کشف نسل جدید ویروس استاکس‌نت

کشف نسل جدید ویروس استاکس‌نت
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۷

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در نشست خبری به مناسبت هفته پدافند غیرعامل اعلام کرد که نسل جدیدی ار ویروس استاکس‌نت کشف شد که البته فعال نبودند.

به گزارش گرداب، سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در نشست خبری که به مناسبت هفته پدافند غیر عامل و در آستانه سالروز صدور فرمان تشکیل این سازمان از سوی مقام معظم رهبری برگزار شد، در رابطه با اهداف تشکیل سازمان پدافند غیر عامل کشور اظهار داشت: ما با توجه به اینکه اکنون 15سال از تشکیل سازمان پدافند غیر عامل می‌گذرد، اکنون وارد سال شانزدهم شده‌ایم در تمام این سالها سعی کردیم ماموریت‌های محول شده از سوی مقام معظم رهبری را مد نظر قرار دهیم و در جهت تحقق آنها تلاش کنیم، این مأموریت‌ها عبارتند از دیدبانی از تهدیدات موجود علیه کشور تشخیص این تهدیدات، هشدار دادن در خصوص این تهدیدات، کاهش آسیب‌پذیرایی‌های بخش‌های مختلف کشور در برابر این تهدیدات است که به دلیل متغیر بودن تهدیدات باید این اقدامات به طور مداوم انجام شود.

تهدید نظامی در انتهای لیست دشمن قرار دارد
وی ادامه داد: مورد بعدی مصون سازی یا امن سازی تمام زیرساخت‌های کشور در برابر تهدیدات و همچنین ایجاد آمادگی در برابر آنهاست، وظیفه بعدی که نتیجه موارد ذکر شده و مأموریت اصلی سازمان پدافند غیر عامل است، بازدارندگی و ارتقای پایداری در این سازمان تلاش کرده که به عنوان یک دستگاه حاکمیتی الگویی ایجاد کند بین همه نهادهای دولتی، نظامی و خصوصی برای بازدارندگی در برابر تهدیدات.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل در رابطه با تهدیدات نظامی علیه کشور گفت: دیده‌بانی از تهدیدات در بخش غیرنظامی از اصلی‌ترین و مهمترین اهداف و ماموریت‌های سازمان پدافند غیر عامل است، در تشخیص این تهدیدات دستگاه‌های مختلف گاهی همکاری خوب دارند و گاهی اختلاف نظر با ما دارند، امروز تهدید نظامی علیه کشور وجود ندارد و در واقع این تهدید در انتهای لیست گزینه‌های دشمن علیه کشور است. علت اینکه تهدید نظامی علیه کشور وجود ندارد، دو مورد عمده است، اول آنکه توسعه قدرت دفاعی در کشور به شکل گسترده صورت گرفته است و بعد از جنگ تحمیلی ما با یک استراتژی منسجم دفاعی حرکت کردیم و در این مسیر طرح ریزی و اجرای برنامه‌های دقیق تمام سلاح‌های مورد نیاز کشور را تولید کردیم و در این زمینه اتکا کاملا به درون است، که این نشان دهنده رشد فناورانه و قدرت تولید سلاح در کشور است.

مجبور شدیم برای ایجاد بازدارندگی تصاویر بخشی از شهرهای موشکی را منتشر کنیم
سردار جلالی ادامه داد: دلیل دوم این موضوع ایجاد استحکامات در حوزه پدافند غیر عامل است که مربوط به سازمان پدافند غیر عامل می‌شود. نمونه‌ای از اقدامات صورت گرفته در این زمینه ایجاد استحکامات موشکی با تشکیل شهرهای زیرزمینی موشکی هست که تا الان تصاویر بعضی از آنها به اجبار منتشر شده است و هدف از انتشار آن ایجاد بازدارندگی بود و اینکه دشمن مثل صدام دچار اشتباه محاسبه نشود. در مجموع با اقدامات صورت گرفته یک بازدارندگی برای نظام جمهوری اسلامی ایجاد شده است، که این امر مستلزم تداوم است و آمادگی و توسعه قدرت دفاعی موجب تعمیق آن می‌شود، تهدیدات غیر نظامیکه در سالهای اخیر شکل گرفته است، بعضا انفرادی و گاهی ترکیبی کار می‌کند. اولین آن جنگ اقتصادی است، به عنوان مثال در وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته می‌شود که از سلاح پول و ارز علیه یک کشور استفاده شود، مورد دوم تمرکز دشمن و تجمیع همه فشارها برای تحمیل اراده است که در آن استفاده از شبکه‌های بین‌المللی پولی و بانکی است که بسته‌های فشار را علیه ما تنظیم می‌کند، حوزه سوم ترکیب خدمات فناورانه با تهدیدات است به گونه‌ای که ما را به ظاهر ملزم می‌کند که از آن خدمات فناورانه استفاده کنیم اما به تهدیدات آن ممکن است توجه نشود، تهدیداتی که در این زمینه وجود دارد متشکل است از اشراف اطلاعاتی دشمن، نفی حاکمیت، کنترل و مدیریت و وابسته سازی ما است.

