گلایه شدید مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای

گلایه شدید مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶

حسن کریمی قدوسی از جانب بسیاری از بازی‌سازان کشور، اعتراض خود را نسبت به روند غیرعادلانه دریافت نکردن عوارض از بازی‌های خارجی اعلام کرد.

به گزارش گرداب، حسن کریمی قدوسی مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان این که برای جریانی که در برابر دریافت عوارض از بازی‌های خارجی مقاومت می‌کنند، ابراز تاسف می‌کنم گفت: در حالی که ما فکر می‌کردیم بحث دریافت عوارض از بازی‌های خارجی به سرانجام رسیده است، اما در یکی از جلسات بررسی لایحه بودجه در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور بدون آن که نماینده بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور داشته باشد، این طرح رد شده است.

وی افزود: دلیل رد این طرح نامشخص بودن نحوه دریافت عوارض عنوان شده، این در حالی است که بنیاد طرح مفصلی برای این کار تدوین و ارایه کرده و نحوه دریافت عوارض هم در این طرح مشخص است.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان این که دریافت عوارض از بازی‌های رایانه‌ای 15 تا 20 میلیارد تومان پول به صنعت بازی‌سازی کشور تزریق می کند گفت: موضوع اصلی در بحث دریافت عوارض این است که نباید بازی خارجی با شرایطی کاملا یکسان با بازی ایرانی در کشور عرضه شود.

وی افزود: ما حتی از واردات نخود به کشور عوارض می‌گیریم اما چطور از یک محصول دیجیتالی نمی‌خواهیم عوارض بگیریم و به بازی‌سازان ایرانی ظلم می‌کنیم. اکنون سود واردات بازی رایانه‌ای از ساخت بازی‌ داخلی بیشتر است و این موضوع بسیار خطرناکی است.

کریمی قدوسی گفت: به نمایندگی از اکثر بازی‌سازان کشور که پیگیر دریافت عوارض از بازی‌های خارجی هستند، اعتراض خود را به عملیاتی نشدن موضوع اخذ عوارض اعلام می‌کنم. بازی‌های ایرانی با وجود تحریم‌ها و مشکلات بانکی، به سختی در بازارهای خارجی عرضه می‌شوند اما بازی‌های خارجی به راحتی وارد ایران شده و درآمد کسب می‌کنند.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: با همراهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان پیگیر موضوع گنجاندن دریافت عوارض از بازی‌های خارجی در تبصره بودجه سال 1397 هستیم و اگر این اتفاق نیفتد باید مجددا به سراغ مجلس شورای اسلامی برویم.

وی با تاکید بر این که باید تفاوتی میان عرضه بازی‌های ایرانی و خارجی در کشور باشد گفت: اگر اجازه اخذ عوارض از بازی‌های خارجی را نمی‌دهند، حداقل بازی‌سازان ایرانی را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف کنند. البته اخذ عوارض از بازی‌های خارجی موثرتر است و مبلغ جمع شده نیز می‌تواند صرف توسعه بازی‌سازی در کشور شود.

کریمی قدوسی در بخش دیگری از صحبت‌های خود که در نشست خبری هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران مطرح شد،‌ با بیان این که از مارکت‌های دیجیتال عرضه بازی‌های کامپیوتری خواسته‌ایم با وجود نبود منع قانونی، کپی رایت را رعایت کنند  افزود : از دو هفته گذشته روی مارکت‌های دیجیتالی آریو و هیولا، دیگر بازی‌های کپی و کرک عرضه نمی‌‌شود.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با پذیرش این که شرط عدم عرضه بازی‌های کپی برای دو سایت هیولا و آریو در رقابت با سایر سایت‌ها ناعادلانه است گفت: متاسفانه در کشور قانونی برای مقابله با عرضه بازی کپی وجود ندارد و اگر بازی عرضه شده محتوای مجرمانه نداشته باشد، نمی‌توان مانع کار سایت عرضه کننده آن شد و این موضوع اکوسیستم صنعت بازی‌های رایانه‌ای را به هم می‌ریزد. از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌خواهیم فکری به حال این حوزه کند و برای برخورد با عرضه بازی به این شکل مقرراتی تعیین کند.

وی در پایان گفت: امسال در رویداد TGC، محصولات خاورمیانه نیز پذیرفته شده و تلاش می‌کنیم جایزه این رویداد را بین‌المللی کنیم چرا که این رویداد از نظر فرآیند داوری، کلاس برگزاری و مبلغ جایزه از همه رویدادهای مشابهی که در منطقه برگزار می‌شود یک سر و گردن بالاتر است و ما باید پیشروی این عرصه در منطقه خاورمیانه شاخص باشیم.