اقدام جدی اتحادیه اروپا برای مقابله با حملات سایبری

اقدام جدی اتحادیه اروپا برای مقابله با حملات سایبری
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷

بانک مرکزی اروپا (ECB) به تازگی با انتشار چارچوب و اساس نامه جدیدی قصد دارد آمادگی بانک های اتحادیه اروپا را در قبال حملات سایبری بسنجد و به تقویت قوای دفاعی آنها بپردازد.

به گزارش گرداب، در سالهای اخیر که حملات سایبری به شدت رشد کرده است، موسسه‌های تحقیقاتی و تحلیلی بسیاری در جهان هشدار داده اند که سال ۲۰۱۸، سال حملات سایبری و بدافزاری به سازمان‌های بزرگ، شرکت‌ها و نهادهای دولتی در جهان خواهد بود.

حالا بانک مرکزی اروپا (ECB ) در راستای تقویت و افزایش قدرت دفاعی بانکهای اتحادیه اروپا و موسسات مالی و اعتباری این کشورها در برابر حملات سایبری، بدافزاری و باج افزاری اعلام کرده که قصد دارد با معرفی و ایجاد یک چارچوب و با همکاری متخصصان فناوری و اطلاعات فعال در حوزه امنیت سایبری و هکرهای سفید، سیستم بانکی اتحادیه اروپا را به طور اساسی در قبال حملات سایبری تقویت کند.

این چارچوب اروپایی که به منظور مقابله با تهدیدات سایبری اندیشیده و طراحی شده است، قرار است بعنوان نخستین برنامه جدی اروپا برای افزایش قوای دفاع سایبری خود در ماه جاری میلادی منتشر شود و میزان آمادگی و نحوه مقابله بانک های دولتی، خصوصی، تالار بورس و سهام و همچنین موسسات مالی و اعتباری را بسنجد و در نهایت، به افزایش قوای دفاعی در برابر حملات سایبری بینجامد.  

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بد افزارها، باج ‌افزارها و حملات DDOS از جمله تهدیدهای امنیتی بودند که از سال ۲۰۱۶ کاربران فضای مجازی را در معرض خطر حملات سایبری قرار داده‌اند و موجب لو رفتن اطلاعات شخصی و محرمانه آنها شده است. طبق آمار، حملات سایبری در سال گذشته ۲۰۱۷ میلادی نیز به اوج خود رسیده و حالا خبر اینکه قرار است در سال‌های آتی اوضاع از این که هست هم نابسامان تر شود، بسیار نگران کننده به نظر می رسد.

همانطور که در اخبار گذشته اشاره شده است، سالانه بانک‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی بزرگی در سراسر جهان متحمل خسارات و آسیب‌های جبران ناپذیری می‌شوند که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به حمله سایبری به شرکت مالی اکوئیفاکس در آمریکا، سازمان بهداشت و سلامت در انگلستان، وزارت های دفاع و امور خارجه بسیاری از کشورها، شرکت حسابرسی دیلویت (Deloitte) در آمریکا اشاره کرد.

بنابراین می‌توان گفت خطر حملات سایبری در کمین تمامی افراد، کاربران و شرکت های کوچک و بزرگ در جهان است و دیگر نمی توان ادعا کرد که کسی از گزند و خطرات حملات سایبری در امان است.

حمله سایبری توسط بدافزار واناکرای (WannaCry) به طور قطع یکی از مهلک‌ترین حملاتی است که در طول سالهای اخیر صورت گرفته است.

حملاتی که بدافزار واناکرای در سال گذشته به کشورها، سازمانها و شرکتهای بسیاری کرد، خسارات جبران ناپذیر بسیاری را برای آنها برجای گذاشت. به تازگی نیز ویروس رایانه‌ای و بدافزار "خرگوش بد" سر و صدای بسیاری به راه انداخته است و به شرکت‌ها و بانک‌ها و موسسات کوچک و بزرگی در کشورهای مختلف بخصوص در اروپا حمله کرده و اطلاعات محرمانه آنها را به سرقت برده است.