هشدار در رابطه با مخاطرات درهم‌تنیدگی اجرای پروژه‌های فضایی

هشدار در رابطه با مخاطرات درهم‌تنیدگی اجرای پروژه‌های فضایی
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷

معاون فناوری سازمان فضایی ایران، فضا را زمینه‌ای برای اتحاد کشورها دانست و گفت: علی‌رغم تنیدگی فعالیت‌های فضایی میان کشورها، باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که وابستگی در این زمینه به حداقل برسد.

به گزارش گرداب، دکتر سرادقی امروز در کارگاه آشنایی با فناوری فضایی و توانمندی‌های فضایی کشور با اشاره به هفته جهانی فضا افزود: در این هفته سعی می‌شود تا از طریق آسمان، کشورها با یکدیگر متحد شوند.

وی دلیل این امر را همکاری‌های زیاد میان کشورها در اجرای پروژه‌های فضایی نام برد و یادآور شد: کمتر کشوری را در دنیا می‌توان یافت که همه فرآیندهای ساخت و پرتاب یک ماهواره اعم از طراحی و ساخت، ایجاد ایستگاه فضایی، پرتابگر و کاربرد ماهواره‌ها را به تنهایی انجام دهد.

سرادقی با تاکید بر اینکه امریکا ماهواره‌های خود را با پرتابگرهای روسی پرتاب می‌کند، اظهار کرد: تحقیقات فضایی در هم‌تنیدگی‌های زیادی دارد و از این رو لازم است تا برای ایجاد زیرساخت‌های پایدار در حوزه فضایی، دقت زیادی صورت گیرد تا بتوانیم وارد عرصه‌های فضایی شویم.

معاون سازمان فضایی نسبت به درهم تنیدگی فعالیت‌های فضایی هشدار داد و یادآور شد: وابستگی کشورها به یکدیگر به شدت می‌تواند آسیب‌پذیر باشد.

وی نمونه بارز آن را آسیب در ایستگاه بین‌المللی دانست و در این باره توضیح داد: در ایستگاه فضایی ماژول‌های مختلفی است که برای کشورهایی چون آمریکا و روسیه اختصاص دارد و اخیرا ماژول سمت کشور روسیه دچار نشست شده است.

وی دلیل این امر را خرابکاری یکی از زنان حاضر در تیم فضانوردی کشور آمریکا دانست و یادآور شد: این فرد به دلیل مشکلات روحی اصرار به بازگشت به زمین داشته است، از این رو از کشور روسیه درخواست شد تا با ارسال سفینه‌ای این فرد را به زمین بازگرداند؛ ولی کشور روسیه تقاضای واریز 40 میلیون دلار را کرده است که این زمینه بحث‌های سیاسی زیادی را فراهم کرده است.

سرادقی خاطرنشان کرد: از این رو وابستگی در حوزه فناوری‌های فضایی می‌تواند برای کشورها مخاطره‌آمیز باشد، ضمن آنکه با ایجاد این درهم تنیدگی می‌توان از داشته‌های سایر کشورها بهره‌مند شد.

معاون سازمان فضایی تاکید کرد: در این راستا توصیه می‌شود که کشور بتواند به کل زنجیره‌های فناوری‌های فضایی در عالی‌ترین سطح دسترسی داشته باشد.