نجات دریاچه ارومیه با تحول دیجیتال امکان پذیر است

نجات دریاچه ارومیه با تحول دیجیتال امکان پذیر است
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۷

وزیر ارتباطات با بیان این که تحول دیجیتال می تواند دریاچه ارومیه را نجات دهد، تاکید می‌کند که مردم فواید اصلی دیجیتال و تحولات آن را نمی‌دانند وگرنه هر روز هوشمندسازی در عرصه‌های مختلف از جمله کشاورزی را مطالبه می‌کنند.

به گزارش گرداب، «محمد جواد آذری جهرمی» در برنامه اولدوز شبکه آذربایجان حضور پیدا کرد و به کار گیری فناوری‌های نوین در حوزه آبیاری کشاورزی را بسیار مفید دانست به طوری که 35 درصد صرفه جویی در مصرف آب به همراه خواهد داشت. او از دیگر پروژه‌های ادغامی حوزه کشاورزی و فناوری نیز صحبت به میان آورد:

«وزیر کشاورزی هم سه پروژه مهم در دست اجرا دارد که یکی از آن ها تحول دیجیتال است. البته این بدون همکاری مردم اتفاق نمی افتد. اگر کشاورزان بدانند با تحولات دیجیتال چقدر به مردم خود کمک می کنند، قطعا بیشتر به این موضوع توجه نشان می دهند. البته همکاری مردم نیاز به برنامه ریزی از سوی ما دارد. کشاورز نیاز به منابع مالی دارد تا بتواند آبیاری زمین های خود را هوشمند سازد و تلاش ما این است که منابع مالی آن را تامین کنیم.»

جهرمی اقداماتی هماهنگ با وزارت نیرو را فراموش نکرد و تایید کرد که به زودی همه کنتورهای کشور به طور کامل هوشمند می‌شود. به گفته او هوشمندسازی کل کنتورهای خانگی یعنی ۶ هزار مگاوات صرفه جویی در مصرف برق.

وزیر ارتباطات کشورمان همچنین درباره رشد شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان گفت و سیاست‌ۀای ناقص در کشور در قبال آنها را یک چالش عنوان کرد:«گروهی موافق و گروهی مخالف توسعه شبکه های اجتماعی هستند. چه زمانی می توان درخصوص خط مشی‌ها تصمیم گرفت؟ زمانی که سیاست های کشور درخصوص رسانه های نوین مشخص شود. اینکه یک رسانه در فضایی رشد کند و بعد فیلتر شود، یک چالش است. البته وزارت‌ارتباطات درباره این سیاست‌ها تصمیم‌گیرنده نیست.» او باور دارد که باید موانع خودتحریمی را از برابر ایران برداریم.

جهرمی در سخنرانی افتتاحیه الکامپ امسال نیز به موضوع مصرف بی رویه آب و هدر رفتن بخش اعظمی از مایه حیات در حوزه کشاورزی اشاراتی کرده بود و از دغدغه خود نسبت به این موضوع گفته بود. او بارها در محافل مختلف تاکید کرده که آبیاری هوشمند و استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه کشاورزی می‌تواند هم این صنعت را بهبود ببخشید و هم از مصرف بی رویه آب جلوگیری کند.

کارشناسان درباره نجات دریاچه ارومیه به وسیله فناوری‌های مختلف نیز اظهارات گوناگونی تاکنون داشته‌اند. به عنوان مثال «اسماعیل حبیبی» رئیس پژوهشکده نانوفناوری دانشگاه ارومیه معتقد است که «با استفاده از نانو می‌توان ساختارهای هیدروژلی ساخت که چندین برابر وزن خود آب جذب کرده و حجیم می‌شوند و آن را به‌مرور زمان پس می‌دهند و علاوه بر آن کمک شایانی به‌منظور کاهش مصرف آب کشاورزی می‌کند، در نتیجه می‌توان بدون صدمه به طرح‌های احیای دریاچه ارومیه به کشاورزی استان رونق داد.»