وی در همین زمینه افزود: به عنوان مثال ما چند وقت پیش یک سیستم دوربین مراقبتی را به آزمایشگاه بردیم و دو سوال را مطرح کردیم اول اینکه ایمپلنت سخت‌افزاری این سیستم چیست و دوم اینکه نرم‌افزار آن چطور کار می‌کند و همکاران ما در آزمایشگاه هم سخت‌افزار و هم نرم‌افزار آن را کنترل کردند ام در لایه نیمه افزار مشاهده شد که این سیستم به گونه‌ای عمل می‌کند که یک نسخه از تمام تصاویر را به یک آی پی می‌فرستد که مربوط است به دستگاه اطلاعاتی شرکت سازنده آن سیستم دوربین مراقبتی این موارد نشان می‌دهد که امثال آن حتما باید موشکافی شود و آن 5عنصر ذکر شده حتما در آنها بررسی شود. ما نمی‌خواهیم نفی فناوری کنیم اما اگر قرار شد از این سیستم‌ها استفاده شود باید این موارد رعایت شود، تهدید بعدی تهدیدات ترکیبی است در این نوع تهدید چند حوزه باهم ترکیب می‌شوند بخشی از آن عملیات روانی است که ابزار آن رسانه می‌باشد و مثلا در حوزه جنگ اقتصادی هدفشان نا امید کردن مردم است، بخش بعدی این نوع تهدید که عملیات دوم محسوب می‌شود از نوع شناختی است و در آن ذهن مخاطب را تغییر می‌دهند و منجر به این می‌شوند که مخاطب آنطور که آنها می‌خواهند تصمیم بگیرد. بخش بعدی این نوع تهدید در حوزه اقتصادی است، که البته در این حوزه ما خطاهایی داریم و 70 درصد عملیات شناختی دشمن برحوزه اقتصادی متمرکز شده است. بّعد بعدی این موضوع حوزه مردم محوری است و ابزار آن شبکه‌های اجتماعی می‌باشد ترکیب همه این موارد باهم که نیازمند یک مدیریت واحد در بالا است منجر به اقدامات امنیتی و آشوب می‌شود که یک طیف را تشکیل می‌دهد.

نباید به تهدیدات نگاه سیاسی داشت
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در خصوص چگونگی مقابله با این تهدیدات اظهار داشت: لازمه مقابله با این تهدیدات این است که یک درک درست از تهدید داشته باشیم و بعد اینکه نگاه سیاسی به این تهدیدات نداشته باشیم بلکه باید نگاهمان حاکمیتی باشد. در واقع برای اداره کشور باید از تهدید درک واحد داشته باشیم و بدون نگاه سیاسی شناختی دقیق و عملی از آن بدست آوریم. در مقابله با این تهدیدات باید منسجم و هم افزا باشیم حتی اگر علایق سیاسی متفاوت داریم و سعی کنیم با عزم مقابله با دشمن دل‌هایمان را یکی کنیم و زیر پرچم ولایت همه مؤلفه‌های قدرت کشور را یک پارچه دنبال کنیم.

عضویت سازمان پدافند غیرعامل در ۵ شورای عالی کشور با اذن رهبر انقلاب
سردار جلالی در رابطه با آخرین اقدامات این سازمان اعلام کرد: به دنبال طرحی برای عضویت سازمان پدا‌فند غیر‌عامل در چند شورای عالی کشور بودیم و طرح آن را به مجلس ارائه کردیم و در کمیسیون امنیت ملی و در صحن علنی تصویب شد. شورای نگهبان عضویت سازمان در چهار شورا را تایید کرد اما در خصوص عضویت در شورای عالی فضای مجازی آن را منوط به اذن رهبری کرد که رهبر معظم انقلاب نیز با آن موافقت کردند در واقع قرار شد که از این به بعد سازمان پدا‌فند غیر عامل کشور عضو پنج شورای راه و شهر‌سازی، آما‌یش ملی و ایمن سازی، ترافیک، علوم تحقیقات و فناوری و فضای مجازی شد.

