:  با اجرای این طرح ملی می توان انتظار داشت جلوی قاچاقچیان تلفن همراه در کشورمان گرفته شود.

رئیس انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی ادامه داد: هرساله حدود 12 تا 15 میلیون دستگاه تلفن همراه در کشورمان مورد استفاده قرار می گیرد که با در نظر گرفتن قیمت متوسط 200 دلاری آن،یعنی 2.4 تا سه میلیارد دلار گردش مالی این محصول در کشورمان است.

با اجرای ریجستری دولت 2500میلیارد تومان در آمد کسب می‌کند

وی تصریح کرد:با اجرای طرح ریجستری دولت 20 تا 25 هزار میلیارد ریال انتفاع( درآمد) خواهد داشت.

سفار با اشاره به مشکلات پیش روی واردات تلفن همراه به کشورمان در پاسخ به خبرگزاری تسنیم گفت: زمان بر بودن ثبت سفارش و مشکلات گمرکی، از جمله مشکلات است که در یک ماه گذشته و در آستانه اجرای طرح ریجستری با حذف ارز مبادله واردات، بر مشکلات این بخش افزوده شده است.

وی افزود:بخشی از افزایش قیمت تلفن های همراه در روزهای گذشته ناشی از شوک حذف ارز مبادله ای است و همچنین در یک ماه گذشته دلار با افزایش حدود هفت درصدی به این افزایش قیمت ها دامن زده است؛ به نظر می رسد دولت در این مقطع زمانی نباید به حذف ارز مبادله ای از تلفن همراه اقدام می کرد.

رئیس انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی گفت: انتظار می رود گمرک مدت زمان استفاده از ضمانتنامه ها را از تاریخ ورود کالا به کشور به مدت یک سال افزایش دهد.

سفار با بیان قاچاقچیان در ایام باقی مانده تا اجرای طرح رجیستری می توانند با قرار دادن سیم کارت به داخل هر دستگاه و روشن کردن آن، مانع از رده خارج شدن گوشی های قاچاق می شوند گفت:اجرای طرح رجیستری می تواند زمینه ساز استفاده مشتریان و خریداران از گارانتی و خدمات پس از فروش مناسب و تامین درآمد های دولت شود.

خطرهای گوشی های قاچاق بر روی سلامت انسان

وی استفاده از تلفن های همراه قاچاق را با خطر آفرین دانست و گفت: گوشی های قاچاق از استاندارد تشعشعات مضر (SAR) از دیگر مضرات آن است که در این مورد حتی گوشی هایی با SAR 14 برابر حد استاندارد نیز کشف شده است. استاندارد تشعشعات مضر (SAR) گوشی های تلفن همراه بین 1.4 تا 1.6 وات در هر کیلوگرم است.

70 درصد بازارموبایل ایران دست 2 برند

رئیس انجمن واردکنندگان تلفن همراه، تبلت و لوازم جانبی پیشنهاد داد که دو شرکت کره ای و چینی که بیش از 70 درصد بازار ایران را در اختیار دارند در کشورمان با هدف تولید و صادرات در مناطق آزاد ایران سرمایه گذاری و کارخانه احداث کنند.

سهم 18 درصدی آمریکا از بازار موبایل ایران

سفاربا نقد واردات تلفن همراه  آمریکایی به کشورمان و در اختیارقرار دادن 18 درصد از سهم بازار به این کشور به تسنیم گفت: یک برند تلفن همراه آمریکایی در بازار ایران رقمی بیش از سه میلیون دستگاه در سال در ایران فروش دارد، در حالی که شیطنت و بد عهدی آمریکا در قبال  ایران و اقتصاد کشورمان برکسی پوشیده نیست.

وی در پاسخی دیگر به خبرگزاری تسنیم، با اشاره به اینکه برای واردات قانونی این محصول باید 23 درصدی حقوق مختلف وارداتی پرداخت کرد گفت: واردات این محصول  شامل 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، یک درصد عوارض پسماند، یک درصد تعرفه هلال احمر، پنج درصد حقوق و عوارض گمرکی است که به این ارقام باید سهم هزینه های حمل و نقل، جابجایی و ... را نیز اضافه کرد.