نخستین واکنش‌‌ها به تعرفه جدید اینترنت نامحدود سقف‌دار

نخستین واکنش‌‌ها به تعرفه جدید اینترنت نامحدود سقف‌دار
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۶

برآیند نظرات کاربران درباره تعرفه جدید اینترنت ثابت نشان می‌دهد حداقل ارائه ۸۰ گیگ اینترنت خارجی در سرعت ۱۶ مگابیت برثانیه با ۸۰ هزار تومان ماهیانه مورد انتظار است تا بتوان گفت تعرفه‌های جدید نسبت به قبل تفاوتی نکرده است.

به گزارش گرداب، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جدول جدید تعرفه‌های سرویس‌های غیرحجمی (اینترنت ثابت) را اعلام کرد.


پیش از این دو تعرفه پیشنهادی برای تغییر روش فروش اینترنت از حجمی به غیرحجمی اعلام شده بود که هر دو مورد استقبال کاربران قرار نگرفت. یکی در زمان محمود واعظی وزیر ارتباطات سابق و دومی مدتی پیش توسط محمد جواد آذری جهرمی. پیش تر و در زمانش، این تعرفه‌‌‌ها توسط فارس تحلیل شده است.

اکنون و پس از انتشار آخرین نسخه از تعرفه‌های اینترنت ثابت نامحدود سقف‌دار که پیش از دهم آذرماه اجرایی خواهد شد، کاربران در صفحه شخصی وزیر در شبکه اجتماعی اینستاگرم نسبت به این تعرفه‌ها نشان داده‌اند و از آنجا که اغلب به آن اعتراض کردند وزیر در پست دیگری توضیحاتی را برای شفاف‌سازی و رفع ابهام منتشر کرد و کامنت‌های پست قبلی را نیز پاک کرد و بست. زیرا در نگارش برخی کامنت‌ها بی‌اخلاقی از حد گذشته بود.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد ابهامات زیادی درباره تعرفه جدید ایجاد شده، اعلام کرد: بیان چند نکته را ضروری دیدم؛ نخست اینکه در مقایسه با تعرفه قبلی حداقل حدود 30 درصد کاهش هزینه پیش‌بینی می‌شود و با وجود مصرف منصفانه بیش از 80 درصد کاربران نیاز به خرید حجم اضافه نخواهند داشت. سرعت اعلام شده نیز باید توسط شرکت‌ها تضمین شود.

وی از کاربران خواسته کمی صبوری کنند تا شرکت‌ها طرح‌های خود را ارائه دهند و اطمینان خاطر داده که دیدگاه‌های بسیاری از مصرف‌کنندگان در تهیه این تعرفه‌ها لحاظ شده است.

همچنین وزیر با تشکر از کاربرانی که نظرات خود را اعلام می‌کنند، درخواست کرده «به عنوان یک شهروند در مطالب شخصیت سایر شهروندان را در نظر بگیرند» و هنوز تا لحظه نگارش این گزارش کامنت‌های پست جدید را نبسته است.

با وجود توضیحات تکمیلی وزیر، اما هنوز اعتراض به تعرفه جدید ادامه دارد.

این نوشته به نخستین واکنش کاربران به تعرفه جدید اینترنت نامحدود سقف‌دار می‌پردازد و فعلا هدف بررسی و تحلیل تعرفه‌ها توسط خبرنگار فارس مد نظر نیست.

بررسی نظرات کاربران چند نکته مهم و مشترک را نتیجه می دهد. برآیند نظرات به موضوعاتی اشاره دارد که مفید هستند.

کاربری نوشته: اگر طرح منصفانه دارای 200 گیگ ترافیک بین‌الملل ماهانه بود، منصفانه محسوب می‌شد زیرا برای خانواده چهار نفره که هر کدام دستگاهی دارند و به اینترنت متصل هستند و برای مثال بازی آنلاین، دانلود فایل‌های چند رسانه‌ای و آپدیت اپلیکیشن‌ انجام می‌دهند کمتر از این میزان ترافیک، منطقی و منصفانه نیست.

کاربر دیگری از این طرح راضی است و سوال کرده: مگر طرح نامحدود، با مثلاً ماهیانه تنها 25 هزار تومان نیست؟ اینکه خوب است.

دیگری نظر داده اگر ترافیک داخلی ماهیانه 200 گیگ و خارجی 100 گیگ باشد راضی هستم و غیر از این اصلاً به درد نمی‌خورد. با سرعت 128 کیلوبیت که 16 کیلو بایت می‌شود پیام متنی هم به سختی ارسال خواهد شد و این کار اصلاً خنده‌دار نیست بلکه گریه دارد. کشورهای دیگر به سمت اینترنت چندصد مگابیتی رفته اند.

کاربر دیگری در پاسخ به مخاطبان معترض به مفهوم «اینترنت نامحدود سقف‌دار دارای مصرف منصفانه» توضیح داده که همه کشورها دارای سقف مصرف منصفانه هستند تنها کشورهای پیشرفته سقف مصرف را بالا تعیین کرده‌اند.

دیگری می گوید: قانون مصرف منصفانه در بسیاری از کشورها حتی امریکا استفاده می شود اما سقف و سرعت مصرف بسیار بالا است. برای مثال همین الان طرح های اینترنتی اپراتور ای تی اند تی امریکا رو دیدم که پایین ترین سرعت پنجاه مگابیت و سقف مصرف ماهیانه یک ترابایت با قیمت ماهیانه چهل دلار که با توجه به درآمد آنها زیاد نیست و مودم و آنتی ویروس مک آفی یکساله رایگان هم دارد.