رهبری فرمودند همه باید به پدافند کمک کنند
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در ادامه درباره دیدار اخیر مسئولان پدافند غیر عامل کشور با رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: امروز به همراه تعدادی از مدیران و معاونان سازمان به خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و ایشان ضمن تاکید بر اهمیت پدافند غیر عامل اصرار کردند که همه نهادها و دستگاه‌های کشور در همه بخش‌های مختلف به این سازمان کمک کند همچنین ایشان گفتند اگر به موضوع پدافند غیر عامل به خوبی پرداخته نشود در آینده خسارت می‌بینیم و چون پدافند یک امر علمی است باید از ظرفیت دانشگاه‌ها استفاده شود ومبتنی بر شناخت و علوم کارها انجام شود. خبر بعدی که رئیس سازمان پدا‌فند غیر‌عامل کشور اعلام کرد این بود که با همکاری وزارت نیرو،‌ وزارت نفت، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و دو شرکت دانش بنیان یک مرکز دیسپچینگ گاز که رزرو ملی است را به صورت صد درصد بومی در هفته پدافند غیر عامل افتتاح می‌شود.

وی با اعلام این خبر گفت: این موضوع بسیار بااهمیتی است؛ برای اولین بار است که اسکادای بومی که در مواردی مانند نیروگاه هسته‌ای کاربرد دارد در داخل کشور در 5 نوع تولید شده است. امسال پنجمین نمایشگاه محصولات پایه بومی پدافند برگزار می‌شود که در آن 60 محصول امنیتی تایید شده و قرار است رونمایی شوند. این نتیجه همکاری شرکت‌های دانش بنیان و چند دستگاه حاکمیتی و دولتی است و این چهارمین سالی است که در مسائل پایه پدافند تولید بومی داشتیم. یک سوم سامانه‌های مورد نیاز تولید داخل شده‌اند.

برگزاری رزمایش سیگنال با فرض قطع ماهواره‌ها در سازمان صداوسیما
سردار جلالی همچنین خبر داد: در هفته پدافند غیر عامل رزمایش سینگال رسانه با فرض قطع ماهواره‌ها در سازمان صدا و سیما انجام می‌شود و هدف از برگزاری آن این است که در صورت اعمال تحریم و قطع ماهواره‌ها این آمادگی وجود داشته باشد که با توجه به زیر ساخت‌‌های زمینی داخل کشور شبکه‌های ما بتوانند به کار خود ادامه دهند این رزمایش با همکاری مشترک سازمان پدافند غیر عامل کشور،‌مخابرات و وزارت فناوری و اطلاعات و سازمان صدا و سیما برگزار می‌شود.

رئیس سازمان پدا‌فند غیر‌عامل همچنین افزود: حمله استاکس نت به یک سامانه‌ای بود که تولی شرکت زیمنس آلمان بود و در واقع به دلیل خارجی بودن ما قدرت کنترل و مدیریت نداشتیم و پس از ان حمله هدف‌گذاری شد که صرفا مبتنی بر دانش بومی تجهیزات تامین شود و تا الان 5 عدد اسکادای تولید داخل تامین شده است.

ما هیچ پیشنهادی مبنی بر واگذاری اینترنت به سازمان پدافند غیرعامل ارائه نکردیم
وی در رابطه با واگذاری زیرساخت بین‌المللی اینترنت به سازمان پدافند غیر عامل گفت: ما در این زمینه هیچ پیشنهادی نکردیم بلکه مرکز پژوهش‌های مجلس طرحی با عنوان سازمان‌دهی شبکه‌ةای اجتماعی مطرح کرد و در بخشی از آن آمده بود که هیئتی برای نظارت بر شبکه‌های اجتماعی ایجاد شود که سازمان پدافند غیر عامل هم یکی از اعضای آن هیئت است و فکر می‌کنم حدود 14-15 عضو دیگر هم در آن باشند اما برای دفاع از زیر ساخت‌های کشور مانند مرزهای فیزیکی باید مرز بندی دقیق وجود داشته باشد تا در برابر تهدیدات مختلف مقابله مناسب صورت بگیرد و کسی نمی‌تواند اصل لزوم این موضوع را نفی کند.

