فین‌تک‌ها سهم‌شان را از بانک‌ها می‌گیرند

فین‌تک‌ها سهم‌شان را از بانک‌ها می‌گیرند
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷

قائم مقام کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با بیان این‌که پرداخت الکترونیک و اتصال در نظام پرداخت یکی از حلقه‌های زنجیر تجارت الکترونیکی است، گفت نیاز است تا فناوری‌های مالی مورد توجه بیشتری قرار بگیرند.

به گزارش گرداب، جعفر محمدی -قائم مقام کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران- با بیان این‌که پرداخت الکترونیکی و اتصال در نظام پرداخت یکی از حلقه‌های زنجیر تجارت الکترونیک است، گفت: این حلقه اگر مفقود باشد می‌تواند باعث از هم گسسته شدن زنجیره تجارت الکترونیک شود. واقعیت این است که در کشور ما ابزارهای پرداخت الکترونیک متناسب با تجارت الکترونیک رشد نکرده‌اند.

وی با بیان این‌که وضعیت کیف پول الکترونیک در کشور ما هنوز مشخص نیست، اظهار کرد: فناوری‌های بسیار جدیدتر مالی نیز همچنان در کشور ما هنوز مغفول مانده است ضمن این‌که پرداخت‌های اتوماتیک نیز در کشور ما وجود ندارد، به همین دلیل اشکال دیگر پرداخت مانند پرداخت‌های اپراتوری توانسته‌اند رشد بسیار زیادی داشته باشند که همین مساله می‌تواند باعث ایجاد انحصارها و مشکلاتی شود.

قائم مقام کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران ادامه داد: واقعیت این است که تسهیلات مالی در کشور ما گران است و نظام پولی و مالی ما مجبور است برای وامی که می‌دهد سود دریافت کند. در این فضا نیاز است تا فناوری‌های مالی مورد توجه بیشتری قرار بگیرند، مخصوصا که این فناوری‌ها برای رشد کسب و کارهای الکترونیکی ضروری است.

محمدی با بیان این‌که رشد و توسعه فناوری‌های مالی می‌تواند در نهایت باعث افزایش کنترل و نظارت ما بر شبکه مالی باشد، اظهار کرد: ما به جای این‌که با چند صد هزار موجودیت مالی و پولی سروکار داشته باشیم که هر کدام پرداخت‌های اختصاصی خودشان را داشته باشند، از طریق فناوری‌های مالی می‌توانیم یکسری موجودیت مشخص و محدود داشته باشیم که از طریق آن‌ها فرآیندها را استاندارد کنیم.

وی با بیان این‌که نظام بانکی ما با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، گفت: فناوری‌های مالی به تدریج در حال سهم‌گیری از شبکه بانکی هستند که این می‌تواند باعث مسائلی برای بانک‌ها شود. امروزه برخی فناوری‌های مالی در بورس ارزشی معادل با برخی از بانک‌های کوچک دارد. این در حالی است که برخی تصور می‌کنند که برای کمک کردن به بانک‌ها باید جلوی رشد فناوری‌های مالی را بگیرند.

فین‌تک‌ها (FinTech) یا فناوری‌های مالی (Financial technology) در واقع صنعتی در فضای اقتصادی هستند که به کمپانی‌هایی اشاره دارد که با کاربرد تکنولوژی تلاش می‌کنند خدمات مالی را کارآمدتر کنند. در فناوری‌های مالی خدمات مالی با استفاده از فناوری‌های نوین به روشی متفاوت از آنچه تاکنون بوده به کاربران ارائه می‌شود. بنابراین فین‌تک‌ها تنها شامل شرکت‌های کوچک نمی‌شوند بلکه شامل بسیاری از مجموعه‌های بزرگی که خدمات مالی را ارائه می‌دهند، هم می‌شود. در واقع فین‌تک‌ها طیف وسیعی از شرکت‌ها و کسب‌وکارها را دربرمی‌گیرند که ممکن است مرحله استارت‌آپی را رد کرده باشند.