کاربر دیگری نوشته این طرح از طرح‌های فعلی بهتر است. اما هنوز به طور قطعی نمی‌توان درباره آن نظر دارد و باید منتظر اعلام سقف مصرف توسط سرویس‌دهنده‌ها باشیم.

یک کاربر اعلام کرده: مشکل ما حجم است سرعت نیست و این تغییرات تفاوتی ایجاد نمی کند. 

دیگری نظر داده بهتر بود حداقل حجم تعیین می‌شد زیرا شرکت‌های اینترنتی تبانی می‌کنند و حجمی تعیین می‌کنند که مردم ناگزیر به خرید حجم شوند تا پول بیشتری دربیاورند.

شخص دیگری با او هم نظر است و می گوید: با تعیین نشدن سقف ترافیک مصرفی ماهانه، فرمان کار به دست شرکت‌های اینترنتی افتاده است.

کاربر دیگری با تعجب، پرداخت ماهی 50 هزار تومان برای سرویس 8 مگابیت برثانیه را بسیار گران دانسته است.

یک کاربر نوشته: افرادی که به سرعت بالا مانند 20 مگ نیاز دارند باید چه کنند؟ سرعت 20 مگ 80 هزار تومان قیمت‌گذاری شده که بسیار گران است. سرعت 20 مگ سرویس فیبر نوری حداقل 200 هزار تومان تعیین شده، چرا اینقدر گران؟ تکلیف 20 درصدی که مصرف بالا دارند چیست؟ آیا باید در پایان ماه با سرعت 128 کیلوبیت بر ثانیه سر کنند؟

کاربر دیگری تأکید دارد که باور کنید قیمت‌های مصوب بسیار بالا است.

یک کاربر نوشته: اگر با 80 هزار تومان 80 گیگ اینترنت بین‌الملل با سرعت 16 مگابیت برثانیه ارائه شود قیمت نسبت به شرایط فعلی تفاوتی نکرده اما اگر غیر از این باشد یعنی تعرفه‌های جدید گران‌تر شده است.

کاربر دیگری در این جدول دنبال طرح‌های شبانه می‌گردد.

کاربر دیگری خطاب به کاربرانی که هنوز فرق بیت و بایت را نمی‌دانند، به آنها اعلام کرده که در این تعرفه‌ها از آنها سواستفاده خواهد شد.

کاربر دیگری با ابراز خوشنودی از نظرسنجی وزیر از کاربران نوشته: اگر در این جدول حجم خوبی ارائه شود مشکلی نیست و باید صبر کرد نتیجه را دید، سپس محاکمه کرد.

کاربر دیگری با اعلام تجربه بد خود از اینترنت نامحدود نوشته: از اینترنت نامحدود مخابرات که بسیار بد بود می‌ترسم.

کاربر دیگری نوشته: این تعرفه‌ها 3 برابر از قیمت‌های فعلی گران‌تر شده است؛ از اینترنت مخابرات اصفهان استفاده می‌کنم و ماهیانه پانزده هزار تومان برای پانزده گیگ حجم با سرعت ده مگابیت می‌پردازم و راضی هستم اما اکنون با این طرح برای سرعت هشت مگابیت باید ماهی پنجاه هزار تومان پرداخت کنم؟ یعنی سه برابر. چرا؟

شخصی پرسیده: این تعرفه‌ها برای اینترنت نامحدود است یا اینترنت محدود با افزایش صعودی؟

کاربری می گوید: ماهیانه 80 هزار تومان در یکسال 960 هزار تومان می شود، مگر چه خبر است؟ الان طرح گرفته ام 300 تومان یک ساله 350 گیگ.

کاربری سوال کرده که نظرات کدام مردم‌ نظر قرار گرفته است؟ یک خانواده 3 نفره فقط و فقط با استفاده از اینستا و تلگرام حداقل ماهانه 30 گیگ مصرف دارن،  گیمرها را جدا کنید، الان با اینترنت 2 مگابایت ماهیانه 27 تومان می پردازم که 80 هزار تومان خواهد شد. این به نفع کاربر شده است؟

شخصی نوشته: سرعت شانزده مگ هشتاد هزار تومان شده چرا سرعت بیست مگ دویست هزار تومان است؟

شخصی معتقد است به جای ترافیک بین الملل دو برابر باشد ترافیک داخلی دو برابر شده و در نتیجه این همان طرح وزیر قبلی است.

کاربر دیگری از وزیر خواهش کرده کلا این طرح نامحدود را فراموش کنند.

دیگری گفته: همین اینترنت بدی که داریم خوب است لطفاً خرابتر نکنید.

شخصی هم مطرح کرده که لطفا وزارت ارتباطات گروهی را برای نوشتن مصوبات به صورت واضح استخدام کند. زیرا همیشه مصوبات اینترنت غیر قابل فهم و کلی است.

کاربری هم از مردم خواسته که اطلاعات شان را بالا ببرند. زیرا که این طرح ها اجباری نیست و هر کس خواست می تواند طرح فعلی را ادامه دهد.

شخص دیگری نیز نوشته:‌ مردم زیر این پست اعتراض می کنند اما کسی هیچ اهمیتی نمی دهد و در آخر نیز کار خودشان را می کنند.