مرکز افتا هشدار داد؛

اپراتورهای ارتباطات ماهواره ای در خطر حمله جاسوسی سایبری

اپراتورهای ارتباطات ماهواره ای در خطر حمله جاسوسی سایبری
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۷

مرکز مدیریت راهبردی امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات (افتا) با اعلام گزارشهای جهانی از هک ماهواره های فضایی، نسبت به حمله جاسوسی سایبری به اپراتورهای ارتباطی ماهواره ای هشدار داد.

به گزارش گرداب، مرکز افتای ریاست جمهوری اعلام کرد: بر اساس گزارش های منتشر شده، اخیرا ماهواره های فضایی مورد هدف هکرهایی قرار گرفته اند. طبق گفته سایمنتک (Symantec) ،یک گروه ناشناخته تلاش کرده است طی یک حمله جاسوسی سایبری، به اپراتورهای ارتباطی ماهواره ای نفوذ کند.

هکرها در این حمله به سیستم ماهواره دست پیدا کرده و توانایی آسیب رسانی به آنرا داشته اند، اما در این حمله، هدف آنها جمع آوری اطلاعات بوده است و در آینده امکان نفوذ دوباره وجود دارد.

گروه Symantec در گزارشی اعلام کرد که این گروه هک که Thrip نام گرفته است، در گذشته یک شرکت ارائه دهنده تصویربرداری جغرافیایی، یک پیمانکار دفاعی و سه اپراتور مخابراتی مستقر در آسیای جنوب شرقی را نیز مورد هدف قرار داده است. گروه Thrip از سال ۲۰۱۳ فعال بوده است.

این گروه تحقیقاتی امنیتی در ماه ژانویه زمانی متوجه این حملات شد که نرم افزار امنیتی این شرکت یک هشدار در یک اپراتور بزرگ مخابراتی در آسیای جنوب شرقی دریافت کرد.

برای جلوگیری از شناسایی، Thrip از ترکیبی از نرم افزارهای مخرب و ابزارهای مشروع سیستم مایکروسافت مانند PowerShell برای سرقت رمز عبور و اطلاعات حساس از رایانه های هدف استفاده کرده است.

در موج اخیر حملات، Thrip روی جمع آوری داده ها از شرکت های مستقر در ایالات متحده و آسیای جنوب شرقی متمرکز شد.

گروه تحقیقاتی سایمنتک هشدار داد که انگیزه این گروه جاسوسی است، اما با توجه به علاقه این گروه در به خطر انداختن سیستم های عملیاتی، ممکن است موضع تهاجمی تر را نیز اتخاذ کند.

این حملات اولین حملاتی نیستند که ماهواره های فضایی را مورد هدف قرار داده باشند. در سال ۲۰۱۱ دو ماهواره نیز تحت تاثیر قرار گرفتند و در سال ۲۰۱۴ شبکه ماهواره یک سازمان هواشناسی نیز مورد حمله قرار گرفت.