دسترسی آزاد به اطلاعات، گام اول در شفافیت سازی است

دسترسی آزاد به اطلاعات، گام اول در شفافیت سازی است
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۷

صبح امروز آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه حالا خورشید حضور یافت و درباره دو طرح رجیستری و دولت الکترونیک توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش گرداب، آذری جهرمی در ابتدا ضمن اشاره به طرح دولت الکترونیک آن را ابزاری برای شفافیت دانست که با اصلاح فرآیندها، زندگی مردم را ساده تر می کند. وزیر ارتباطات در این خصوص گفت: برای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی، دولت الکترونیکی چاره ساز است. در دولت یازدهم و دوازدهم، زیرساخت دولت الکترونیکی فراهم شده است و مردم هم آماده استفاده از این خدمات هستند. سیستم دسترسی آزاد به اطلاعات، گام اول در شفافیت سازی است. شفاف‌بودن سخت است و فرآیندی طولانی می‌طلبد. عدم شفافیت برای پوشش‌گذاشتن بر تخلفات نیست؛ در برخی مواقع سوء مدیریت و  عدم مدیریت کارها نیز نقش دارد.

وی افزود: سوالات متعددی از بخش های دولتی پرسیده شده که بخشی جواب دادند و بخشی هنوز عادت ندارند جواب دهند. خود من در مجموعه ام چالش دارم و سوالاتی که پرسیده می‌شود را به زیرمجموعه ها ارجاع می دهم اما برایشان سخت است جواب دهند. این فرآیند فشار، گزارش، پیگیری و در واقع ممارست دولت را می خواهد و یک شبه همه چیز شفاف نمی شود. من در رابطه  با مجموعه خودم که بحث شفاف سازی را پیگیری می کنیم، میزان پایبندی به سیستم آزاد دسترسی به اطلاعات درصدیش قابل قبول نیست. میزان پایبندی به سیستم دسترسی آزاد به اطلاعات در وزارت ارتباطات حدود ۶۷ درصد است یعنی ۶۷ درصد در وزارت ارتباطات به سوالات پاسخ داده شده است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: یک سوال از ما این است که پهنای باند اینترنت را با چه قیمتی خریداری و با چه قیمتی به کاربران می‌فروشیم. شخصی که این سوال را پرسیده و شخصی که می خواهد به این سوال پاسخ دهد می داند که چه فرآیندی پشت آن است. طبیعتا پاسخ به این سوال سخت است اما من اصرار کردم و گفتم در این باره اطلاعات را منتشر و دلایلش را نیز ذکر کنید. من اعتقاد دارم این فشار نهایتش باعث اصلاح خواهد شد.

آذری جهرمی در خصوص طرح رجیستری گفت: یکی از دستاوردهای دولت یازدهم و دوازدهم در رابطه با بحث دولت الکترونیک، طرح رجیستری است؛ قبل از اجرای طرح رجیستری، ۹۵ درصد تلفن همراه به صورت قاچاق وارد کشور می‌شد که امروز این قاچاق را نداریم. گوشی ۳.۵ میلیونی الان ۸.۵ میلیون شده و عده‌ای اصرار دارند بگویند به خاطر طرح رجیستری است، در حالی که هیچ ربطی ندارد و این پروژه تخریب طرح ضد قاچاق است چون عده‌ای از آن نفع می‌برند. این عده با صراحت نمی‌گویند «مرگ بر شفافیت»، بلکه گرانی‌ها را به گردن آن می‌اندازند. عده‌ای نیز در بازار موبایل به خاطر منافع شخصی خود با شفاف‌سازی مقابله می‌کنند. در بازار موبایل، فقط بخش مقابله با قاچاق بر عهده وزارت ارتباطات بوده و کنترل قیمت وظیفه ما نیست. برخی می‌گویند رجیستری واردات گوشی را کاهش داد اما براساس آمار می‌گویم که پس از رجیستری، گوشی بیشتری به کشور وارد شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص گوشی های توقیف شده گفت: ۷۲۰ هزار دستگاه موبایل توقیف شده که ۱۲۰ هزار مورد آن توقیف قضایی و ۶۰۰ هزار مورد نیز در بخش گمرک است. ۱۶ شرکت در واردات گوشی تخلف کردند که عوامل آن توسط دستگاه قضایی بازداشت شدند.

آذری جهرمی ادامه داد: ما یک پرونده ای را در دست بررسی داریم که این یک پرونده بزرگ تخلف در ارزش افزوده است. آن ها یک باند هستند.  ظرف یکی دو هفته آینده اطلاعات آن را منتشر میکنیم و شفاف سازی خواهیم کرد. این فرایند نیاز به ممارست و حرکت گام به گام دارد.

وزیر ارتباطات در خصوص تکمیل دولت الکترونیک گفت: در طرح دولت الکترونیک،  فقط همکاری بخش های مختلف دولت کافی نیست و برای سهولت کسب و کار، باقی بخش ها نیز باید همکاری کنند. 27 درصد نیازمندی ها در دولت الکترونیک مربوط به قوه قضاییه است. اولین بخشی که فرایند دولت الکترونیک را اغاز کرده و بسیار هم موفق بوده پلیس +10 است. دستگاه قضایی، سازمان امور مالیاتی، نیروی انتظامی، روزنامه رسمی، شهرداری ها، بانک مرکزی، وزارت علوم، بیمه غایبین طرح دولت الکترونیک هستند.

آذری جهرمی در پایان در خصوص حواشی اخیر و تصویر منتشر شده از او با شلوار جین گفت: من همه کارهای خود را بین مردم انجام می دهم و سعی میکنم بین مردم باشم اما یکی از راه هایی که بخواهیم طرحی را خراب کنیم این است که تگ منفی روی آن بزنیم. رئیس کمیته المپیک با من تماس گرفتند و گفتند از ایشان (کیمیا علیزاده) قدردانی کنید که روحیه اش حفظ شود. قرار شد به دفتر من بیایند. از قضا من آن روز کوه بودم و وقتی رسیدم ایشان را دیدم. من در این دیدار با لباس معمولی بودم. قرار نبود این موضوع رسانه ای شود و عکس این دیدار از به صورت اتفاقی منتشر شد. مسئولین باید بین مردم باشند، کسی هم که بین مردم می‌آید روی او تگ منفی نگذاریم.