سردار جلالی در خصوص تحریم‌هایی که آمریکا اعلام کرده به زودی اعمال می‌کند گفت: امریکایی‌ها در ابتدای سال اعلام کردند که امسال تابستان داغی برای ایران خواهد بود اما الان در آبان ماه هستیم و دیدیم که آن اتفاق بزرگی که آنها می‌گفتند رخ نداد. یک نشریه معروف آمریکایی اعلام کرد که اطلاعات مبتنی بر داده‌های منافقین بود و به همین دلیل طرح‌های آمریکا در تابستان شکست خورد همچنین ترامپ در ابتدای سال گفت قصد براندازی نظام جمهوری اسلامی را دارد اما در چند هفته اخیر آمریکایی‌ها اعلام کردند قصد براندازی ندارند و فقط می‌خواهند اعمال فشار کنند که این خودش یک قدم عقب نشینی است. در واقع آمریکایی‌‌های بیشتر به دنبال عملیات روانی هستند.

رئیس سازمان پدا‌فند غیر‌عامل در همین زمینه ادامه داد: در گزارشی که جان کری سال‌ها پیش در مجلس آمریکا ارائه کرد دلار این توانایی را ندارد که بیش از این بر ایران فشار بیاوریم و اگر فشارها را بیش از حد زیاد کنیم نتیجه عکس می‌دهد، در حال حاضر هم شاهد هستیم که بسیاری از کشورها با هم قرار گذاشتند که سوئیفت بدون دلار را ایجاد کنند. اما در رابطه با تهدیدات اعلام شده آمریکا اقدامات و پیش‌بینی‌‌های لازم صورت گرفته به طور مداوم سعی می‌شود آمادگی‌‌ها افزایش یابد.

نظام جمهوری اسلامی به هیچ وجه زیر بار نقض حاکمیت خود نمی‌رود
وی در خصوص اظهار نظر دبیر شورای عالی فضای مجازی مبنی بر شل شدن فیلترینگ تلگرام اظهار کرد: اینگونه برنامه‌ریزی‌ها در مرکز ملی فضای مجازی صورت می‌گیرد و قرار شده دوران گذار در نظر گرفته شود تا به یک شبکه پیام رسان بومی در حد انتظار برسیم، باید به این نکته توجه داشت که امروزه پیام رسان‌ها مانند گذشته وسیله‌ای برای انتقال داده‌های فرهنگی،‌ سیاسی و اجتماعی و... نیست بلکه بانک‌ها،‌رمز ارز‌ها و امثال اینها روی پیام رسان‌ها ارائه می‌شود که این امر سه پیامد را به همراه دارد. رگولاتوری درون سیستمی را رقم می‌زند و دوم حاکمیت گریزی نسبت به دولت‌‌ها و سوم ایجاد دولت درون ما را به همراه دارد که این به هیچ وجه قابل قبول نیست و اگر نظام جمهوری اسلامی هر چقدر هم اهل سهل‌انگاری باشد از این یک مورد نمی‌گذرد. شما فرض کنید مثلا برای پول کشور یا در زمینه شغل سرویس‌هایی رو شبکه های خارجی ارائه شود که مدیریت آن در خارج کشور است و در واقع مدیر آن می‌تواند با یک دکمه همه آنها را تعطیل کند. این روش موجب می‌شود که کاربران ما که مثلاً اشتغالی برای خود درا ین فضا ایجاد کرده‌اند به نوعی گروگان دشمن محسوب شوند که این نقض حاکمیت ملی است و در شرایط فعلی به هیچ وجه بحث کنترل اطلاعات کاربران مطرح نیست بلکه دغدغه اصلی همین مورد بود که ذکر شد که باید به درستی درک شود. ما به هیچ وجه نقض را نمی‌پذیریم چون اگر مردم در این فضا به هر دلیلی متضرر شوند حاکمیت نمی‌تواند کاری کند چون مدیریت آن در خارج از کشور است این مسئله‌ای است که سازمان پدا‌فند غیر‌عامل کشور با مرکز ملی و شورای عالی فضای مجازی هم عقیده است و اگر اختلاف نظری هم وجود دارد با گفت‌وگو حل می‌شود.

رئیس سازمان پدا‌فند غیر‌عامل همچنین در پایان اعلام کرد: در برخی موارد استاکس‌نت ‌های تکه تکه شده مشاهده شده که البته فعال نبودند اما شناسایی شدند و در موقعی که بخواهند فعال شوند آمادگی مقابله با آنها وجود دارد.