بررسی وضعیت نرخ‌گذاری بسته‌های اینترنت موبایل

بررسی وضعیت نرخ‌گذاری بسته‌های اینترنت موبایل
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۳۹۷

در پی اعتراض کاربران به تغییر نرخ بسته‌های روزانه و شبانه اینترنت موبایل، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از بررسی و پیگیری وضعیت نرخ‌گذاری بسته‌های اینترنت اپراتورها خبر داد.

به گزارش گرداب، چندی است که کاربران تلفن همراه به دلیل تغییر نرخ بسته‌های ترکیبی اینترنت موبایل (بسته های روزانه و شبانه) که‌ توسط اپراتورها ارائه شده است و به نوعی گران شدن بسته ها، نارضایتی خود را در شبکه‌های اجتماعی به وزیر ارتباطات اعلام می‌کنند.

نارضایتی مشترکان موبایل از محدودیت بسته های اینترنت

کاربران تلفن همراه می گویند که اپراتورها در تعریف مدل جدید بسته‌های اینترنت خود، آنها را مجبور به خرید بسته‌های ترکیبی می‌کنند و کاربر مجبور است در کنار اینترنت روزانه، اینترنت شبانه نیز دریافت کرده و هزینه ای برای هر دو زمان پرداخت کند.

به بیان دیگر تعریف مدل جدید بسته های ترکیبی اینترنت موبایل باعث شده تا کاربر حق انتخاب دیگری با همان قیمت، نداشته باشد و برای حجم شبانه اینترنت که تا پیش از این از سوی اپراتورها رایگان ارائه می شد، به ناچار هزینه پرداخت کند که این مساله افزایش قیمت اینترنت مصرفی را به دنبال دارد.

این درحالی است که سال گذشته، اپراتورها در تعریف بسته های خود، بسته های اینترنت شبانه نامحدود ارائه می دادند که با رضایت کاربران همراه بود.

آن زمان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ابلاغیه‌ای، اپراتورها را ملزم به تغییر و حذف برخی از بسته‌هایشان کرد و اپراتورها مجبور شدند با تغییر برخی از بسته‌ها، بسته های نامحدود شبانه خود را نیز حذف کنند. اما به رغم اعتراض کاربران شب زنده دار که از اینترنت رایگان شبانه برای دانلود فیلم‌ و سریال استفاده می‌کردند، رگولاتوری تاکید کرده بود که بسته‌های ترکیبی اینترنتی شبانه که عمدتا از ساعت ۲ شب تا ۷ صبح برای کاربران رایگان هستند، یا بسته‌هایی که صرفا برای شب ارائه می‌شوند و کاربر باید پول جداگانه‌ای برای آنها بپردازند جایگاهی در مقررات ندارند و باید حذف شوند.

اما هم اکنون مشکلی که اعتراض کاربران را به همراه داشته این است که اپراتورها برای تمام بسته ها در کنار نرخ روزانه، گیگ شبانه هم اضافه کرده و کاربر مجبور است برای خرید بسته، حتی اگر نخواهد از اینترنت شبانه استفاده کند، پول آن را بپردازد.

وزیر ارتباطات: پیگیری می کنم

چندی پیش محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با اعتراض کاربران از نحوه تعریف بسته های جدید اینترنت موبایل گفت: «این موضوع را شنیده ام اما هنوز به صورت کامل آن را پیگیری نکرده ام. اما به محض مشخص شدن موضوع آن را اطلاع رسانی خواهم کرد.»

وی پیش‌تر نیز گفته بود که ارائه‌ بسته‌های ترکیبی شبانه و روزانه توسط اپراتورها ممنوع شده و دیگر نباید ارائه شوند.

معاون وزیر ارتباطات: به اپراتورهای متخلف تذکر می دهیم

در ادامه پیگیری این موضوع و با توجه به اینکه تغییری در مدل قیمت گذاری بسته های اینترنت موبایل از سوی اپراتورها ایجاد نشده است، حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اظهار داشت: رگولاتوری این موضوع را رصد می‌کند و اگر فروش اینترنت، خلاف تعرفه اعلام شده و خلاف مقررات باشد، با آن برخورد و اعمال قانون خواهد کرد.

وی در پاسخ به اینکه چرا اپراتورها در قیمتگذاری بسته های اینترنت، کاربران را مجبور به خرید اینترنت شبانه در کنار روزانه می کنند، ادامه داد: تاکنون مدل بسته های اینترنت اپراتورهای موبایل به گونه ای بود که بسته های ترکیبی با قیمتهای کم و یا حجم رایگان به کاربران پیشنهاد می شد تا کاربر تشویق به استفاده شود. اما باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که هم اکنون آیا اپراتورها حق انتخاب را از کاربر گرفته اند و یا خیر.

معاون وزیر ارتباطات با تاکید براینکه این موضوع را بررسی می‌کنیم و درصورتی که اپراتور حق انتخاب را از مردم گرفته باشد به آنها تذکر و اخطار می دهیم، خاطرنشان کرد: موضوع توسط معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری مورد بررسی قرار می گیرد و اگر لازم بود، بسته های اینترنت اپراتورها اصلاح خواهد شد.

فلاح جوشقانی با بیان اینکه معمولا مایل نیستیم که اپراتورها با بسته های ترکیبی اینترنت، مردم را به شب بیداری سوق دهند، اضافه کرد: حتی در مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، هدف غیرمستقیم ما از لغو فروش اینترنت حجمی این بود که میل به بسته های شبانه که کاربران مجبور بودند به خاطر رایگان و ارزان بودن، از آن استفاده کنند، کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه در مصوبه اینترنت غیرحجمی، مردم بر مبنای اتصال، در هر ساعتی از شبانه روز امکان استفاده از خدمات اینترنت ثابت را خواهند داشت، گفت: این موضوع را در اینترنت موبایل هم بررسی خواهیم کرد. باید اپراتورهای موبایل حق انتخاب را به مشترک بدهند و در کنارش می توانند آپشن هایی برای اینترنت شبانه هم دراختیار کاربر بگذارند.

به تازگی نسترن محسنی معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در مصاحبه ای گفته است که « در مقررات چیزی به عنوان تقسیم شبانه و روزانه نداریم؛ در واقع اگر تعرفه‌ای اعلام شده، برای همه‌ ساعات شبانه‌روز یکسان است و چنین تقسیم‌بندی نداریم.البته فروش بسته به این صورت که بخشی از حجم مخصوص شب و بخشی از آن مخصوص روز باشد، خلاف مقررات نیست بلکه باید میزان تعرفه در تمام شبانه‌روز به یک میزان باشد.»

از سوی دیگر قرار براین است که با اجرای طرح آزادسازی تعرفه‌های اینترنت، اپراتورها بتوانند برای ساعاتی که پیک ترافیکی پایین است، پیشنهادهای ارزان‌قیمت‌تری به مشترکان خود ارائه دهند.