مذاکرات وراینت برای خرید شرکت جاسوسی سایبری اسرائیلی

مذاکرات وراینت برای خرید شرکت جاسوسی سایبری اسرائیلی
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷

شرکت فناوری آمریکایی وراینت (Verint Systems)، پیشنهاد خرید شرکت تولیدکننده تجهیزات جاسوسی و نظارت سایبری اسرائیلی، ان‌اس‌او (NSO) را به مبلغ 1 میلیارد دلار مطرح کرده است.

به گزارش گرداب، شرکت فناوری آمریکایی وراینت (Verint Systems)، پیشنهاد خرید شرکت تولیدکننده تجهیزات جاسوسی و نظارت سایبری اسرائیلی، ان‌اس‌او (NSO) را به مبلغ 1 میلیارد دلار مطرح کرده است.

ان‌اس‌او معمولاً به‌عنوان فروشنده عمده برخی تجهیزات نظامی مثل سیستم‌های نظارتی به سازمان‌های امنیتی شناخته می‌شود. بر اساس برخی ادعاهای مطرح‌شده، این شرکت ابزار دولت‌ها برای جاسوسی از شهروندان کشورهایشان را فراهم می‌کند. پیشنهاد یادشده در حالی مطرح‌شده است که سهام شرکت وراینت در بازار بورس نزدک (Nasdaq)، حدود 2.8 میلیارد دلار تخمین زده شده است.

بر اساس اظهارات سخنگوی شرکت وراینت، شریک تجاری این شرکت، به نتیجه رسیدن مذاکرات، فرانسیسکو پارتنرز (Francisco Partners) و وراینت، در مالکیت ان‌اس‌او شریک خواهند شد. با وجود گمانه‌زنی‌های متعدد رسانه‌ها در این مورد، مالکان شرکت اسرائیلی، شالو هولیو (Shalev Hulio) و امری لاوی (Omri Lavie)، از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده‌اند.

وال‌استریت ژورنال در سال 2016، طی گزارشی مدعی شد که طرف اسرائیلی این معامله، به دولت‌های خارجی در راستای جاسوسی سایبری از شهروندانشان کمک می‌کند. در پی انتشار این خبر و شکل‌گیری گروه‌های تحقیقاتی در این حوزه، گزارش‌هایی از کشف نرم‌افزارهای جاسوسی ان‌اس‌او در تلفن همراه برخی فعالان حقوق بشر اماراتی منتشر شد. این در حالی است که مدیران این شرکت اسرائیلی در آن برهه از این اتفاق ابراز بی‌اطلاعی کردند و مدعی شدند که مسئول نحوه استفاده دولت‌ها از محصولاتشان نیستند.

فرانسیسکو پارتنرز سال 2014، شرکت اسرائیلی یادشده را به مبلغ 100 میلیون دلار خریده بود.

وراینت در حال حاضر مالک بیش از 10 هزار موسسه و شرکت مختلف در حدود 180 کشور دنیا است.