موقعیت مکانی کاربران اینستاگرام در اختیار فیس‌بوک

موقعیت مکانی کاربران اینستاگرام در اختیار فیس‌بوک
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷

اینستاگرام در حال آزمایش یک سیستم جدید است که موقعیت مکانی کاربران خود را با فیس‌بوک به اشتراک می‌گذارد و فیس‌بوک از موقعیت مکانی کاربران باخبر خواهد شد.

به گزارش گرداب، اینستاگرام در حال آزمایش تنظیم جدیدی است که به کمک آن می‌تواند داده‌های مربوط به موقعیت کاربر را با فیس‌بوک به اشتراک بگذارد. این یعنی حتی در صورت عدم استفاده از اپلیکیشن فیس‌بوک، تصویر تقریبا کاملی از تحرکات کاربر در اختیار این شرکت قرار خواهد گرفت. نخستین بار پژوهشگری به نام جین وانگ از وجود چنین تنظیمی باخبر شد. این گزینه ظاهرا در تنظیمات حریم شخصی اینستاگرام قرار گرفته است و جزئیات تاریخچه‌ی مکان کاربر را در خود نگهداری می‌کند.

تنظیمات یادشده به‌طور مشخص می‌گوید که تاریخچه موقعیت به محصولات فیس‌بوک از جمله اینستاگرام و مسنجر امکان می‌دهد تا تاریخچه مکان‌های دقیق دریافت‌شده را از طریق سرویس‌های مکانی روی دستگاه کاربر بسازد و از آن استفاده کند. این ویژگی از ردیابی جی‌پی‌اس استفاده خواهد کرد تا حتی در صورت عدم استفاده از اپلیکیشن، موقعیت کاربران اینستاگرام را تعیین کند.

جین وانگ در توئیت خود نوشت: «هنگامی که تاریخچه مکان فعال باشد، فیس‌بوک در فواصل معین موقعیت دقیق فعلی شما را حتی در صورت ترک اپلیکیشن به تاریخچه‌ی مکان اضافه خواهد کرد. شما می‌توانید هر زمان که بخواهید تاریخچه مکان را در تنظیمات موقعیت اپلیکیشن غیرفعال کنید. هنگامی که این تنظیم خاموش شود، فیس‌بوک افزودن اطلاعات تازه را به تاریخچه مکان شما که قابل مشاهده در تنظیمات مکان است، متوقف خواهد کرد. فیس‌بوک می‌تواند همچنان تازه‌ترین موقعیت دقیق شما را دریافت کند. در نتیجه می‌توانید برای مثال، محتوایی را پست کنید که با مکان شما برچسب‌گذاری شده است.»

پس از همه این تفاسیر، بایدگفت هر چه باشد اینستاگرام محصول فیس‌بوک است. افزودن چنین تنظیمی، غیرمنتظره به‌نظر نمی‌رسد. کناره‌گیری اخیر بنیان‌گذاران اینستاگرام از سمت‌هایشان و انتصاب آدام موسری به‌عنوان مدیر جدید این شبکه اجتماعی موجب شده است که شکاف موجود بین دو اپلیکیشن بیش از پیش پر شود. هنوز نمی‌توان گفت که تاریخچه‌ی مکان اصلا در نهایت منتشر خواهد شد یا خیر. با این حال، یکی از سخنگویان فیس‌بوک در گفتگو با خبرگزاری تک‌کرانچ تایید کرد که این تنظیم یکی از چندین قابلیتی محسوب می‌شود که هم‌اکنون در دست توسعه است.

گفتنی است، دو بنیانگذار اینستاگرام، کوین سیستروم و مایک کریگر پس از تلاش‌های بی بدیل خود برای تبدیل کردن این شبکه اجتماعی به ارزشمندترین خرید فیس‌بوک، از سمت مدیریت اینستاگرام استعفا دادند. کمپانی فیس‌بوک هم با گذشت یک هفته از این ماجرا برای برقرار کردن روال عادی در کار شبکه اجتماعی اینستاگرام مدیر جدید آن را انتخاب کرد. کمپانی یاد شده آدام موسری یکی از پیشکسوتان شبکه‌های اجتماعی را به عنوان مدیر جدید اینستاگرام معرفی کرد.